Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 815797 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1980 Gepost op: 27 juni 2013, 19:19:53
Citaat van: Man112 link=msg=1178387 date=1372353270
Wat is de meerwaarde om de kans te lopen dat je plat gaat bij een incident als je weet dat je niet tegen bloed kan? Begin dan in een andere tak van fotografie of zoek een hobby waar je minder kans heb om zulk soort dingen tegen te komen. Of beslis dan dat je niet naar ongevallen ect. gaat. Dan maak je het makkelijker voor jezelf!
Denk je dat elke hulpverlener even goed tegen bloed kan? Ik ben er ook niet dol op hoor. ::)

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #1981 Gepost op: 27 juni 2013, 19:28:37
We moeten het natuurlijk niet uit z'n verband gaan trekken.

Fotografen kúnnen eerder aankomen bij een incident waarbij een slachtoffer betrokken is.
Het is dan heel handig om een EHBO/AED/Reanimatie certificaat te hebben en hulp te bieden.
Je komt toch vaker in dit soort situaties terecht dan de 'gemiddelde' burger, omdat je het opzoekt.

Maar zoals Peter hierboven al aanhaalt, je hoeft als fotograaf niet opeens 'tegen bloed te kunnen', want dat kunnen inderdaad sommige hulpverleners ook niet altijd.

Hulp bieden voor zo ver je dat kan, is prima.
Niks gaan doen waar je geen kennis en kunde voor hebt.

En ben je zelf van mening dat er al voldoende hulp aan het slachtoffer geboden wordt, een beetje op de achtergrond blijven.
(of afhankelijk van de situatie even de handjes uit de mouwen steken met andere zaken)
If you can dream it, you can do it.

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #1982 Gepost op: 27 juni 2013, 19:29:04
Citaat van: Peter71 link=msg=1178393 date=1372353593
Denk je dat elke hulpverlener even goed tegen bloed kan? Ik ben er ook niet dol op hoor. ::)

Tussen ergens niet tegen kunnen en niet fijn vinden zit een verschil, niet?

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #1983 Gepost op: 27 juni 2013, 19:30:14
@Jims, we hebben hetzelfde standpunt, alleen jij kan het beter verwoorden! Ik stel voor om deze discussie te stoppen, of eventueel een nieuw topic te openen?

jeugdbrandweer131

• Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #1984 Gepost op: 27 juni 2013, 19:31:06
Citaat van: Jims link=msg=1178396 date=1372354117
We moeten het natuurlijk niet uit z'n verband gaan trekken.

Fotografen kúnnen eerder aankomen bij een incident waarbij een slachtoffer betrokken is.
Het is dan heel handig om een EHBO/AED/Reanimatie certificaat te hebben en hulp te bieden.
Je komt toch vaker in dit soort situaties terecht dan de 'gemiddelde' burger, omdat je het opzoekt.

Maar zoals Peter hierboven al aanhaalt, je hoeft als fotograaf niet opeens 'tegen bloed te kunnen', want dat kunnen inderdaad sommige hulpverleners ook niet altijd.

Hulp bieden voor zo ver je dat kan, is prima.
Niks gaan doen waar je geen kennis en kunde voor hebt.

En ben je zelf van mening dat er al voldoende hulp aan het slachtoffer geboden wordt, een beetje op de achtergrond blijven.
(of afhankelijk van de situatie even de handjes uit de mouwen steken met andere zaken)
en hier ben ik het volledig mee eens. doen wat je kan en dan doen waarvoor je kwam.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi

oma

• Senior gebruiker
Reactie #1985 Gepost op: 27 juni 2013, 19:37:25
Citaat van: Man112 link=msg=1178389 date=1372353306
In Amerika is een 911-site niet nodig.. Voordat iemand het weet hangt de lokale nieuwszender met een helicopter boven het incident

Geen enkele nieuwshelikopter hangt boven een reanimatie of een auto tegen de boom. Dat in Nederland elk dorp of gehucht meerdere van dit soort sites heeft komt omdat onze overheid goed is in het faciliteren van dit soort ramptoerisme voor sensatiezoekende pubers, bijstandtrekkers en AOW-ers. Dat P2000 afschermen lost gelijk alles op.

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #1986 Gepost op: 27 juni 2013, 19:44:58
Citaat van: Arie link=msg=1178371 date=1372351927
Beetje bullshit dit vooroordeel.

Fotografen zijn in Nederland nog flink terughoudend als het om 'sappige details' gaat. Ik weet niet of je de site 'Liveleak' kent en wat daar allemaal op te zien is? Dat zou in Nederland in de verste verten niet worden gepubliceerd.

Er zijn lui die echt de grenzen niet kennen. Binnen mijn vriendenkring zitten een aantal hulpverleners van de verschillende disciplines en als ik die verhalen zo hoor wordt ik daar niet blij van. En zoals ik al eerder zei, zijn ze niet allemaal zo.

Nu vraag ik mij überhaupt af wat er nou zo leuk is om hobbymatig achter een brandweerwagen/ambulance/politiewagen/traumaheli aan te rennen en om foto's te maken van andermans leed en dit openbaar op internet te zetten. Zelf zou ik mij er helemaal niet prettig bij voelen. Zowel als fotograaf of als slachtoffer niet. Bij mij komt de camera niet eens uit de tas als ik een ongeval zie gebeuren of passeer.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #1987 Gepost op: 27 juni 2013, 19:46:18
@024

Met jou heeft het geen zin om in discussie te gaan over fotografen.. Het is goed te lezen dat je daar op tegen ben en er geen discussie mogelijk is voor degene die daar wel komen om de inzet in beeld te brengen en niet in zijn voor het leed van een ander.. Jammer! En nee, dat lost niets op.. Dan krijg je ipv 15 pubers met een filmcamera 20 persfotografen met een auto voor de kazerne om als een malloot brandweer, politie of ambulance's te volgen!

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #1988 Gepost op: 27 juni 2013, 19:47:03
Citaat van: Kolkkie link=msg=1178406 date=1372355098
Nu vraag ik mij überhaupt af wat er nou zo leuk is om hobbymatig achter een brandweerwagen/ambulance/politiewagen/traumaheli aan te rennen en om foto's te maken van andermans leed en dit openbaar op internet te zetten. Zelf zou ik mij er helemaal niet prettig bij voelen. Zowel als fotograaf of als slachtoffer niet. Bij mij komt de camera niet eens uit de tas als ik een ongeval zie gebeuren of passeer.

Help mijn man heeft een hobby? Sorry, maar ik begrijp ook zoveel hobby's niet.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #1989 Gepost op: 27 juni 2013, 19:53:22
Citaat van: Man112 link=msg=1178407 date=1372355178
@024

Met jou heeft het geen zin om in discussie te gaan over fotografen.. Het is goed te lezen dat je daar op tegen ben en er geen discussie mogelijk is voor degene die daar wel komen om de inzet in beeld te brengen en niet in zijn voor het leed van een ander.. Jammer! En nee, dat lost niets op.. Dan krijg je ipv 15 pubers met een filmcamera 20 persfotografen met een auto voor de kazerne om als een malloot brandweer, politie of ambulance's te volgen!

Jij kan je wel persfotograaf noemen maar je neemt het op voor pubers en sensatiezoekers die helemaal geen fotograaf zijn. Het zijn sensatiezoekers die de hele dag P2000 berichten volgen of van hun zakgeld/uitkering een pieper hebben gekocht en achter iedere traumahelikopter of brandweerwagen aan fietsen omdat ze denken dat ze een belangrijk taak vervullen door de burgers te voorzien van belangrijke informatie.