Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 788475 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #1450 Gepost op: 8 maart 2012, 16:45:28
Interessante uitleg, dat is precies waar onderandere de KNRM zich aan schuldig maakt:

"Naast foto's in het openbaar maken, kunnen ook foto's in besloten ruimtes gemaakt worden. Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel)."

Onvolldedig, want aankondiging alleen is niet genoeg. Je moet ook vooraf toestemming vragen, zeker als je de beelden later gaat publiceren.

Zo kunnen wij concluderen dat de afbeelding van een bebloede wielrenner heftige reacties oproept, maar de behandeling van een ernstig zieke Taiwanees gefilmd met een webcam in de kajuit van een reddingboot als niets bijzonders wordt ervaren, terwijl het een mag, en op het ander maximaal 6 maanden gevangenis staat.

Kunnen we wederom concluderen dat het oordeel of iets kan of niet kan sterk afhangt van onze subjectieve perceptie...

Maar dan heb ik hier een interessante insteek, welke wellicht ook zou moeten gelden voor foto's/filmpjes plaatsen op sociale netwerken als hyves/facebook.
Als een netwerksite een bepaalde leeftijdscategorie bevat (bij Hyves zijn de meest actieve leden tussen de 12 en 16 jaar) waarom zouden zij (de webmasters van bewuste site) niet mogen bepalen welke content geplaatst wordt, terwijl op films en games een embleem zit, voor welke leeftijd de film/game geschikt is?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1451 Gepost op: 8 maart 2012, 22:55:11
Dat is toch niet hetzelfde, een embleempje op een video of content verwijderen?
Het is een "advies" en of je als ouder je kinderen naar een film die boven hun leeftijd gaat laat kijken is je eigen keus.
Het ene kind is ook het andere niet.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #1452 Gepost op: 9 maart 2012, 05:12:25
Mee eens. Met een embleem zeg je feitelijk 'je mag kijken, maar realiseer je dat....' en laat je de kijker de keuze. Als je de beelden helemaal weghaalt, is die keuze er niet.

En het moge uit diverse voorgaande posts duidelijk zijn dat ik er een hekel aan heb als mensen voor andere mensen gaan bepalen wat ze zien of niet. En ja, dan roept men vaak 'maar kinderen dan ?'. Mijn ervaring is dat die nog veel beter dan wie dan ook weten waar de rottigheid te halen is op deze aardkloot.

Dat Hyves bepaalde zaken wegfiltert, is uit oogpunt van 'imago' en 'aansprakelijkheid' als bedrijf goed te begrijpen en verdedigbaar. Maar de tere kinderzieltjes komen dan alsnog op een andere plek nog wel met dat materiaal in aanraking, daar ben ik helemaal niet bang voor.
Redacteur van


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1453 Gepost op: 9 maart 2012, 10:15:59
Als een netwerksite een bepaalde leeftijdscategorie bevat (bij Hyves zijn de meest actieve leden tussen de 12 en 16 jaar) waarom zouden zij (de webmasters van bewuste site) niet mogen bepalen welke content geplaatst wordt, terwijl op films en games een embleem zit, voor welke leeftijd de film/game geschikt is?

Wat bedoel je precies? Een site mag toch al zelf bepalen welke content geplaatst mag worden (binnen de kaders van de wet)?

Het is een "advies" en of je als ouder je kinderen naar een film die boven hun leeftijd gaat laat kijken is je eigen keus.
Het ene kind is ook het andere niet.

Met excuses voor de offtopic:

Toch is het aanbieden van bepaald (beeld en ander) materiaal aan kinderen onder 16 jaar wel strafbaar. Voor deze leeftijd is het dus meer dan een advies. (Het kijken zelf is weer niet strafbaar).
Niet dat de overheid bij iemand thuis komt controleren (gelukkig). Maar als jij als ouder je 12 jarige mee neemt naar een film die 16+ is, dan is de bioscoop zeker strafbaar als ze de 12 jarige toelaten. Ook als jij als ouder dat wel ok vindt...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #1454 Gepost op: 10 maart 2012, 06:17:57
Daar heb je een punt (v.w.b. strafbaarheid van het tonen van bepaalde content aan kinderen bedoel ik)

En ja klopt: elk medium heeft een redactie die bepaalt welke beelden getoond gaan worden. Zo zal de Televaag bijvoorbeeld andere beelden en andere items uit de ANP feed pakken dan bijvoorbeeld de Volkskrant; en op manier richten beiden zich op hun eigen doelgroep. Wij doen dat ook, maar in tegenstelling tot een hoop anderen maken we ook beelden (en ook tijdens dat proces pas je dus al onbewust een filtering toe: waar richt je je lens op en waar niet ?). Wij bepalen gelukkig inderdaad zelf (als redactiegroep) wat we op regio15 plaatsen of niet. Als we daarbij een verkeerde inschatting maken is dat in eerste instantie een zaak tussen ons en de betrokkenen - en als we er samen niet uitkomen, dan kan de rechter ook nog om een oordeel gevraagd worden.

