Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816479 keer)

0 gebruikers (en 60 gasten bekijken dit topic.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #2290 Gepost op: 7 maart 2014, 12:55:46
Citaat van: zwelgje link=msg=1248592 date=1394191157
Maar zo werkt handhaving op de meeste rechten en plichten toch? Zelfs het strafrecht! Er kan pas opgetreden worden als de wet overtreden is...
Bovendien als je publicatie vermoed, waarbij jij redelijk belang hebt om dit tegen te houden, kan je in de praktijk al naar de rechter stappen. Wel is de bewijsvoering dan een stuk lastiger, maar het kan en gebeurd wel. (Denk bijvoorbeeld aan het zaken tegen Peter R de Vries, en andere TV programma's. Niet allemaal even succesvol, en ook dan weegt persvrijheid en wel/geen openbare weg zwaar!  )

Het probleem wat jij schetst ligt niet bij het portretrecht zelf, maar bij de manier waarop dat recht is/wordt afgewogen tegen vrijheid van nieuwsgaring, en de persvrijheid. Zeker als het beelden betreft die op de openbare weg zijn gemaakt.  In Nederland is de juridische afweging: "publiceren zonder toestemming mag tenzij....", in Duitsland: "publiceren zonder toestemming mag niet, tenzij.....".
(Let op: ik spreek geen voorkeur uit, maar wil alleen het verschil aangeven...)

Om even terug te komen op Duitsland.
Volgens mij is het "Recht am eigenen Bild" ook onderdeel van het strafrecht, en kunnen overtreders ook zodanig vervolgd worden. In Nederland kan dit volgens mij niet, in ieder geval niet direct voor het schenden van het portretrecht.

Nu ben ik geen expert in Duitsland en/of haar wetten, maar ik weet wel dat op het gebied van wel/niet fotograferen van personen er veel Privacy-Jurispudentie is. Daarbij is vast komen te staan dat een persoon zelf mag beslissen of er een "beeld" van hem/haar wordt gemaakt, zelfs als die persoon zich in een openbare ruimte begeeft. Er geldt dus niet automatisch "door het in openbaarheid treden geeft die persoon toestemming."
Daarom neigen veel Duitsers er naar om te zeggen "je mag alleen een foto/film maken als ik er toestemming voor geef", zelfs gewoon op straat.  Dit is echter geen recht dat in de wet verankerd is, maar puur gebaseerd op de jurisprudentie.  Ik heb me laten vertellen dat uit die Jurisprudentie ook duidelijk is dat er altijd een individuele afweging moet worden gemaakt, tussen de rechten van beide partijen. En natuurlijk zijn er legio uitzonderingen, dus het lijkt mij niet zo zwart/wit als sommige Duitsers doen voorkomen.
Voor wie het echt interesseert kan ik aanraden om deze pagina (in het Duits) te lezen. Gaat wel over "vakantie foto's" maar de uitleg is universeel toepasbaar.

Ook zijn er in verschillende Bundesländer wetten die hulpverleners (niet alleen de Politie) de bevoegdheid geven om een bevel te geven tot verwijdering. Dit verschilt per "land" van "alleen bij gevaarzetting" tot "bij mogelijke hinder". Niet opvolgen is strafbaar, maar handhaving kan dan weer alleen door de Politie......

(Uit de nog-niet-zo-oude doos: een eerder topic over fotograferen in Duitsland: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67797.0)
Als ik dit lees dan is het argument dat EVRM dit ons land dit verplicht helemaal niet steekhoudend en mag een land best regelgeving maken die burgers meer rechten geeft.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2291 Gepost op: 7 maart 2014, 14:31:21
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248572 date=1394187724
Bedoel je dit ? Dit was een paar maanden geleden in het nieuws en werd toen (eerst) gemeld als 'privé fotografie op de openbare weg verboden in Zweden'.

http://nieuws.thepostonline.nl/2013/06/04/nieuwe-zweedse-fotografiecensuurwet-toch-geen-censuurwet/

Peen

Nee ik zal vanavond eens mee gaan zoeken. Het betrof Duitsland en het ging puur om het fotograferen bij incidenten en rampen. Maar wederom bedankt voor het mee kijken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #2292 Gepost op: 7 maart 2014, 15:00:33
Citaat van: JJ75 link=msg=1248610 date=1394193346
Als ik dit lees dan is het argument dat EVRM dit ons land dit verplicht helemaal niet steekhoudend en mag een land best regelgeving maken die burgers meer rechten geeft.

