Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816477 keer)

0 gebruikers (en 58 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2280 Gepost op: 7 maart 2014, 01:35:47
Citaat van: Arie link=msg=1248067 date=1394012489
Wat jij dus als wettelijke regel wil zien is binnen de Pers feitelijk al een gedragsregel, namelijk dat slachtoffers niet herkenbaar in beeld komen. De vraag was dus of die paar keer dat het mis gaat voldoende zijn om een en ander te formaliseren, met het gevaar van censuur e.d.

Bovendien kan je met zo'n regel de pers dan weliswaar aan banden leggen, maar Jan-met-de-pet die met z'n Iphone staat te fotograferen/filmen en die het open en bloot op zijn Facebook zet heb je hiermee nog niet in bedwang. :)

Ik denk van wel. Want de kogel is door de kerk. In Nederland kan en mag dit gewoon. Er hangen geen consequentie aan vast. Dus wat let de volgende filmer / redactie om dit soort beelden  te plaatsen?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #2281 Gepost op: 7 maart 2014, 02:26:50
Citaat van: Jos v L link=msg=1248507 date=1394152425
Je moet ergens beginnen. Er staat me trouwens iets bij dat men in Duitsland is gaan verbaliseren richting ramptoeristen  en alleen de pers toestemming heeft om te fotograferen bij een incident. Weet iemand dat artikel boven water te toveren?

Ik weet niet of je dit bedoeld:

http://de.wikipedia.org/wiki/Pers%C3%B6nlichkeitsrecht_%28Deutschland%29

En anders moet je even zoeken naar artikelen met het zoekwoord: gaffer
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2283 Gepost op: 7 maart 2014, 03:59:25
Citaat van: skippy02 link=msg=1248511 date=1394156193
https://www.google.nl/search?q=finger+weg+beim+unfall&oq=finger+weg+beim+unfall&aqs=chrome..69i57j0.13900j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8#q=umschaulustigen+und+gesetz

En via deze link is ook veel te vinden.

Ik bedoelde een artikel gepubliceerd in een Nederlandse krantenwebsite. En het ging over omstanders en amateurs die foto's maakten van incidenten. Ik zal morgen een en anders eens doorzoeken van wat je me nu hebt doorgegeven. Bedankt voor de moeite!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2284 Gepost op: 7 maart 2014, 07:30:58
Citaat van: Jos v L link=msg=1248508 date=1394152547
In Nederland kan en mag dit gewoon. Er hangen geen consequentie aan vast. Dus wat let de volgende filmer / redactie om dit soort beelden  te plaatsen?
Toch wel, want als ik iemand herkenbaar plaats schend ik zijn/haar portretrecht en kan die persoon naar de rechter stappen. Tuurlijk, ik geef onmiddellijk toe: niet veel zullen het er daadwerkelijk er voor over hebben. Maar het is in ieder geval wel in de wet benoemd.

Toestemming vragen is bij een incident vaak sowieso niet te doen, want je krijgt als muskiet het slachtoffer niet te spreken. Maar goed: sommigen blurren dan 'gewoon, voor de zekerheid, kan geen kwaad' en anderen juist niet 'want er is niet over gesproken'. Heeft dus ook sterk met je identiteit als zender/krant/website te maken.

En dan maakt het ook nog veel uit of we het dus over het gezicht van iemand hebben, of over het kenteken van de auto. Dat laatste blurren wij in ieder geval vaak wel bij Twitter berichten omdat dan de familie het echt nog niet kan weten, maar in het uiteindelijke artikel niet meer (want dat komt een paar uur later online). Dus dan is de overweging om die twitfoto te blurren 'familie moet het slechte nieuws niet van ons, maar van de politie of het slachtoffer zelf horen' en niet portretrecht of privacy.

Peen
Redacteur van

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #2285 Gepost op: 7 maart 2014, 09:26:25
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248527 date=1394173858
Toch wel, want als ik iemand herkenbaar plaats schend ik zijn/haar portretrecht en kan die persoon naar de rechter stappen. Tuurlijk, ik geef onmiddellijk toe: niet veel zullen het er daadwerkelijk er voor over hebben. Maar het is in ieder geval wel in de wet benoemd.

Toestemming vragen is bij een incident vaak sowieso niet te doen, want je krijgt als muskiet het slachtoffer niet te spreken. Maar goed: sommigen blurren dan 'gewoon, voor de zekerheid, kan geen kwaad' en anderen juist niet 'want er is niet over gesproken'. Heeft dus ook sterk met je identiteit als zender/krant/website te maken.

En dan maakt het ook nog veel uit of we het dus over het gezicht van iemand hebben, of over het kenteken van de auto. Dat laatste blurren wij in ieder geval vaak wel bij Twitter berichten omdat dan de familie het echt nog niet kan weten, maar in het uiteindelijke artikel niet meer (want dat komt een paar uur later online). Dus dan is de overweging om die twitfoto te blurren 'familie moet het slechte nieuws niet van ons, maar van de politie of het slachtoffer zelf horen' en niet portretrecht of privacy.

Peen
Het portretrecht is een 'achteraf' inzetbaar recht waarbij als het wil gebruiken je recht allang is geschonden.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2286 Gepost op: 7 maart 2014, 10:31:53
Citaat van: JJ75 link=msg=1248540 date=1394180785
Het portretrecht is een 'achteraf' inzetbaar recht waarbij als het wil gebruiken je recht allang is geschonden.
Klopt. En dat hangt er mee samen dat je dus alles mag doen en zeggen; maar daar achteraf op afgerekend kan worden. Denk ook aan discriminatie. Bedreigingen. Handleidingen voor het maken van bommen. Oproepen om de a.s. NSS top te komen verstoren. Het publiceren van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Publiceren van naaktfoto's die je van de harde schijf van Manon Thomas gejat hebt. Een plattegrond van het huis van Geert Wilders, inclusief de beveiligingsmaatregelen.

