Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 815823 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #1990 Gepost op: 27 juni 2013, 20:00:43
@024 Er is in ieder geval genoeg vraag naar 112 Nieuws! Als ik naar de stat's kijk van de site waar ik voor fotografeer, zijn er toch veel mensen die er anders dan jou denken! Pas hadden we 30.000 bezoekers op 1 dag, gelukkig zijn er toch nog genoeg mensen die wel goed denken over fotografen. En ja, ik vind het ook raar dat mensen achter elke OMS aan rijden of een dag gaan posten, maar ieder zijn ding toch? Als je maar op je eigen veiligheid let, verantwoordelijk ben en andere niet in de weg loopt! Ik sta ook niet altijd te springen om met sensatiezoekers ergens te staan, maar wat doe je ertegen EN de fotografen die wel serieus zijn niet te benadelen?

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #1991 Gepost op: 27 juni 2013, 20:08:21
Citaat van: 024 link=msg=1178412 date=1372355602
Jij kan je wel persfotograaf noemen maar je neemt het op voor pubers en sensatiezoekers die helemaal geen fotograaf zijn. Het zijn sensatiezoekers die de hele dag P2000 berichten volgen of van hun zakgeld/uitkering een pieper hebben gekocht en achter iedere traumahelikopter of brandweerwagen aan fietsen omdat ze denken dat ze een belangrijk taak vervullen door de burgers te voorzien van belangrijke informatie.

Amen!
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #1992 Gepost op: 27 juni 2013, 20:09:36
Citaat van: Man112 link=msg=1178418 date=1372356043
Als je maar op je eigen veiligheid let, verantwoordelijk ben en andere niet in de weg loopt! Ik sta ook niet altijd te springen om met sensatiezoekers ergens te staan, maar wat doe je ertegen EN de fotografen die wel serieus zijn niet te benadelen?

En dáár gaat het nou vaak mis  ::)

Rufes

• Forum gebruiker
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #1993 Gepost op: 27 juni 2013, 20:19:09
Maar merken jullie niet dat het ramptoerisme afneemt door mensen die wel serieus het nieuws brengen?
Ik zelf hier namelijk wel in het dorp.

Toevallig vanavond een automatische brandmelding. Daar rij ik in principe niet op, maar er werd een tweede TS gealarmeerd, waarop ik dus even een kijkje ga nemen.

Onderweg naar het adres (hier om de hoek) kom ik iemand tegen in een auto die tegen iemand anders die voor mij loopt roept: "Nou we lezen het straks wel." Ter plaatse bleek er inderdaad brand te zijn. Er is niemand!! komen kijken. Geen jongeren met telefoontjes of nieuwsgierige buurtbewoners. Dit viel me de uitrukken daarvoor ook al op dat er bijna niemand meer komt kijken, en m`n website steeds meer bezocht wordt.

Het kan natuurlijk zijn dat bij de volgende uitruk er wel 300 man staat te kijken en is het puur toeval maar het viel mij wel op.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1994 Gepost op: 27 juni 2013, 20:19:38
Citaat van: hoefhaan link=msg=1178113 date=1372311804
Het misstaat je zeker niet!
Sterker nog: ik zou willen zeggen dat je je verplicht moet voelen om een goede EHBO-cursus met reanimatie en AED te hebben gevolgd. Fotografen zijn vaak genoeg eerder dan de hulpdiensten en je verdient je geld met het leed van een ander. Investeer dan ook maar wat geld om die ander te kunnen helpen. Voor wat hoort wat?
Zoals ik al schreef: ik vind dat je je verplicht moet VOELEN!
Ik weet ook wel dat het niet haalbaar is om elke fotograaf te verplichten de nodige cursussen te volgen. Dat heb ik hier zo zachtjes aan wel geleerd.

Maar ik vind het niet verkoopbaar dat je als fotograaf ter plaatse komt en je handen niet in de hulpzin uit de mouwen steekt. Hoeveel commentaar hebben we met z'n allen als er alleen maar toeschouwers staan te kijken en niets doen?
En natuurlijk ben je als fotograaf niet altijd als eerste ter plaatse maar je kunt altijd even peilen OF er hulp wordt geboden door omstanders én of zij dat ook daadwerkelijk KUNNEN.
Simpelweg door het volgen van een simpele cursus kun je zien of omstanders het juiste doen. En wat is er mis met even een poosje een hoofd vasthouden na een aanrijding? Het bloed spuit niet altijd in het rond hoor!

En ik vind het echt een dooddoener om te zeggen dat je het waarschijnlijk toch wel fout doet en je daarom dus maar gewoon niets doet. Want heb jij gewoon geleerd wat je kunt doen dan is er wat mij betreft niets mis mee om dat in de praktijk te brengen.

