Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816371 keer)

0 gebruikers (en 66 gasten bekijken dit topic.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #2270 Gepost op: 5 maart 2014, 10:32:10
Is het zo gek dat ik als burger ook vastgelegde 'media' rechten wil hebben als er een verschuiving gaande is in soort van beelden en hoeveelheid beelden die op massalere en langer zichtbare media getoond worden. En dat mag ook vanuit de journalisten zelf komen.

Gewoon de regel: Slachtoffers niet (herkenbaar) in beeld tenzij .....

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #2271 Gepost op: 5 maart 2014, 10:41:29
Wat jij dus als wettelijke regel wil zien is binnen de Pers feitelijk al een gedragsregel, namelijk dat slachtoffers niet herkenbaar in beeld komen. De vraag was dus of die paar keer dat het mis gaat voldoende zijn om een en ander te formaliseren, met het gevaar van censuur e.d.

Bovendien kan je met zo'n regel de pers dan weliswaar aan banden leggen, maar Jan-met-de-pet die met z'n Iphone staat te fotograferen/filmen en die het open en bloot op zijn Facebook zet heb je hiermee nog niet in bedwang. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2272 Gepost op: 5 maart 2014, 10:57:42
Citaat van: JJ75 link=msg=1248063 date=1394011930
Leuk zo'n regel... Maar Piet Passant  staat gewoon een foto te maken als er iemand voor een trein ligt. En met de moderne media staat de foto/video gelijk op Twitter, Facebook, YouTube en andere sites. En deze regels gelden natuurlijk niet voor een ieder...het is dus maar de vraag of dit idee de privacy van de slachtoffers überhaupt beschermt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2273 Gepost op: 5 maart 2014, 10:58:41
Daarnaast worden wettelijke regels net zo vaak dan wel vaker overtreden als gedragsregels. Dat zal altijd blijven. Het enige wat je kunt doen is daarna sancties opleggen. Maarja, als je die beelden voor 500 euro verkoopt en daarna 150,- boete krijgt zal men deze regel tegen beter weten in bewust gaan overtreden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #2274 Gepost op: 5 maart 2014, 13:39:49
Citaat van: JJ75 link=msg=1248063 date=1394011930
Is het zo gek dat ik als burger ook vastgelegde 'media' rechten wil hebben als er een verschuiving gaande is in soort van beelden en hoeveelheid beelden die op massalere en langer zichtbare media getoond worden. En dat mag ook vanuit de journalisten zelf komen.

Je hebt al vastgelegde rechten.
Echter is voor mij de vraag juist of bij het uitbreiden van die rechten, het middel niet erger is dan de kwaal. Persoonlijk denk ik op dit moment van wel.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #2275 Gepost op: 5 maart 2014, 17:32:11
Citaat van: Red link=msg=1248072 date=1394013462
Leuk zo'n regel... Maar Piet Passant  staat gewoon een foto te maken als er iemand voor een trein ligt. En met de moderne media staat de foto/video gelijk op Twitter, Facebook, YouTube en andere sites. En deze regels gelden natuurlijk niet voor een ieder...het is dus maar de vraag of dit idee de privacy van de slachtoffers überhaupt beschermt.

Exact. Onlangs was ik bij een lokale voetbalvereniging waar de traumahelikopter was geland. Toen had slachtoffer per brancard naar de ambulance werd gebracht hield ik mijn camera weg, terwijl zo ongeveer alle omstanders snel hun iPhones en Samsungs pakten om maar een fotootje te kunnen maken.

Overigens vind ik het niet bepaald rechtstatelijk om bij verdachten plots minder om privacy te geven dan bij gewone slachtoffers.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2276 Gepost op: 5 maart 2014, 18:11:30
Citaat van: BHN849 link=msg=1248162 date=1394037131
Overigens vind ik het niet bepaald rechtstatelijk om bij verdachten plots minder om privacy te geven dan bij gewone slachtoffers.

