Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 815791 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #1950 Gepost op: 27 juni 2013, 13:59:47
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1178195 date=1372329911
Vind dit echt complete onzin. Hoezo verplichten? Je komt ter plaatse om je werk te doen (verslag doen van een incident). Bijna in alle gevallen zijn er al mensen ter plaatse om eerste hulp te verlenen en ook -112- gebeld hebben. Wanneer het noodzakelijk is en/of levensreddende handelingen kunt verrichten zal je zeker even kunnen assisteren, maar een hulpverlener ben je niet.

Je werk of hobby? Zolang je nog een studiebeursje nodig hebt om te kunnen studeren op andermans kosten is het gewoon een hobby.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #1951 Gepost op: 27 juni 2013, 14:26:23
Citaat van: Dion link=msg=1178216 date=1372332887
Een omstander/ramptoerist/getuige is namelijk op dat moment 'nergens' mee bezig en kan best even helpen, in tegenstelling tot een fotograaf die aan het werk is.

Een omstander die wordt meestal ongevraagd ergens bij betrokken en er zijn toch weinig mensen in ons land die ooit de moeite hebben gedaan voor een EHBO-cursus of reanimatie-cursus. Het zou je juist als fotograaf sieren als je eerst je focust op de eerste hulp overnemen van omstanders die maar, goed bedoeld, wat doen en zo een mens in nood helpen in plaats van aan jezelf te denken. Dat doen in dit land al genoeg mensen!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #1952 Gepost op: 27 juni 2013, 14:36:51
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1178195 date=1372329911
Vind dit echt complete onzin. Hoezo verplichten? Je komt ter plaatse om je werk te doen (verslag doen van een incident). Bijna in alle gevallen zijn er al mensen ter plaatse om eerste hulp te verlenen en ook -112- gebeld hebben. Wanneer het noodzakelijk is en/of levensreddende handelingen kunt verrichten zal je zeker even kunnen assisteren, maar een hulpverlener ben je niet.

Het is gewoon je plicht om dan te helpen! Als er hulp nodig is dien je gewoon je handen uit je mouwen te steken. De camera is op zo'n moment van secundair belang.

Soms vraag ik mij echt af waar het heen gaat met deze maatschappij. Het enige waar aan word gedacht is 'ik MOET die foto's maken'. Het liefst zo smerig mogelijk met zoveel mogelijk sappige details dat het net op de grens van toelaatbaar is (of er flink overheen).

En dat er al mensen ter plaatse zijn hoeft niet te betekenen dat er adequate hulp wordt verleent. Vaak is het des te meer mensen er omheen staan, des te minder er gebeurd. Dit weet ik uit eigen ervaring.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #1953 Gepost op: 27 juni 2013, 14:40:34
Citaat van: Kolkkie link=msg=1178239 date=1372336611
Het is gewoon je plicht om dan te helpen! Als er hulp nodig is dien je gewoon je handen uit je mouwen te steken. De camera is op zo'n moment van secundair belang.

Soms vraag ik mij echt af waar het heen gaat met deze maatschappij. Het enige waar aan word gedacht is 'ik MOET die foto's maken'. Het liefst zo smerig mogelijk met zoveel mogelijk sappige details dat het net op de grens van toelaatbaar is (of er flink overheen).

En dat er al mensen ter plaatse zijn hoeft niet te betekenen dat er adequate hulp wordt verleent. Vaak is het des te meer mensen er omheen staan, des te minder er gebeurd. Dit weet ik uit eigen ervaring.
 O0 Buiten dat vind ik dat je je geen ehbo er of rode kruiser mag noemen als je geen hulpverleend en in eerste instantie gelijk foto's maakt.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1954 Gepost op: 27 juni 2013, 14:44:24
Citaat van: Kolkkie link=msg=1178239 date=1372336611

Ook hier zou enige nuance op z'n plaats zijn...

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #1955 Gepost op: 27 juni 2013, 14:56:45
Schoenmaker hou je bij je leest zou ik zeggen ;)
Ik kan me niet voorstellen dat er handjes nodig zijn terwijl er meer omstanders staan dan fotografen. Waarom moet een fotograaf eerder helpen dan een omstander? Ik zie in deze geen verschil.
Sterker nog, ik zou eerder van omstanders dan van fotografen hulp verwachten. Een omstander/ramptoerist/getuige is namelijk op dat moment 'nergens' mee bezig en kan best even helpen, in tegenstelling tot een fotograaf die aan het werk is.

Er is wel degelijk verschil. Als ramptoerist incidentfotograaf ga je bewust op incidenten af. Ik vind dan ook dat een fotograaf adequaat hulp moet kunnen verlenen. Van omstanders moet je niets verwachten. Ik heb menig maal meegemaakt dat er een hoop mensen om een slachtoffer heen stonden maar geen vinger uitstaken. Deze omstanders staan alleen maar gefascineerd toe te kijken, zijn getraumatiseerd door het voorval, hebben alleen maar commentaar op van alles of doen niets omdat de rest ook niets doet.

in tegenstelling tot een fotograaf die aan het werk is.

