Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816756 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2470 Gepost op: 22 oktober 2014, 20:27:01
Citaat van: Jos v L link=msg=1303545 date=1413969492
Het gaat heel vaak heel goed en wordt er prima naast elkaar gewerkt. Alleen in dit geval ging het erg mis. En dat mag dan evengoed besproken worden natuurlijk.
Klopt, alleen vind ik de nadruk in dit artikel op de negativiteit liggen terwijl 1 enkel individu zich niet kan aanpassen aan de waarden en normen die een fotograaf toch hoort te hebben.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2471 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:35:32
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1303705 date=1414002421
Klopt, alleen vind ik de nadruk in dit artikel op de negativiteit liggen terwijl 1 enkel individu zich niet kan aanpassen aan de waarden en normen die een fotograaf toch hoort te hebben.

Ik begrijp de strekking van je verhaal. Alleen is er na aanlijding van deze brand erg veel ongeloof en kritiek ontstaan onder eigen personeel. Dit verhaal leefde gewoon heel erg. Vandaar  dat het specifiek over dit incident ging.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2472 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:36:30
Citaat van: Jos v L link=msg=1303717 date=1414006532
Ik begrijp de strekking van je verhaal. Alleen is er na aanlijding van deze brand erg veel ongeloof en kritiek ontstaan onder eigen personeel. Dit verhaal leefde gewoon heel erg. Vandaar  dat het specifiek over dit incident ging.
A oke, dat verklaard een hoop. Dank!
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #2473 Gepost op: 22 oktober 2014, 23:20:17
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1303718 date=1414006590
A oke, dat verklaard een hoop. Dank!

Graag gedaan!

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2474 Gepost op: 23 oktober 2014, 16:33:30
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1303705 date=1414002421
Wat geeft jou het recht om te bepalen of 'de normen en waarden' van iemand anders goed genoeg zijn ?

En voor al diegenen die roepen 'als ik dit zie, stuur ik hem toch echt weg': lees dan het artikel in het korpsblad. Voorzover ik het kan lezen op het scherm staat het daar goed: alleen als iemand de hulpverlening hindert etc. En 'je er aan irriteren' is niet hetzelfde als 'hinderen'.

[knuppel in het hoenderhok]Ik heb het meer gezegd: als je van mening bent dat je iemand anders je normen en waarden op moet gaan leggen en daarvoor je uniform misbruikt, ben je wat mij betreft geen knip voor je neus waard. Dan is er wat mis met je eigen normen en waarden, want je kiest ervoor om als 'gezagsdrager in publieke dienst' bewust de regels te overtreden. Wat in het artikel ook terecht wordt gesteld 'we moeten ons als brandweer meer bewust zijn van deze scheiding van verantwoordelijkheden'. Als je daar moeite mee hebt, moet je maar een andere baan zoeken.[/knuppel]

Ik zeg niet dat dit soort beelden zo maar op de zender gedonderd moeten worden. Maar laat de journalist bepalen welk beeld hij/zij wil maken. En de redactie van het medium wat zij van die 'ruwe' beelden uiteindelijk wil uitzenden. En houd je als brandweer met je eigenlijke taak bezig.

Peen
Redacteur van

Red Cross Medic

• Senior gebruiker
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2475 Gepost op: 23 oktober 2014, 20:13:52
Citaat van: peen van dienst link=msg=1303854 date=1414074810
Wat geeft jou het recht om te bepalen of 'de normen en waarden' van iemand anders goed genoeg zijn ?

En voor al diegenen die roepen 'als ik dit zie, stuur ik hem toch echt weg': lees dan het artikel in het korpsblad. Voorzover ik het kan lezen op het scherm staat het daar goed: alleen als iemand de hulpverlening hindert etc. En 'je er aan irriteren' is niet hetzelfde als 'hinderen'.

