Ik heb liever 10 mensen die balen dat ze geen goede foto's voor de verwerking hebben dan 1 iemand die zichzelf terugziet op foto's om vervolgens een trauma op te lopen. (of erger nog, familie/nabestaanden die zonder dat ze het willen geconfronteerd worden met de meest heftige foto's)
Kan je vertellen hoe dat werkt of wat er op de foto voor nodig is om een trauma te veroorzaken a/d hand van een foto? Ik ben bekend met traumaprocessen, verwerking, hulp daarbij en alle andere zaken er omheen. Maar ik kan niet voor andere denken. Misschien dat jij vanuit jouw oogpunt dingen ziet die ik nog nooit heb gezien.
Hoe loopt iemand een trauma op a/d hand van wat hij of zij ziet op een foto van het ongeval? Wanneer de foto een hevig bebloed slachtoffer betreft kan ik dat ergens nog volgen, maar een foto van een auto die op z'n kop ligt lijkt mij niet voor een trauma zorgen. Het is logischer dat het incident, de knal, de onzekerheid, de spanning, pijn, wanhoop en vooral het onvermogen om volledig voor jezelf te kunnen zorgen voor een trauma zorgt.
Ik heb nog verder ook nog nooit gehoord van iemand die aan de hand van wat foto's een trauma opliep. Ik denk dat de beleving daarvoor ook helemaal niet intens genoeg is. Tenzij het inderdaad hevig bebloede foto's zijn met zeer ernstig letsel zichtbaar, maar dat moet je ook gewoon niet publiceren.