Maar dat laat onverlet dat we niet bij iedere scheet die dwars zit een schuldgevoel moeten gaan aanpraten van 'door jullie kan ze wel eens zelfmoord gaan plegen', of woorden van gelijke strekking.
Ik zeg niet "door jullie" maar jullie werk kan er wel aan mee helpen. Zo ook mijn werk als ik een dergelijk persoon niet met tact en respect behandel. En ga op je kop staan om dat te ontkennen, bij die stelling blijf ik. Genoeg voorbeelden van gezien!!!
Het citaat:
2.4.1. De journalist zal de privacy van personen niet verder aantasten dan in het kader van zijn berichtgeving redelijkerwijs noodzakelijk is. Een inbreuk op de privacy overschrijdt de grenzen van zorgvuldige journalistiek wanneer deze niet in redelijke verhouding staat tot het maatschappelijk belang van de publicatie.vind ik in dit hele topic wel een hele belangrijke! Want wanneer is het maatschappelijk belang zo groot dat we niet om de privacy van iemand hoeven te denken???
En wat mijn overweging dus was... Zij heeft gewoon niets illegaals gedaan. Niet over een hek geklommen; niet met een motor over een bouwplaats aan het crossen geweest of zo....
En dat is wat ik eerder in dit draadje bedoelde met 'criminaliseren'; door te blurren/balkjes te plaatsen wek je juist die indruk dat ze wat onwettigs heeft gedaan. Dit vind ik een voorbeeld waar het nergens nergens voor nodig is, en waar een blur een negatief effect heeft.
Ik ben niet met je eens dat je door blurren iets criminaliseert. Je waarborgt gewoon heel netjes de o zo belangrijke privacy.
Serieus: misstappen van mensen blijven ze soms jaren achtervolgen. Als je dat toch kan helpen voorkomen?
Als hier iemand wat te verwijten valt, is het de gemeente - doordat dat zompige stuk niet is afgezet, of met borden iets wordt aangegeven. Dat is overigens nog steeds zo; er is aan de situatie daar geen fluit veranderd. Als het een paar dagen lekker doorregent en er loopt er morgen weer eentje in...
Maar het gaat hier om de foto's, en niet om oorzaken etc. Dat hoort bij incidentbesprekingen zoals ze hier op het forum veelvuldig staan thuis.
Overigens waren er een aantal vriendinnen bij toen dit gebeurde. Die stonden er ook (bijna) bovenop om met hun mobieltjes foto's te maken. Denken jullie dat die niet circuleren op een school ? Dat is geen reden voor mij om dan 'ook maar niet te blurren', maar het feit dat dit gebeurd is zou ook zonder mijn foto's wel in haar vriendenkring bekend geworden zijn hoor. Sterker nog: die foto's van haar vriendinnen stonden denk ik 5 minuten later al op feestboek en twitter.
Inderdaad geen reden om ook maar niet te blurren. De fotografen hiewr noemen zich professionals en moeten zich dus m.i. ook zo gedragen. Wat is er nou mis met even een beetje blurren? Het gebeurd continu overal dus waarom in dit geval niet?