Inderdaad. Die discussie wordt pas interessant als een in beeld gebrachte overvaller ineens geen dader blijkt te zijn. Zo iemand staat dan voor eeuwig op het internet met dat labeltje er bij. Maar blijkbaar is dat niet zo interessant voor een aantal mensen hier.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #2277 Gepost op: 5 maart 2014, 20:33:32
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1248182 date=1394039490
Inderdaad. Die discussie wordt pas interessant als een in beeld gebrachte overvaller ineens geen dader blijkt te zijn. Zo iemand staat dan voor eeuwig op het internet met dat labeltje er bij. Maar blijkbaar is dat niet zo interessant voor een aantal mensen hier.
Is vorig jaar nog gebeurt. Camera beelden en een fot vrij gegeven van een aantal daders die een onschuldig iemand in elkaar hadden getrapt. Foto komt op facebook. Verkeerde getagd in de foto en die kreeg tig bedreigingen terwijl hij van niks wist.

Je kan als fotograaf niet oordelen of iemand schuldig is of niet dus altijd blurren lijkt me wel een goede!

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2278 Gepost op: 5 maart 2014, 22:15:35
Citaat van: JJ75 link=msg=1248027 date=1394004565
Het feit dat jij als profesional niet het nuance verschil ziet tussen deze twee is voor mij een reden dit beter te willen laten regelen. Volgens mij wordt er te vaak een beroep gedaan de wetgeving die algehele persvrijheid, en het recht op vrije nieuwsgaring regelt zonder dat de media in het achterhoofd houden waarom en met welk doel dit recht er. Dit recht legt namelijk een enorme verantwoordelijkheid neer bij deze media over hoe om te gaan met personen die onderwerp zijn.
Nou ja, ik ben dus op zoek naar het wezenlijke verschil waarom ik slachtoffer A wel mag publiceren en slachtoffer B niet. Tot nu toe zie ik veel antwoorden 'omdat A een inbreker is en B een zielige mevrouw'.

Maar mensen die dat voorstellen zou ik dus willen vergelijken met dat volk wat in de middeleeuwen de dief op het schavot zette op het dorpsplein en er met tomaten (of stenen) naar ging gooien. Het dorpsplein is nu YouTube of Geenstijl geworden, de tomaatjes zijn vervangen door de commentaren van de reaguurders. Ik vind dat een behoorlijke stap terug in de tijd en qua beschaving.

Ja, ik heb als redacteur van een bekend medium een behoorlijke verantwoordelijkheid. Met meer dan 4 miljoen unieke bezoekers per jaar kan een artikel/foto op onze site behoorlijk verstrekkende gevolgen voor iemand hebben. Juist daarom denken we er goed na voordat we op 'publish' drukken, en nemen we deel aan dit soort discussies. Om onze mening en beweegredenen te ventileren, en om kennis te nemen van andermans gedachtenspinsels.

Ik vind het briljant om te lezen dat wij verwerpelijk handelen als we slachtoffers in beeld brengen. En dat het tegelijkertijd wel okay is als dat slachtoffer een inbreker is. Sorry, maar -nogmaals- dat maakt me geen *piep* uit in mijn beslissingen om iets te publiceren of niet.

Het principe van het 'volksgericht' wat een aantal hier blijkbaar acceptabel vinden, vind ik "meer dan een nuance" vele malen verwerpelijker dan een vermeende inbreuk op iemands portretrecht. Als zo iemand een proces aanspant wegens smaad (stel dat hij/zij achteraf toch onschuldig blijkt te zijn) zal je zien dat de rechter daar ook steviger voor zal straffen dan voor een portretrecht verhaal.

Ik publiceer een (selectie van) beeld omdat het een verhaal vertelt waarvan ik denk dat het verteld moet worden. Niet om iemand publiekelijk te kakken te zetten of te straffen. Of die iemand nu ingebroken heeft of brand heeft gehad, dus. Of een verkeersongeval. Of dat die iemand een oud vrouwtje heeft helpen oversteken.

Dus nee, die nuance weiger ik inderdaad te begrijpen. Om bovenstaande redenen.

Peen
Redacteur van

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2279 Gepost op: 7 maart 2014, 01:33:45
Citaat van: Red link=msg=1248072 date=1394013462

Je moet ergens beginnen. Er staat me trouwens iets bij dat men in Duitsland is gaan verbaliseren richting ramptoeristen  en alleen de pers toestemming heeft om te fotograferen bij een incident. Weet iemand dat artikel boven water te toveren?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.