Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 815779 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1910 Gepost op: 13 juni 2013, 21:46:39
Citaat van: Bert65 link=msg=1173222 date=1371151580
Veel moeite moeten doen maar dat zal je toch niet gaan lukken. Dit is een beetje de tand des tijds; snelle media en social network zorgen er voor dat foto's snel op internet te vinden zijn. Eenmaal ergens geplaatst, zijn ze altijd wel ergens terug te vinden. Zeker " nieuwssite's zijn op primeurtjes gebrand en plaatsen zo snel mogelijk een foto. Andere nemen het item met de foto over en voor je het in de gaten hebt zijn de foto's niet meer weg te krijgen.

Ik heb er mijn ideeën over en zal er op mijn manier maatregelen tegen treffen mocht het om mijn kind gaan  ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1911 Gepost op: 13 juni 2013, 22:45:14
Citaat van: Arie link=msg=1173010 date=1371108430
Maar dat laat onverlet dat we niet bij iedere scheet die dwars zit een schuldgevoel moeten gaan aanpraten van 'door jullie kan ze wel eens zelfmoord gaan plegen', of woorden van gelijke strekking.
Ik zeg niet "door jullie" maar jullie werk kan er wel aan mee helpen. Zo ook mijn werk als ik een dergelijk persoon niet met tact en respect behandel. En ga op je kop staan om dat te ontkennen, bij die stelling blijf ik. Genoeg voorbeelden van gezien!!!

Het citaat:
2.4.1. De journalist zal de privacy van personen niet verder aantasten dan in het kader van zijn berichtgeving redelijkerwijs noodzakelijk is. Een inbreuk op de privacy overschrijdt de grenzen van zorgvuldige journalistiek wanneer deze niet in redelijke verhouding staat tot het maatschappelijk belang van de publicatie.
vind ik in dit hele topic wel een hele belangrijke! Want wanneer is het maatschappelijk belang zo groot dat we niet om de privacy van iemand hoeven te denken???

Citaat van: peen van dienst link=msg=1173100 date=1371132707
En wat mijn overweging dus was... Zij heeft gewoon niets illegaals gedaan. Niet over een hek geklommen; niet met een motor over een bouwplaats aan het crossen geweest of zo....

En dat is wat ik eerder in dit draadje bedoelde met 'criminaliseren'; door te blurren/balkjes te plaatsen wek je juist die indruk dat ze  wat onwettigs heeft gedaan. Dit vind ik een voorbeeld waar het nergens nergens voor nodig is, en waar een blur een negatief effect heeft.
Ik ben niet met je eens dat je door blurren iets criminaliseert. Je waarborgt gewoon heel netjes de o zo belangrijke privacy.
Serieus: misstappen van mensen blijven ze soms jaren achtervolgen. Als je dat toch kan helpen voorkomen?

Als hier iemand wat te verwijten valt, is het de gemeente - doordat dat zompige stuk niet is afgezet, of met borden iets wordt aangegeven. Dat is overigens nog steeds zo; er is aan de situatie daar geen fluit veranderd. Als het een paar dagen lekker doorregent en er loopt er morgen weer eentje in...
Maar het gaat hier om de foto's, en niet om oorzaken etc. Dat hoort bij incidentbesprekingen zoals ze hier op het forum veelvuldig staan thuis.