Maar ik erger me vaak mateloos aan een zekere betweterigheid die rondzweeft in dit soort topics. Mensen die geen partij zijn, maar wel meningen ventileren als 'dit kan niet', 'had absoluut niet gemogen', 'moeten zware straffen voor komen' etc. Een forum als dit trekt veel mensen die een publieke functie vervullen - ik kijk soms met verbazing toe hoe die meningen ventileren die in een land als noord-Korea gangbaar zijn, maar niet in een democratie als de onze.

Begrijp me niet verkeerd: prima om over zaken te praten en meningen te vergelijken. En wat kan (en niet kan) is vaak zo persoonlijk als het maar zijn kan. En terecht dat persoon A zegt 'dat had ik niet gepubliced' terwijl B zegt 'had ik wel gedaan' - dat is aan eenieder om zelf te beslissen. Maar ik doel op reacties als 'de pers moet aan banden worden gelegd', 'dit zou strafbaar moeten zijn' etc. Als je die kant op gaat denken, is er toch een steekje bij je los - en zeker als je in een uniform op straat loopt.

Simpel gezegd: ik heb een bekend medium tot mijn beschikking waarop ik gelukkig kan publiceren wat ik wil. Dat doen we (net zoals zoveel collega media) met bepaalde fatsoensnormen, waardoor we in de praktijk nauwelijks klachten krijgen, en zeker nooit in een rechtszaak verwikkeld zijn geraakt. Ik ben ook niet van plan om dat 'plaatsingsbeleid' te gaan veranderen. De klachten die we krijgen zijn vrijwel uitsluitend van verdachten, die vinden dat er zo weinig mogelijk aandacht aan hun misstap moet worden besteed (ook al zijn ze onherkenbaar of niet)

Maar mensen in publieke functies (brandweer, politie) die serieus vinden dat 'de pers aan banden moet worden gelegd'... Brrrr. Die zouden wat mij betreft eens teruggeroepen moeten worden naar de schoolbanken voor een week lang les in onderwerpen als staatsbestel en democratie. Juist die persvrijheid en de vrijheid van nieuwsgaring is een belangrijke pilaar - dus alles mogen vastleggen en publiceren en daar eventueel pas achteraf en door een rechter voor ter verantwoording worden geroepen.

Het is van een heel ander kaliber als 112 nieuws, maar denken jullie dat de politie blij was met de media aandacht rond de IRT affaire ? Maar de politie kon (terecht) niets doen om de publicatie tegen te houden. Achteraf is de heersende mening dat de politie daar in de fout is gegaan en het goed is dat dit aan het licht is gebracht.  

En op veel kleinere schaal, maar wel zeer van toepassing op regio15: burgemeester van Aartsen van Den Haag die in de laatste nieuwjaarsnacht in een persconferentie verklaarde dat de bewoners van Ypenburg 'gevraagd is om naar binnen te gaan' terwijl even later uit mijn beelden bleek dat ze naar binnen zijn geslagen ? Ik denk overigens dat dat ME optreden terecht was, maar een burgemeester moet de zaken niet anders/rooskleuriger voorspiegelen dan ze zijn - en daar zijn hem dus naderhand ook nog een aantal lastige vragen over gesteld. Het had hem vast beter uitgekomen als we 'aan banden waren gelegd' maar dat kan een burgemeester dus niet.

Een politie agent op straat die me vertelt dat 'hij wel uitmaakt waar ik beelden van maak en waar niet' heeft een leuke kluif aan me, kan ik je vertellen (ja, mits geen sporen verstoren en de hulpverlening niet hinderen etc).

Peen
Redacteur van


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1455 Gepost op: 10 maart 2012, 09:33:04
Peen, je maakt me blij...


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #1456 Gepost op: 10 maart 2012, 10:50:58
@Henk we hebben nu net weer een bevelvoerder van een Haagse autospuit op de video die aan de politie vraagt om 'een hele ruime afzetting te maken' want 'ik wil die pottenkijkers niet in mijn buurt hebben'.

Tja, als je er niet tegen kan moet je wellicht solliciteren naar een administratieve functie op het hoofdbureau. Maar of wij het nu zijn of iemand anders: er staat vrijwel altijd iemand met een camera (tenminste: in zo'n dichtbevolkt gebied). De korpsleiding is Haaglanden is er dan ook heel duidelijk over: we hebben niets te verbergen en de burger mag zien wat we doen (in ruil voor hun belastingcentjes) en heeft daar in het verleden 'operationele mededelingen' over rondgestuurd.

