Daar heb je een punt (v.w.b. strafbaarheid van het tonen van bepaalde content aan kinderen bedoel ik)
En ja klopt: elk medium heeft een redactie die bepaalt welke beelden getoond gaan worden. Zo zal de Televaag bijvoorbeeld andere beelden en andere items uit de ANP feed pakken dan bijvoorbeeld de Volkskrant; en op manier richten beiden zich op hun eigen doelgroep. Wij doen dat ook, maar in tegenstelling tot een hoop anderen maken we ook beelden (en ook tijdens dat proces pas je dus al onbewust een filtering toe: waar richt je je lens op en waar niet ?). Wij bepalen gelukkig inderdaad zelf (als redactiegroep) wat we op regio15 plaatsen of niet. Als we daarbij een verkeerde inschatting maken is dat in eerste instantie een zaak tussen ons en de betrokkenen - en als we er samen niet uitkomen, dan kan de rechter ook nog om een oordeel gevraagd worden.
Maar ik erger me vaak mateloos aan een zekere betweterigheid die rondzweeft in dit soort topics. Mensen die geen partij zijn, maar wel meningen ventileren als 'dit kan niet', 'had absoluut niet gemogen', 'moeten zware straffen voor komen' etc. Een forum als dit trekt veel mensen die een publieke functie vervullen - ik kijk soms met verbazing toe hoe die meningen ventileren die in een land als noord-Korea gangbaar zijn, maar niet in een democratie als de onze.
Begrijp me niet verkeerd: prima om over zaken te praten en meningen te vergelijken. En wat kan (en niet kan) is vaak zo persoonlijk als het maar zijn kan. En terecht dat persoon A zegt 'dat had ik niet gepubliced' terwijl B zegt 'had ik wel gedaan' - dat is aan eenieder om zelf te beslissen. Maar ik doel op reacties als 'de pers moet aan banden worden gelegd', 'dit zou strafbaar moeten zijn' etc. Als je die kant op gaat denken, is er toch een steekje bij je los - en zeker als je in een uniform op straat loopt.
Simpel gezegd: ik heb een bekend medium tot mijn beschikking waarop ik gelukkig kan publiceren wat ik wil. Dat doen we (net zoals zoveel collega media) met bepaalde fatsoensnormen, waardoor we in de praktijk nauwelijks klachten krijgen, en zeker nooit in een rechtszaak verwikkeld zijn geraakt. Ik ben ook niet van plan om dat 'plaatsingsbeleid' te gaan veranderen. De klachten die we krijgen zijn vrijwel uitsluitend van verdachten, die vinden dat er zo weinig mogelijk aandacht aan hun misstap moet worden besteed (ook al zijn ze onherkenbaar of niet)
Maar mensen in publieke functies (brandweer, politie) die serieus vinden dat 'de pers aan banden moet worden gelegd'... Brrrr. Die zouden wat mij betreft eens teruggeroepen moeten worden naar de schoolbanken voor een week lang les in onderwerpen als staatsbestel en democratie. Juist die persvrijheid en de vrijheid van nieuwsgaring is een belangrijke pilaar - dus alles mogen vastleggen en publiceren en daar eventueel pas achteraf en door een rechter voor ter verantwoording worden geroepen.
Het is van een heel ander kaliber als 112 nieuws, maar denken jullie dat de politie blij was met de media aandacht rond de IRT affaire ? Maar de politie kon (terecht) niets doen om de publicatie tegen te houden. Achteraf is de heersende mening dat de politie daar in de fout is gegaan en het goed is dat dit aan het licht is gebracht.
En op veel kleinere schaal, maar wel zeer van toepassing op regio15: burgemeester van Aartsen van Den Haag die in de laatste nieuwjaarsnacht in een persconferentie verklaarde dat de bewoners van Ypenburg 'gevraagd is om naar binnen te gaan' terwijl even later uit mijn beelden bleek dat ze naar binnen zijn geslagen ? Ik denk overigens dat dat ME optreden terecht was, maar een burgemeester moet de zaken niet anders/rooskleuriger voorspiegelen dan ze zijn - en daar zijn hem dus naderhand ook nog een aantal lastige vragen over gesteld. Het had hem vast beter uitgekomen als we 'aan banden waren gelegd' maar dat kan een burgemeester dus niet.
Een politie agent op straat die me vertelt dat 'hij wel uitmaakt waar ik beelden van maak en waar niet' heeft een leuke kluif aan me, kan ik je vertellen (ja, mits geen sporen verstoren en de hulpverlening niet hinderen etc).
Peen