Overigens waren er een aantal vriendinnen bij toen dit gebeurde. Die stonden er ook (bijna) bovenop om met hun mobieltjes foto's te maken. Denken jullie dat die niet circuleren op een school ? Dat is geen reden voor mij om dan 'ook maar niet te blurren', maar het feit dat dit gebeurd is zou ook zonder mijn foto's wel in haar vriendenkring bekend geworden zijn hoor. Sterker nog: die foto's van haar vriendinnen stonden denk ik 5 minuten later al op feestboek en twitter.
Inderdaad geen reden om ook maar niet te blurren. De fotografen hiewr noemen zich professionals en moeten zich dus m.i. ook zo gedragen. Wat is er nou mis met even een beetje blurren? Het gebeurd continu overal dus waarom in dit geval niet?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #1912 Gepost op: 14 juni 2013, 15:57:25
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1173224 date=1371151990
Zou kunnen. Ik heb helaas zelf ervaring met het krijgen van een ernstig verkeersongeval. Ook ik heb een poging Suïcide gedaan een jaar later. Ook bij mij stonden er foto's op internet maar ik ben daar nooit mee geconfronteerd. De reden voor mij om er mee te stoppen was dat ik mezelf realiseerde dat ik nooit meer volledig zou kunnen functioneren en dat ik de rest van m'n leven zware pijnstillers zal moeten slikken om de pijn in ieder geval dragelijk te houden. Dat wekte (In combinatie met andere dingen) genoeg reden om er mee te stoppen. Ik wilde dat zelf niet, maar het was vooral dat er geen oplossing leek. Achteraf ben ik de collega's van blauw dankbaar voor het redden van mijn leven. Dat is namelijk wel wat er gebeurd is.  :) Nu een aantal jaar later gaat het heel langzaam wat beter gelukkig.  :)

Ieder mens is anders dus het kan inderdaad wel oorzaak > gevolg zijn.

Maar je bent zo te zien (pers)foto/videograaf.
Na jouw eigen ongeluk en de nasleep er van, waarom ga je nu zelf wel naar ongelukken enz?
Correct me in I'm wrong. Antwoord via PM mag ook als je dat prettiger vind!
If you can dream it, you can do it.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #1913 Gepost op: 14 juni 2013, 16:54:20
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1173224 date=1371151990
Zou kunnen. Ik heb helaas zelf ervaring met het krijgen van een ernstig verkeersongeval. Ook ik heb een poging Suïcide gedaan een jaar later. Ook bij mij stonden er foto's op internet maar ik ben daar nooit mee geconfronteerd. De reden voor mij om er mee te stoppen was dat ik mezelf realiseerde dat ik nooit meer volledig zou kunnen functioneren en dat ik de rest van m'n leven zware pijnstillers zal moeten slikken om de pijn in ieder geval dragelijk te houden. Dat wekte (In combinatie met andere dingen) genoeg reden om er mee te stoppen. Ik wilde dat zelf niet, maar het was vooral dat er geen oplossing leek. Achteraf ben ik de collega's van blauw dankbaar voor het redden van mijn leven. Dat is namelijk wel wat er gebeurd is.  :) Nu een aantal jaar later gaat het heel langzaam wat beter gelukkig.  :)

Knap om er zo open over te zijn! O0

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1914 Gepost op: 14 juni 2013, 17:54:51
Citaat van: Jims link=msg=1173393 date=1371218245
Ieder mens is anders dus het kan inderdaad wel oorzaak > gevolg zijn.

Maar je bent zo te zien (pers)foto/videograaf.
Na jouw eigen ongeluk en de nasleep er van, waarom ga je nu zelf wel naar ongelukken enz?
Correct me in I'm wrong. Antwoord via PM mag ook als je dat prettiger vind!

Ik was al 3 jaar fotograaf toen het ongeluk gebeurde. Toen nog op de fiets, dat gaat nu echter niet meer. Dus tegenwoordig met de auto. Ik heb nooit last ondervonden van het aanwezig zijn bij andere ongevallen. Er is bij mij wel sprake van Posttraumatische stress. Maar dat richt zich meer op de tijd die ik doorgebracht heb in het ziekenhuis, de onderzoeken, de verschillende operaties en de bezorgde dokters. Het is mij nog nooit gebeurd dat ik bij een ongeval herinnerd werd aan wat er bij mij zelf gebeurd is. Misschien ook omdat ik er zelf vrij weinig van heb meegekregen. Ik ben na het ongeluk nog een tijd bij bewustzijn geweest. Echter weet ik hier bijna niets meer van. Sommige delen van het verhaal missen nog steeds.