Het EVRM verbied natuurlijk niet dat een burger meer rechten heeft. En voor de duidelijkheid: het gaat over jurisprudentie. Dus ook in Duitsland is er geen regelgeving gemaakt die zegt: je mag niet fotograferen zonder toestemming!

Bovendien is de vraag of dat in het geval van incidenten en slachtoffers iets veranderd.
Nogmaals, ik ben geen expert, maar ik begrijp uit het Wikipedia-artikel dat in Duitsland bijvoorbeeld een uitzondering geld voor beelden die verslag doen in de context van "Zeitgeschichte". Daar wordt ook verslaggeving van ongelukken e.d. onder verstaan.

Saillant detail (gezien de discussie in andere topics):
In Duitsland vallen politieagenten ook gewoon onder het portretrecht. Alleen bij beelden van inzetten die "nieuwswaardig" zijn, is geen toestemming nodig. Een foto van agenten bij voetbalrellen schijnt dus te mogen. Een foto van een agent die een bon uitschrijft voor fietsen zonder licht blijkbaar niet. (Tenzij lokaal er een discussie is over fietsen zonder licht...)

Mijn mening is dat privacy beter en meer gewaarborgd kan worden dan nu in Nederland gebeurt, zeker als je naar Duitsland kijkt. Maar dat betekend niet dat je de vrije informatie garing dus maar moet inperken. Daarvoor lijkt mij het risico op misbruik door overheden en publieke instellingen te groot.... Ook in Duitsland is dit overgelaten aan de (belangen) organisaties die daar bij betrokken zijn, en waar nodig de rechter.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #2293 Gepost op: 7 maart 2014, 15:15:35
Ik lees hier al een tijdje de discussie mee over het blurren en de privacy. Vanmiddag in de buurt van mijn school heeft iemand waarschijnlijk zelfmoord gepleegd naast een andere school. Maar voordat je het wist stonden er al foto's op twitter/whatsapp waarop het lichaam te zien is. Je kan er wel heel erg op gebrand zijn dat de pers foto's blurt en mensen onherkenbaar maakt maar het heeft denk ik weinig nut er zoveel aandacht aan te besteden als de meeste mensen de foto's toch al vinden op twitter enzo.

Artikeltje dat op internet stond over de vondst van het lijk: http://www.dichtbij.nl/groot-alkmaar/112/artikel/3413515/lichaam-gevonden-in-lisdoddestraat.aspx

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2294 Gepost op: 7 maart 2014, 20:03:20
Citaat van: owning31 link=msg=1248650 date=1394201735
Ik lees hier al een tijdje de discussie mee over het blurren en de privacy. Vanmiddag in de buurt van mijn school heeft iemand waarschijnlijk zelfmoord gepleegd naast een andere school. Maar voordat je het wist stonden er al foto's op twitter/whatsapp waarop het lichaam te zien is. Je kan er wel heel erg op gebrand zijn dat de pers foto's blurt en mensen onherkenbaar maakt maar het heeft denk ik weinig nut er zoveel aandacht aan te besteden als de meeste mensen de foto's toch al vinden op twitter enzo.

