Dat van jouw verantwoording was inderdaad verkeerd, dat had ik verkeerd gelezen.
Dat het ook de verantwoording is van de fotograaf vind ik van wel. Je staat op straat niet namens het persbureau, je staat daar zelf als persoon. Als jij op locatie iets doet wat niet door de beugel kan, dan wordt je daar op aangesproken. Als jij toevallig een keer als enige fotograaf bij een incident bent en de beelden (die achteraf niet ethisch en / of privacygevoelig zijn) worden gebruikt door het persbureau, dan weten hulpverleners vrij snel dat jij diegene bent die die beelden heeft gemaakt.
Dat ik beelden kan of heb gemaakt die niet door de beugel zouden kunnen, betekent nog niet dat ik die verantwoording maar bij mijn afnemers moet neerleggen. Het beeld van een overleden persoon die half uit een auto hangt kan ik dan wel maken en opsturen, maar waarom zou de afnemer dan opeens alleen fout zijn? Immers, ik zou dat beeld dan toch gemaakt hebben. Vooral in die eerste selectie van je eigen beelden ben je verantwoordelijk voor je eigen doen en laten. Dat in de schoenen schuiven van je afnemers is verkeerd in mijn ogen.