Stel: Je hangt in je auto tegen een boom aan en ik was onderweg voor wat anders belangrijks. Welnee joh, helpen, daar kwam ik toch niet voor???
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #1995 Gepost op: 27 juni 2013, 20:21:12
Citaat van: Man112 link=msg=1178418 date=1372356043
@024 Er is in ieder geval genoeg vraag naar 112 Nieuws! Als ik naar de stat's kijk van de site waar ik voor fotografeer, zijn er toch veel mensen die er anders dan jou denken! Pas hadden we 30.000 bezoekers op 1 dag, gelukkig zijn er toch nog genoeg mensen die wel goed denken over fotografen. En ja, ik vind het ook raar dat mensen achter elke OMS aan rijden of een dag gaan posten, maar ieder zijn ding toch? Als je maar op je eigen veiligheid let, verantwoordelijk ben en andere niet in de weg loopt! Ik sta ook niet altijd te springen om met sensatiezoekers ergens te staan, maar wat doe je ertegen EN de fotografen die wel serieus zijn niet te benadelen?

Niet iedere vraag hoeft beantwoord te worden. Er zijn ook pedofielen die een vraag hebben naar kinderen. Die vertellen we ook dat ze moeten opdonderen en hun hobby niet de onze is.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1996 Gepost op: 27 juni 2013, 20:23:47
Dus omdat ik vaak bij ongevallen kom moet ik een EHBO diploma hebben?

Moet ik dan ook opgeleid brandwacht zijn voor de branden waar ik kom?
Voor het werk kom ik ook bij bruiloften, moet ik dan ook wethouder van de burgelijke stand zijn? Of moet ik m'n luchtvaartbewijs hebben voor de keren dat ik video draai vanuit een luchtballon? Moet ik ook ADR Diploma's hebben voor de ongevallen met gevaarlijke stoffen, en IM voor de keren op de snelweg?  Moet ik dan ook m'n VCA Diploma halen voor de keren dat ik bij bouwprojecten aan het werk ben?

Als je op die manier gaat redeneren kan ik als cameraman letterlijk alle bestaande opleidingen doen, want ik kom echt overal voor het werk. Ik weet van alles wat, en maak van alles wat mee. Dat is ook het leuke aan dit werk. Maar ik kan echt niet diploma's halen voor alle situaties waarin ik ooit terecht zou kunnen komen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1997 Gepost op: 27 juni 2013, 20:30:17
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1178442 date=1372357427
Dus omdat ik vaak bij ongevallen kom moet ik een EHBO diploma hebben?

Moet ik dan ook opgeleid brandwacht zijn voor de branden waar ik kom?
Nee, bij brandbestrijding breng je jezelf in gevaar en moet je daar dus niet aan de slag gaan
Voor het werk kom ik ook bij bruiloften, moet ik dan ook wethouder van de burgelijke stand zijn?
Nee, die is er al, ik zeg ook niet dat je ambulanceverpleegkundige moet worden
Of moet ik m'n luchtvaartbewijs hebben voor de keren dat ik video draai vanuit een luchtballon?
Nee, want een andere aanwezige is daar verantwoordelijk voor
Moet ik ook ADR Diploma's hebben voor de ongevallen met gevaarlijke stoffen,
Nee, want je brengt jezelf dan onnodig in gevaar, je moet daar helemaal niet komen
en IM voor de keren op de snelweg?
Nou, als dat zou kunnen, zie daarvoor de discussie over fotografen op de snelweg!
Moet ik dan ook m'n VCA Diploma halen voor de keren dat ik bij bouwprojecten aan het werk ben?
Nee, als het goed is wordt je begeleid door iemand die dat wel heeft, en die is dus ter plaatse

Als je op die manier gaat redeneren kan ik als cameraman letterlijk alle bestaande opleidingen doen, want ik kom echt overal voor het werk. Ik weet van alles wat, en maak van alles wat mee. Dat is ook het leuke aan dit werk. Maar ik kan echt niet diploma's halen voor alle situaties waarin ik ooit terecht zou kunnen komen.

Duidelijk zo dat je niet alle opleidingen hoeft te volgen?
gewoon een cursus EHBO of levensredden handelen is voldoende om te leren dat je in die andere situaties niets kunt en niet hoort te komen tenzij je onder begeleding kunt gaan van een ter zake deskundige
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1998 Gepost op: 27 juni 2013, 20:36:07
Citaat van: hoefhaan link=msg=1178448 date=1372357817
Duidelijk zo dat je niet alle opleidingen hoeft te volgen?

Het punt wat ik geef is duidelijk. Ik kan mij niet voorbereiden op alle situaties waarin ik levensreddend zou kunnen handelen. Ik ben zeker voor een EHBO diploma. In mijn ogen zou iedereen die moeten krijgen, en zou dat onderdeel van de middelbare school moeten worden. Maar een verplichte cursus voor perslui is niet logisch.

Ik heb zelf geen EHBO diploma. Ik zou hem graag willen want ik geloof best dat het een keer handig kan zijn. Maar je kunt het niet aan mij verplichten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #1999 Gepost op: 27 juni 2013, 21:10:21
Je zou het ook als eis aan jezelf kunnen stellen. Je begeeft je op een terrein waarbij je weet dat je er gewoon wat vaker met ongevallen in aanraking komt. Dan is het niet gek om (voor jezelf) daar eisen aan te stellen zodat je zelf ook eens iemand kan helpen. Zie ook de discussie over fotografen op de snelweg.

Je vergelijkingen ga ik maar niet op in, want die slaan echt nergens op. Natuurlijk hoef je als fotograaf bij bruiloften geen ambtenaar te zijn, maar de klanten verwachten wel van je dat je weet hoe een bruiloft loopt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein