Waarom een balkje? ten eerste ziet dat er niet uit, en ten tweede, daarmee lijkt het inderdaad of je een persoon 'criminaliseert'.
Klopt, en als we blurren doen we dan ook vaak zo (althans wat subtieler, maar toch).
Maar wat ik bedoel te zeggen is: soms kan je m.i. beter niet blurren. Net zoals die foto van die blaastest. Zeker als je in de tekst erbij hebt staan dat 'conform standaard procedure de betrokken bestuurders nog even aan een blaastest zijn onderworpen' etc, haal je het criminaliserende er juist uit. Er heel geheimzinnig over doen en balken/blurren/noem maar op kan dan juist de indruk wekken dat er meer aan de hand is, dan er feitelijk was. Waarom dan toch een foto van het blazen ? Omdat je daarmee dan dus duidelijk maakt dat de mogelijkheid van 'drankgebruik als oorzaak' is bekeken, maar dat dat niet het geval bleek te zijn.
Wij denken na wanneer we blurren en wanneer niet. Met enige honderdduizenden unieke bezoekers per maand, een enorme naamsbekendheid in onze regio en een paar honderd reportages per maand, krijgen we op dit moment (naar schatting) 1 klacht per 3 maanden binnen. En die is dan nog vaak van (noem maar wat) criminele café eigenaar of drankrijder die dan eist dat de hele reportage onmiddelijk verwijderd wordt 'want ik ben onschuldig'. Alsof dat een reden is om iets wel of niet te publiceren.
Gewoon gezond verstand gebruiken. Zo'n gedragsregel als 'kenteken blurren' passen we toe als het nut heeft, niet 'het moet en het zal'.
Zoals je met zoveel zaken gewoon even na moet denken, voordat je iets publiceert of twittert. Woordkeus, keuze van camera standpunt, hints die je in de tekst verwerkt, links naar andere nieuwsartikelen... Noem maar op. Allemaal manieren waarop je als redactie van een nieuws medium een bepaald beeld over iets of iemand bij je lezers oproept. Kijk maar eens op sites als Geenstijl.nl zoals die dat doen. Geblurde foto of niet, daar kan je goed gefileerd worden als je 'aan de beurt bent'.
Je wilt als redactie jouw visie op het gebeurde vertellen (en: ik ben me ervan bewust dat dat alleen dat is, een ander kan het weer heel anders zien). Een keuze voor blurren of niet blurren van bepaalde beelden beïnvloedt het beeld wat je met die reportage oproept.
Peen