Het portretrecht is een 'achteraf' inzetbaar recht waarbij als het wil gebruiken je recht allang is geschonden.
Maar zo werkt handhaving op de meeste rechten en plichten toch? Zelfs het strafrecht! Er kan pas opgetreden worden als de wet overtreden is...
Bovendien als je publicatie
vermoed, waarbij jij redelijk belang hebt om dit tegen te houden, kan je in de praktijk al naar de rechter stappen. Wel is de bewijsvoering dan een stuk lastiger, maar het kan en gebeurd wel. (Denk bijvoorbeeld aan het zaken tegen Peter R de Vries, en andere TV programma's. Niet allemaal even succesvol, en ook dan weegt persvrijheid en wel/geen openbare weg zwaar! )
Het probleem wat jij schetst ligt niet bij het portretrecht zelf, maar bij de manier waarop dat recht is/wordt afgewogen tegen vrijheid van nieuwsgaring, en de persvrijheid. Zeker als het beelden betreft die op de openbare weg zijn gemaakt. In Nederland is de juridische afweging: "publiceren zonder toestemming mag tenzij....", in Duitsland: "publiceren zonder toestemming mag niet, tenzij.....".
(Let op: ik spreek geen voorkeur uit, maar wil alleen het verschil aangeven...)
Om even terug te komen op Duitsland.
Volgens mij is het "
Recht am eigenen Bild" ook onderdeel van het strafrecht, en kunnen overtreders ook zodanig vervolgd worden. In Nederland kan dit volgens mij niet, in ieder geval niet
direct voor het schenden van het portretrecht.
Nu ben ik geen expert in Duitsland en/of haar wetten, maar ik weet wel dat op het gebied van wel/niet fotograferen van personen er veel Privacy-Jurispudentie is. Daarbij is vast komen te staan dat een persoon zelf mag beslissen of er een "beeld" van hem/haar wordt gemaakt, zelfs als die persoon zich in een openbare ruimte begeeft. Er geldt dus niet automatisch "door het in openbaarheid treden geeft die persoon toestemming."
Daarom neigen veel Duitsers er naar om te zeggen "je mag alleen een foto/film maken als ik er toestemming voor geef", zelfs gewoon op straat. Dit is echter geen recht dat in de wet verankerd is, maar puur gebaseerd op de jurisprudentie. Ik heb me laten vertellen dat uit die Jurisprudentie ook duidelijk is dat er altijd een individuele afweging moet worden gemaakt, tussen de rechten van beide partijen. En natuurlijk zijn er legio uitzonderingen, dus het lijkt mij niet zo zwart/wit als sommige Duitsers doen voorkomen.
Voor wie het echt interesseert kan ik aanraden om
deze pagina (in het Duits) te lezen. Gaat wel over "vakantie foto's" maar de uitleg is universeel toepasbaar.
Ook zijn er in verschillende Bundesländer wetten die hulpverleners (niet alleen de Politie) de bevoegdheid geven om een bevel te geven tot verwijdering. Dit verschilt per "land" van "alleen bij gevaarzetting" tot "bij mogelijke hinder". Niet opvolgen is strafbaar, maar handhaving kan dan weer alleen door de Politie......
(Uit de nog-niet-zo-oude doos: een eerder topic over fotograferen in Duitsland:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67797.0)