Nou wat ik bedoel te zeggen is: je hebt recht op bescherming van je privacy op het moment dat je jezelf op particulier terrein bevindt
In het algemeen heb je ook recht op bescherming van je privacy op de openbare weg, alleen is die minder dan op prive terrein. Zo mag je op de openbare weg niet zo maar camera's ophangen om mensen te filmen, hoef ik me niet te legitimeren om gebruik te maken van die openbare weg, etc..
Iedereen heeft ook de vrijheid om inlichtingen te verzamelen. Die vrijheid geld (juist) ook op de openbare weg. Daar botsen dus 2 belangen.
Het belang van vrijheid van inlichtingen verzamelen (en dus ook de nieuwgaring) wordt dan hoger geacht dan het privacy belang van een individu. Maar dat betekend niet dat het privacy belang niet bestaat of niet beschermd wordt.
Deze mevrouw bevindt zich voor iedereen zichtbaar in de openbare ruimte, en dus is privacy niet van toepassing.
In het algemeen wordt het belang van de nieuwswaarde, en evt financieel belang, bij publicatie van dit soort foto's, hoger aangeslagen dan het privacy belang van de persoon. Maar ook dat betekend niet dat er privacy niet van toepassing is. Er is volgens mij geen rechter die heeft gezegd "privacy op de openbare weg bestaat niet". Nieuwswaarde, en daaruit voortvloeiend financieel belang, zijn daarbij wel van doorslaggevende betekenis.
Er is namelijk ook een (oude) uitspraak waarbij de inbreuk op het priveleven hoger werd aangeslagen, juist omdat de nieuwswaarde van de foto ontbrak. (Foto was maanden eerder genomen, en ter illustratie bij een artikel geplaatst. Dat was wel een "pikante" foto...)
Maar goed, uiteindelijke gaat het om deze foto, en komen we wel tot dezelfde conclusie. Een klacht lijkt kansloos. En natuurlijk moet bij elke klacht een onderbouwing gegeven worden, alleen roepen "privacy" is niet voldoende, maar dat is roepen "openbare weg" ook niet....
Het zwakke aan deze foto is dat er in de tekst niet aan gerefereerd wordt. Zo komt de foto 'los' te staan en kan men inderdaad er iets van gaan denken.
Dank je voor de toelichting, ik had dat anders begrepen.