Het misstaat je zeker niet!
Sterker nog: ik zou willen zeggen dat je je verplicht moet voelen om een goede EHBO-cursus met reanimatie en AED te hebben gevolgd. Fotografen zijn vaak genoeg eerder dan de hulpdiensten en je verdient je geld met het leed van een ander. Investeer dan ook maar wat geld om die ander te kunnen helpen. Voor wat hoort wat?
Zoals ik al schreef: ik vind dat je je verplicht moet VOELEN!
Ik weet ook wel dat het niet haalbaar is om elke fotograaf te verplichten de nodige cursussen te volgen. Dat heb ik hier zo zachtjes aan wel geleerd.
Maar ik vind het niet verkoopbaar dat je als fotograaf ter plaatse komt en je handen niet in de hulpzin uit de mouwen steekt. Hoeveel commentaar hebben we met z'n allen als er alleen maar toeschouwers staan te kijken en niets doen?
En natuurlijk ben je als fotograaf niet altijd als eerste ter plaatse maar je kunt altijd even peilen OF er hulp wordt geboden door omstanders én of zij dat ook daadwerkelijk KUNNEN.
Simpelweg door het volgen van een simpele cursus kun je zien of omstanders het juiste doen. En wat is er mis met even een poosje een hoofd vasthouden na een aanrijding? Het bloed spuit niet altijd in het rond hoor!
En ik vind het echt een dooddoener om te zeggen dat je het waarschijnlijk toch wel fout doet en je daarom dus maar gewoon niets doet. Want heb jij gewoon geleerd wat je kunt doen dan is er wat mij betreft niets mis mee om dat in de praktijk te brengen.
Stel: Je hangt in je auto tegen een boom aan en ik was onderweg voor wat anders belangrijks. Welnee joh, helpen, daar kwam ik toch niet voor???