Citaat van: Jos v L link=msg=1173417 date=1371221660

Knap om er zo open over te zijn! O0

Het is niet zo dat ik om me heen loop te roepen wat er gebeurd is. Mensen kunnen er erg van schikken omdat ze niet verwachten dat dit soort problemen achter bepaalde mensen zitten. Ik denk wel dat het juist goed is om er juist open over te zijn. Zelfs na 2 jaar vind ik het wel eens moeilijk om er eerlijk over te zijn. Echter weet ik dat als ik al niet eens durf te praten, dat mensen die nu in de put zitten dat ook niet zullen durven. Er heerst een behoorlijk taboe op zelfmoord. Aan de ene kant is dat goed. Maar aan de andere kant zou het goed zijn als er meer over gesproken kon worden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #1915 Gepost op: 14 juni 2013, 18:52:17
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1173435 date=1371225291
Ik was al 3 jaar fotograaf toen het ongeluk gebeurde. Toen nog op de fiets, dat gaat nu echter niet meer. Dus tegenwoordig met de auto. Ik heb nooit last ondervonden van het aanwezig zijn bij andere ongevallen. Er is bij mij wel sprake van Posttraumatische stress. Maar dat richt zich meer op de tijd die ik doorgebracht heb in het ziekenhuis, de onderzoeken, de verschillende operaties en de bezorgde dokters. Het is mij nog nooit gebeurd dat ik bij een ongeval herinnerd werd aan wat er bij mij zelf gebeurd is. Misschien ook omdat ik er zelf vrij weinig van heb meegekregen. Ik ben na het ongeluk nog een tijd bij bewustzijn geweest. Echter weet ik hier bijna niets meer van. Sommige delen van het verhaal missen nog steeds.

Het is niet zo dat ik om me heen loop te roepen wat er gebeurd is. Mensen kunnen er erg van schikken omdat ze niet verwachten dat dit soort problemen achter bepaalde mensen zitten. Ik denk wel dat het juist goed is om er juist open over te zijn. Zelfs na 2 jaar vind ik het wel eens moeilijk om er eerlijk over te zijn. Echter weet ik dat als ik al niet eens durf te praten, dat mensen die nu in de put zitten dat ook niet zullen durven. Er heerst een behoorlijk taboe op zelfmoord. Aan de ene kant is dat goed. Maar aan de andere kant zou het goed zijn als er meer over gesproken kon worden.

Bedankt voor je antwoord, heb het nu duidelijk.
Wat zelfmoord betreft wordt hier wel steeds openlijker over gesproken merk ik zelf, ook tijdens het werk. Maar het blijft voorlopig nog een taboe voor de meeste mensen. Goed dat jij er zo over kan praten.
If you can dream it, you can do it.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #1916 Gepost op: 14 juni 2013, 19:08:20
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1173435 date=1371225291

Een en al positiviteit vanuit mijn kant richting jou kerel!  O0

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #1917 Gepost op: 14 juni 2013, 23:59:22
Ik kwam dit filmpje tegen op internet. Dit is dan wel niet 'fotograferen', maar toch..

Kan dit?

Lichaam gevonden in water Nassaukade

Alwin

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #1918 Gepost op: 15 juni 2013, 00:06:09
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1173559 date=1371247162
Ik kwam dit filmpje tegen op internet. Dit is dan wel niet 'fotograferen', maar toch..

Kan dit?

Lichaam gevonden in water Nassaukade[/url]

je ziet niet veel. Zie het probleem niet.

Heftrucker

• Forum gebruiker
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #1919 Gepost op: 15 juni 2013, 00:17:57
Persoonlijk zeg ik nee, dit soort beelden zouden niet in het openbaar mogen verschijnen.
Ik weet niet of dit filmpje door een professional is gemaakt of door een (goed uitgeruste) amateur.
Uit respect aan de nabestaanden zou het lichaam niet getoond mogen worden.

Maar aan de andere kant is het ook bijna niet tegen te gaan.
Zeker niet als ik zie hoe weinig de hulpdiensten TP doen om het lichaam aan het zicht te onttrekken.
Al blijft dat natuurlijk altijd in dit soort wateren een probleem.

Hier in het kanaal wordt ook wel eens een lichaam gevonden.
Aan de zijde waar het lichaam niet drijft worden dan een paar schepen stil gelegd om het lichaam vanaf de overkant aan het zicht te onttrekken.

Wel netjes om te zien dat de duikers het lichaam met, zover mogelijk, nodige respect in de zak legt.