Goed zover waren we al, maar waar staat dan in de wet dat de brandweerman geen zeiltje mag ophangen om de privacy van een patiënt/slachtoffer te beschermen ...
Natuurlijk mag dat. Ik heb in een workshop voor de OvD-Red's al eens gesteld dat de hulpverleners het slachtoffer mogen/moeten beschermen. Dus rondom het slachtoffer. Maar men mag niet voor de lens van de fotograaf gaan staan. Hierbij ga ik er vanuit dat de fotograaf dan wel buiten de hulpverleningscircel staat.
... of een politieman een journalist niet mag vorderen te vertrekken omdat je ergens niets te zoeken hebt? Voor mij ben je als 112 fotograaf gewoon een burger met een fotocamera, niets meer, niks minder.
Dit is al zo vaak besproken dat het flauw begint te worden. In de openbare ruimte kan de politie niets vorderen. Men kan wel de icidentlocatie afbakenen met lint. Op dat moment ontrekt men de locatie tijdelijk aan de openbare ruimte. Blijft het feit dat houders van een Politieperskaart dan alsnog toegang hebben en dat de politie en andere hulpverleners geen zeggenschap hebben over etische en morele kwesties. En over het algemeen geeft dit weinig problemen.
Sterker nog, ambulancemedewerkers (en alle andere gezondheidszorgprofessionals) hebben de wettelijke verplichting om te zorgen voor privacy van de patiënt. Mijn inziens dus voldoende reden om de brandweer te vragen een zeiltje op te hangen.
Vandaar ook mijn opmerking "rondom het slachtoffer". Ergens tussen het slachtoffer en de 10-15 meter waar de pers staat loopt de privacy-regel over in de persvrijheid. Dat is ook iets wat je in de praktijk veel ziet.
Sterker nog, soms wordt e politie gevraagd om even afstand te houden/nemen, ik heb daarbij nog nooit een agent zich horen beroepen op de politiewet...
Die staan inderdaad vaker bij de motorkap dan de pers ;-)
En als er geen afscherming is vraag je gewoon aan de paraplu-meneer of hij even voor het slachtoffer wilt gaan staan:
(
http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/07-02-2014-paraplu-voor-gewonde-driehuis/)