Helemaal met je eens Stefan, de omstanders verspreiden foto's sneller dan de hulpdiensten hun werk kunnen doen.
Toch hou ik me wel aan de wachttijd/fiat persvoorlichter. Misschien voor mij gemakkelijk omdat ik mijn brood er niet mee hoef te verdienen. Kan me voorstellen dat je als "beroeps" tegen een dilemma oploopt in dit soort gevallen: Wachten uit respect en dan je inkomen mislopent, of wel plaatsen en dan het risico lopen dat nabestaanden het via internet te zien krijgen dat er iets met hun familielid is...
Heb vanmorgen de persvoorlichter toch nog maar even gebeld.
Het komt er op neer, dat de politiemensen die terplekke zijn geweest gezamenlijk een mail hadden gezonden naar de voorlichter met de vraag of het gebruikelijk was dat een dergelijke foto met het zeil, geplaatst werd. Ze vonden het voor hulpverleners en familie confronterend omdat die weten dat het lichaam zich nog onder het zeil bevond.
Heb uitgelegd dat ik het wel vreemd vind dat ze achteraf problemen hebben met de foto's en op het moment zelf ik goed overleg had over de momenten waarop "even niet" een foto gemaakt zou worden.
Het lijkt er sterk op dat een of meer agenten die terplekke zijn geweest persoonlijk moeite met de foto hebben, of door persoonlijke betrokkenheid of door een andere reden.
Uiteindelijk begreep de voorlichter wel dat er wel over de foto's was nagedacht, en gaf hij aan dit met de betreffende agenten te zullen bespreken. Helemaal gelijk gaf hij me niet, maar hij begreep mijn standpunt wel en hij respecteerde het ook.
Voor mij is hiermee duidelijk dat ik geen grenzen heb overschreden.
Iedereen bedankt voor het reageren op mijn vraag.