Is die foto wel echt nodig? Wat heeft die voor meerwaarde? Ik moet altijd een beetje lachen om een foto van een huis met een lintje ervoor. Er is verder niets te zien dus voor mij weinig / geen meerwaarde
Vind ik een beetje hetzelfde als opmerkingen in een artikel over bv een ongeval als; "over de verwondingen is nog niets bekend". Nee. Dat zal ip ook niet bekend worden tenzij iemand zijn beroepsgeheim schendt of familie / het slachtoffer zelf naar de pers stapt.
Is misschien wel zo, maar een foto waarop je bloed ziet en de ernst van de situatie ziet vind je weer niet kunnen:
Wacht even, men had ook zonder gruwelbeelden van zwaar gewonde personen, een frontale shot van de VD, zonder vliegende mensen. Ooggetuigenverslagen zijn genoeg, dat heeft niets met censuur te maken.
Dus hou je weinig over als we jouw maatstaven gaan gebruiken. Niet dat ik je persoonlijk aanval, maar als je eerst zegt dat je geen shockerende foto's wilt zien en daarna zegt dat een foto waarop je weinig ziet niks toe vind voegen, vraag ik me af wat voor foto je wél wilt zien.
Fotografie is al jarenlang hét middel om een duidelijk beeld te schetsen van een situatie. Dat is ook gebeurt in oorlogstijd, waardoor de rest van de wereld zag hoe ernstig de situatie was, ook bij natuurrampen was dat het geval.
Deze en
deze foto zijn sprekende voorbeelden daarvan en zijn zelfs hét beeld geworden van beide rampen (resp. Vietnamoorlog en tsunami Indische Oceaan 2004). Zonder fotografie en beeldverslag wordt verslaglegging een stuk saaier, maar zeker ook een stuk minder indrukwekkend. Mensen zijn visueel ingesteld, als ze een foto zien weten ze pas écht hoe vreselijk een ramp was.
Natuurlijk geldt dat in mindere mate voor een verkeersongeval, maar fotografie bij een familiedrama blijft vaak beperkt tot de buitenkant van de woning en het materieel van de Forensische Opsporing. Prima, maar mensen schrikken er niet van.