Je kan er wel over door blijven mokken. Maar al die zaken kan je gewoon publiceren. Niet straffeloos, want je kan dus voor een rechter gedaagd worden en die zal je ervoor veroordelen. Maar: achteraf. Altijd achteraf.

Zoek eens wat 'controle en goedkeuring van een publicatie vooraf' betekent; onder welk begrip we dat kennen. Ik gok erop dat je op het woord 'censuur' uitkomt in het woordenboek.

Wat wil je nou liever ? Dat een commissie onder leiding van Ivo Opstelten voortaan gaat controleren wat je hier op het forum post, en je op de vingers tikt als daar wat inzit wat ze niet aanstaat ? Ik moet er niet aan denken, eerlijk gezegd.

Peen
Redacteur van

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2287 Gepost op: 7 maart 2014, 11:22:04
Je moet ergens beginnen. Er staat me trouwens iets bij dat men in Duitsland is gaan verbaliseren richting ramptoeristen  en alleen de pers toestemming heeft om te fotograferen bij een incident. Weet iemand dat artikel boven water te toveren?
Bedoel je dit ? Dit was een paar maanden geleden in het nieuws en werd toen (eerst) gemeld als 'privé fotografie op de openbare weg verboden in Zweden'.

http://nieuws.thepostonline.nl/2013/06/04/nieuwe-zweedse-fotografiecensuurwet-toch-geen-censuurwet/

Peen
Redacteur van

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #2288 Gepost op: 7 maart 2014, 12:19:17
Citaat van: JJ75 link=msg=1248540 date=1394180785

Maar zo werkt handhaving op de meeste rechten en plichten toch? Zelfs het strafrecht! Er kan pas opgetreden worden als de wet overtreden is...
Bovendien als je publicatie vermoed, waarbij jij redelijk belang hebt om dit tegen te houden, kan je in de praktijk al naar de rechter stappen. Wel is de bewijsvoering dan een stuk lastiger, maar het kan en gebeurd wel. (Denk bijvoorbeeld aan het zaken tegen Peter R de Vries, en andere TV programma's. Niet allemaal even succesvol, en ook dan weegt persvrijheid en wel/geen openbare weg zwaar!  )

Het probleem wat jij schetst ligt niet bij het portretrecht zelf, maar bij de manier waarop dat recht is/wordt afgewogen tegen vrijheid van nieuwsgaring, en de persvrijheid. Zeker als het beelden betreft die op de openbare weg zijn gemaakt.  In Nederland is de juridische afweging: "publiceren zonder toestemming mag tenzij....", in Duitsland: "publiceren zonder toestemming mag niet, tenzij.....".
(Let op: ik spreek geen voorkeur uit, maar wil alleen het verschil aangeven...)

Om even terug te komen op Duitsland.
Volgens mij is het "Recht am eigenen Bild" ook onderdeel van het strafrecht, en kunnen overtreders ook zodanig vervolgd worden. In Nederland kan dit volgens mij niet, in ieder geval niet direct voor het schenden van het portretrecht.

Nu ben ik geen expert in Duitsland en/of haar wetten, maar ik weet wel dat op het gebied van wel/niet fotograferen van personen er veel Privacy-Jurispudentie is. Daarbij is vast komen te staan dat een persoon zelf mag beslissen of er een "beeld" van hem/haar wordt gemaakt, zelfs als die persoon zich in een openbare ruimte begeeft. Er geldt dus niet automatisch "door het in openbaarheid treden geeft die persoon toestemming."
Daarom neigen veel Duitsers er naar om te zeggen "je mag alleen een foto/film maken als ik er toestemming voor geef", zelfs gewoon op straat.  Dit is echter geen recht dat in de wet verankerd is, maar puur gebaseerd op de jurisprudentie.  Ik heb me laten vertellen dat uit die Jurisprudentie ook duidelijk is dat er altijd een individuele afweging moet worden gemaakt, tussen de rechten van beide partijen. En natuurlijk zijn er legio uitzonderingen, dus het lijkt mij niet zo zwart/wit als sommige Duitsers doen voorkomen.
Voor wie het echt interesseert kan ik aanraden om deze pagina (in het Duits) te lezen. Gaat wel over "vakantie foto's" maar de uitleg is universeel toepasbaar.

Ook zijn er in verschillende Bundesländer wetten die hulpverleners (niet alleen de Politie) de bevoegdheid geven om een bevel te geven tot verwijdering. Dit verschilt per "land" van "alleen bij gevaarzetting" tot "bij mogelijke hinder". Niet opvolgen is strafbaar, maar handhaving kan dan weer alleen door de Politie......

(Uit de nog-niet-zo-oude doos: een eerder topic over fotograferen in Duitsland: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67797.0)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2289 Gepost op: 7 maart 2014, 12:42:37

In Iran zouden ze jou waarschijnlijk warm onthalen. Burgerjournalistiek is ook journalistiek. Hoe vaak wordt nieuws gegenereerd door de burger? Bijzonder vaak. Heel enge gedachte om fundamentele, in de grondwet verankerde vrijheden te willen inperken.