Hoeveel incidentfotografen zijn er daadwerkelijk aan het 'werk' om zijn/haar kost te verdienen? Volgens mij is dat maar een heel klein percentage van de hoeveelheid fotografen die er rondlopen. Veel hebben gewoon een 112 hobby-website. Dan ben je m.i. niet aan het werk. Dan ben je hobbymatig bezig om andermans leed vast te leggen.
In dit soort gevallen kan je zeker je handen uitsteken om te helpen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #1956 Gepost op: 27 juni 2013, 15:13:38
Citaat van: NikonDirk link=msg=1178242 date=1372337064
Ook hier zou enige nuance op z'n plaats zijn...

Nuance: niet iedere fotograaf denkt zo  ;) 98uiye

Al bekruipt mij het gevoel dat er teveel zo wordt gedacht tegenwoordig. Dit gezien de hoeveelheid discutabele beelden die hier in dit topic langskomen dan wel wat ik zo op het wereld wijde web zie rondslingeren.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #1957 Gepost op: 27 juni 2013, 16:06:32
Citaat van: DiNozzo link=msg=1178237 date=1372335983
Een omstander die wordt meestal ongevraagd ergens bij betrokken en er zijn toch weinig mensen in ons land die ooit de moeite hebben gedaan voor een EHBO-cursus of reanimatie-cursus. Het zou je juist als fotograaf sieren als je eerst je focust op de eerste hulp overnemen van omstanders die maar, goed bedoeld, wat doen en zo een mens in nood helpen in plaats van aan jezelf te denken. Dat doen in dit land al genoeg mensen!
Zeker mee eens! Het is uiteraard altijd handig een EHBO + AED/REA diploma op zak te hebben, of je nou fotograaf bent of niet. Maar om dit nou voor enkel fotografen te verplichten.. Iedereen of niemand..

Citaat van: Kolkkie link=msg=1178244 date=1372337805
Er is wel degelijk verschil. Als ramptoerist incidentfotograaf ga je bewust op incidenten af. Ik vind dan ook dat een fotograaf adequaat hulp moet kunnen verlenen. Van omstanders moet je niets verwachten. Ik heb menig maal meegemaakt dat er een hoop mensen om een slachtoffer heen stonden maar geen vinger uitstaken. Deze omstanders staan alleen maar gefascineerd toe te kijken, zijn getraumatiseerd door het voorval, hebben alleen maar commentaar op van alles of doen niets omdat de rest ook niets doet.

Hoeveel incidentfotografen zijn er daadwerkelijk aan het 'werk' om zijn/haar kost te verdienen? Volgens mij is dat maar een heel klein percentage van de hoeveelheid fotografen die er rondlopen. Veel hebben gewoon een 112 hobby-website. Dan ben je m.i. niet aan het werk. Dan ben je hobbymatig bezig om andermans leed vast te leggen.
In dit soort gevallen kan je zeker je handen uitsteken om te helpen.
Veel incidentfotografen die ermee hun brood verdienen zijn er inderdaad niet, maar ze zijn er wel. De eigenaren van de '112 hobby-websites' zijn vaak jong. Je moet je afvragen hoe bekwaam die zijn om bij incidenten hulp te gaan verlenen. Daar loopt elders ook al een draadje over, minderjarigen in de hulpverlening.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #1958 Gepost op: 27 juni 2013, 16:09:52
Citaat van: Kolkkie link=msg=1178246 date=1372338818
Dit gezien de hoeveelheid discutabele beelden die hier in dit topic langskomen dan wel wat ik zo op het wereld wijde web zie rondslingeren.

Dit topic is uiteraard het platform om alles te laten zien waarvan je weet dat het discutabel is of ruimschoots over iedere grens heen gaat. Je post hier alle bagger en vraagt in het algemeen of het wel kan. De sensatiezoekers weten dat ze hier de ellendige rotfoto's kunnen zien. Elke fotograaf weet zelf prima of je sommige foto's maar beter direct kunt wissen. Iemand die wel een foto heeft waarbij hij worstelt met het etische vraagstuk kan ook via PM een ervaren, wijze beroepsfotograaf vragen om een mening.

Het is ongeveer hetzelfde fenomeen dat als je snel een roddel door het ziekenhuis wilt laten gaan je  het aan bepaalde mensen moet vertellen en er als laatste bij zegt "aan niemand verder vertellen".

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1959 Gepost op: 27 juni 2013, 17:53:28
"Iedere fotograaf die eerder dan de hulpdiensten is móet helpen en zelfs de hulp van de omstanders overnemen" is wat ik hier en daar lees in de meningen. Nou, als ik als eerste ter plaatse ben, ik kan iets doen, doe ik dat. Noem stabiliseren, reanimeren, afzetten of mensen mobiliseren. Wat ik niet kan doe ik ook niet. In het ergste geval doe ik dan wat handje-vasthouden of ruimte vrij maken voor de hulpdiensten, en als het daar tijd voor is verlaat ik de directe omgeving en ga ik doen waarvoor ik gekomen ben. En dat is - hoe kan het ook anders - de hulpverlening vastleggen op foto en video.