Wat betreft kentekens blurren.... wat is daar de meer waarde van, behalve een kenteken heeft een auto vaak andere herkenningstekens voor bekenden dan juist het kenteken, een rode spiegel op een gele auto onthoud men eerder dan het kenteken....
Ben ik nieuwsgierig wat jij, aan de hand van dit kenteken, allemaal kan vinden qua persoonsgegevens. Wat @KLF zegt, een rode spiegel op gele auto is herkenbaarder.
Er zullen genoeg mensen zijn die dit wel kunnen (buiten opsporingsambtenaren). Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die in de Privesfeer problemen krijgen omdat hun kenteken in verband wordt gebracht met incidenten. Ook al waren zij daar zelf niet bij betrokken.
Een kenteken is niet per definitie een persoonsgegeven, maar kan wel lijden tot het identificeren van personen, en op die manier toch een persoonsgegeven worden. De context zal daarbij bepalend zijn.
Het is ook een misvatting om te denken dat het herleiden door iedereen mogelijk moet zijn.
Dit is wat het CBP er over zegt in een toelichting op de Wet bescherming persoonsgegevens:
Kentekens van motorvoertuigen zijn persoonsgegevens voor degenen die toegang hebben tot het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Zij kunnen immers tenaamstelling van het kenteken zonder bijzondere inspanning te weten komen. Voor personen die geen toegang hebben tot de tenaamstellingsgegevens uit het kentekenregister, zijn kentekens geen persoonsgegevens indien redelijkerwijs ook niet te verwachten valt dat die gegevens langs een omweg (eventueel door derden) zullen worden herleid. Het hangt dus van de context van het gebruik af of het wel of niet gaat om persoonsgegevens.
In diezelfde toelichting wordt aangegeven dat voor de context ook gekeken moet worden naar de mate van inbreuk voor de privésfeer.
Daarbij lijkt mij dat een losse foto van een verongelukte auto met zichtbaar kenteken, geen grote inbreuk maakt op de privésfeer van de kentekenhouder. Diezelfde foto bij een artikel waarin vermeld wordt dat de bestuurder is meegenomen voor artikel 8, zou wel een inbreuk op die privésfeer kunnen maken.
Het lijkt mij dus dat je dit per geval moet bekijken, wat volgens mij de meeste media mensen die hier posten ook wel doen......
(Disclaimer: ik weet heel goed dat er geen verplichting is tot blurren. Mijn reactie is puur op de claim over "niet herleiden tot persoon" en "persoongegevens.")