Een bevelvoerder die dan toch zo reageert en probeert daar tegenin te gaan, is m.i. discutabel bezig. Ik wil niet zeggen dat alles maar moet mogen in dit land, maar proberen de pers een straat verderop weg te laten zetten bij een gewone beknelling druist in ieder geval tegen de regionale afspraken in. Het ontwricht het verkeer bovendien ook nog eens nodeloos.

Als je daar staat, ben je door je functie gehouden aan bepaalde wetten en (gedrags)regels - en dat geldt zowel voor pers als voor vertegenwoordigers van brandweer en politie. Als je er bewust voor kiest om daar van af te wijken, zit je m.i. fout. Als ik het fout doe: spreek me er gerust op aan, of pak me aan met boete of aanhouding. Maar kijk als publiek functionaris ook niet gek op als jij op je vingers gekeken wordt - want daar is nu juist het instituut 'pers' voor uitgevonden - die doen niet anders.

Dergelijke uitwassen zullen we dus bestrijden. En dat is ook precies wat ik bedoel met 'opvallende uitlatingen' van mogelijke hulpverleners en gezagsdragers op dit forum. Als je vindt dat iets 'zo niet had gehoeven' is dat ieders goed recht. Maar ik denk aan uitlatingen van politieagenten die eerder in topics geroepen hebben 'simpel, als iemand dat doet, maak ik de afzetting gelijk 4 keer zo groot'. Ben je bezig om je eigen wetten te maken en gelijk ook maar even uit te voeren in mijn ogen. En daar komt dan echt wel een reactie op van mij of iemand anders :)

Peen
Redacteur van


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1457 Gepost op: 10 maart 2012, 18:30:25
Wat ik mij opvalt is dat het vaak dezelfde mensen zijn die voor camera bewaking zijn, huiszoekingen zonder last en preventief fouilleren maar ook voor inperking van dat hinderlijke vastleggen van het werk van de hulpdiensten door de pers. Het argument "als je niks te verbergen hebt geeft dat toch niets" wordt dan wel heel selektief toegepast. Ik roep wel vaker, wij zijn er niet voor de overheid, de overheid is er voor ons. Dan moeten wij die ook kunnen controleren. Gelukkig komt er langzaam begrip voor dit standpunt, terwijl niet eens zo lang geleden ik zo'n beetje het halve forum over me heen kreeg, "hoe ik het in mijn hersens haalde dat ik de commissaris van politie gecontroleerd wilde zien".


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1458 Gepost op: 15 maart 2012, 14:09:47
@peen.

Een beetje late reactie, wil ook niet een oude discussie weer op nieuw voeren.
Ik ben het helemaal eens met je mening over de rol van persvrijheid en de vrijheid van nieuwsgaring in een democratie. Als burger ageer ik ook tegen functionarissen van publieke instanties die dit inperken. Ook op dit forum laat ik me dan als burger ook horen als zulke opmerkingen gemaakt worden....

Maar net zo goed laat ik me horen als het erop lijk dat mensen van diezelfde pers mijn rechten als burger niet (h)erkennen. Dat was ook de reden van mijn eerdere reacties in dit topic.
Privacy is 1 van mijn rechten, zelfs in de openbare ruimte, en ook de pers heeft die te respecteren, of minstens in overweging te nemen bij het afwegen van de belangen voor het publiceren van beeldmateriaal.
Door je andere reacties begrijp ik je oorspronkelijke opmerking over privacy in de openbare ruimtes beter, en kan ik daar mee leven. (Volgens mij verschillen onze meningen in de praktijk niet zo veel.)  Nogmaals: het was meer een reactie op je uitspraken, niet een klacht over Regio15 of wat en hoe jullie publiceren.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #1459 Gepost op: 15 maart 2012, 15:37:39
Nogmaals: het was meer een reactie op je uitspraken, niet een klacht over Regio15 of wat en hoe jullie publiceren.
Nee klopt; dit was een stukje theoretische discussie over "hoe zit het nou" omdat daar dus veel onzin over rondzingt. Wat ik al zei: we gaan de manier van werken van regio15 niet veranderen, maar ik wilde mijn persoonlijke mening over dit onderwerp nu eens goed uit de doeken doen  ;D

Ik had het trouwens over 'het zijn vaak de verdachten die mopperen over publicatie' (vs. 'gewone slachtoffers van ongeval of brand' bedoel ik). Dit is ook weer een goed voorbeeld:

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-politieonderzoeken/11845-9-aanhoudingen-na-vechtpartij en dan http://twitter.com/Enemy_Music/statuses/180023299605143552 en http://twitter.com/Enemy_Music/statuses/180035737163542528.

Peen
Redacteur van