Artikeltje dat op internet stond over de vondst van het lijk: http://www.dichtbij.nl/groot-alkmaar/112/artikel/3413515/lichaam-gevonden-in-lisdoddestraat.aspx
Ja en Nee. In Driehuis (NH) hebben we zo'n geval meegemaakt met iemand die voor de trein sprong. Je wilt niet weten wat er allemaal op twitter stond. Uiteraard door scholieren. Niet omdat ze een paar hersencellen missen, maar omdat ze geen verstand van publiceren hebben. Maar ik denk niet dat zoiets leidend moet zijn voor wat de pers doet. Misschien moeten we als pers juist in dat soort gevallen laten zien hoe het hoort.
Anders wordt het als de redacties onze foto's links laten liggen en gaan voor dat soort twitterfoto's. Dan moeten we op een gegeven moment wel mee. Maar bij mijn redacties is dat gelukkig niet aan de orde. En als het echt bloederig moet zijn weet ik niet of daar in mee ga.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #2295 Gepost op: 12 maart 2014, 11:34:21
Citaat van: Jos v L link=msg=1248634 date=1394199081
Nee ik zal vanavond eens mee gaan zoeken. Het betrof Duitsland en het ging puur om het fotograferen bij incidenten en rampen. Maar wederom bedankt voor het mee kijken.
Je bedoelde waarschijnlijk het "Katastrophenschutzrecht". Dit is in Duitsland regio afhankelijk van hoe dat geregeld wordt (eigen wet of onder een ander artikel onder gebracht), meer vind je in het volgende artikel (Zur Strafbarkeit von „Gaffern“):
http://www.rewi.europa-uni.de/de/lehrstuhl/sr/krimirecht/lehrstuhlinhaber/Publikationen/Aufsaetze/Zur_Strafbarkeit_von_Gaffern.pdf  en dan kun je voor de bijbehorende paragrafen/artikelen het beste onder II kijken bij hfdstk 3 (Katastrophenschutzrecht).
Wel niet geheel onbelangrijk, dit schutzrecht geld niet bij gewone ongelukken dus er moet wel sprake zijn van een catastrofe....
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

sylvester1986

• Gast
Reactie #2296 Gepost op: 31 maart 2014, 11:42:41
Stuntfotograaf in klassieker: 'Ik begrijp de commotie niet'
Citaat
De fotograaf die al liggend een foto nam van het aanstormende peloton in Gent-Wevelgem speelt nu zelf de hoofdrol nadat één van de meest opmerkelijke foto's uit Gent-Wevelgem gisteren massaal op websites werd gepubliceerd. Hij begrijpt de commotie niet. 'Dat is mijn stijl van fotograferen.'
Dit en meer: http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/article/detail/3625488/2014/03/31/Stuntfotograaf-in-klassieker-Ik-begrijp-de-commotie-niet.dhtml

sylvester1986

• Gast
Reactie #2297 Gepost op: 31 maart 2014, 17:32:13
Citaat van: Sylvester link=msg=1255051 date=1396258961
Op internet is hij in ieder geval een ware hit.
https://twitter.com/search?q=%23gwphotoguy&mode=photos

StevenQ

• Senior gebruiker
Reactie #2298 Gepost op: 31 maart 2014, 18:02:48
Citaat van: Sylvester link=msg=1255051 date=1396258961
Stuntfotograaf in klassieker: 'Ik begrijp de commotie niet'Dit en meer: http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/article/detail/3625488/2014/03/31/Stuntfotograaf-in-klassieker-Ik-begrijp-de-commotie-niet.dhtml

zou hij diezelfde stijl ook op het circuit van Zandvoort hanteren?  ;)

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #2299 Gepost op: 31 maart 2014, 18:11:16
Citaat van: StevenQ link=msg=1255137 date=1396281768
zou hij diezelfde stijl ook op het circuit van Zandvoort hanteren?  ;)
Zonder twijfel, citaatje:

''Soms neem ik met een bevriende fotograaf zelfs dergelijke foto's van rallywedstrijden. Nog nooit liep er iets verkeerd, nog nooit heb ik gedacht dat ik gevaar liep.''
If you can dream it, you can do it.