[knuppel in het hoenderhok]Ik heb het meer gezegd: als je van mening bent dat je iemand anders je normen en waarden op moet gaan leggen en daarvoor je uniform misbruikt, ben je wat mij betreft geen knip voor je neus waard. Dan is er wat mis met je eigen normen en waarden, want je kiest ervoor om als 'gezagsdrager in publieke dienst' bewust de regels te overtreden. Wat in het artikel ook terecht wordt gesteld 'we moeten ons als brandweer meer bewust zijn van deze scheiding van verantwoordelijkheden'. Als je daar moeite mee hebt, moet je maar een andere baan zoeken.[/knuppel]

Ik zeg niet dat dit soort beelden zo maar op de zender gedonderd moeten worden. Maar laat de journalist bepalen welk beeld hij/zij wil maken. En de redactie van het medium wat zij van die 'ruwe' beelden uiteindelijk wil uitzenden. En houd je als brandweer met je eigenlijke taak bezig.

Peen
True shit zeggen we dan. Uiteraard doel ik op het feit dat je de beelden toch gebruikt als fotograaf. Een fotograaf hoort alle beelden te kunnen maken als het mij vraagt, echter is het gebruik maken van die beelden voor mij een ander verhaal. De beelden zoals beschreven in het korpsblad had ikzelf niet gebruikt. en dit zijn dan mijn normen en waarden waarvan ik van mening ben dat de fotograaf hier een verkeerde keuze heeft gemaakt.

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #2476 Gepost op: 24 oktober 2014, 01:12:25
Citaat van: peen van dienst link=msg=1303854 date=1414074810

Peen

Helemaal mee eens, met je laatste alinea, waarom zou de brandweer r zich moeten bemoeien met de persfotografen, andersom geneurt dat ook niet toch dat persfotografen de brandweer vertellen hoe en wat ze moeten blussen?

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2477 Gepost op: 24 oktober 2014, 10:42:17
Citaat van: Fletwed link=msg=1303916 date=1414105945
Helemaal mee eens, met je laatste alinea, waarom zou de brandweer r zich moeten bemoeien met de persfotografen, andersom geneurt dat ook niet toch dat persfotografen de brandweer vertellen hoe en wat ze moeten blussen?
Nou ja goed; ik snap de menselijke kant wel - je komt daar om slachtoffers te helpen etc. En dan is het een hele menselijke reactie om ze ook af te willen schermen.

Maar of het je taak is, c.q. of het verstandig is.... dat vraag ik me dus af. En of je daar op zo'n moment tijd aan moet besteden of niet. Dus dit soort artikelen in een korpsblad kunnen helpen om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Wij hadden het laatst ook: een brandweerman (geen bevelvoerder of OVD) die vond dat we achter de linten moesten, want ethiek (en geen PD of in de de weg lopen). Dat werd prompt gevorderd door de politie 'want op verzoek van de brandweer'. Wij dus bellen met onze contactpersonen bij de pliesie. Er wordt gelijk door de meldkamer een 'bericht voor alle wagens uitgezonden' op de portofoonkanalen dat de pers binnen de linten mag; en we staan dus er dus weer.

En de bewuste brandweerman is achteraf aangesproken dat hij zich niet met dat soort zaken moet bemoeien. Is gewoon zijn taak niet....

Peen
Redacteur van

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #2478 Gepost op: 24 oktober 2014, 15:29:34
Citaat van: peen van dienst link=msg=1303940 date=1414140137
Nou ja goed; ik snap de menselijke kant wel - je komt daar om slachtoffers te helpen etc. En dan is het een hele menselijke reactie om ze ook af te willen schermen.

Maar of het je taak is, c.q. of het verstandig is.... dat vraag ik me dus af. En of je daar op zo'n moment tijd aan moet besteden of niet. Dus dit soort artikelen in een korpsblad kunnen helpen om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Wij hadden het laatst ook: een brandweerman (geen bevelvoerder of OVD) die vond dat we achter de linten moesten, want ethiek (en geen PD of in de de weg lopen). Dat werd prompt gevorderd door de politie 'want op verzoek van de brandweer'. Wij dus bellen met onze contactpersonen bij de pliesie. Er wordt gelijk door de meldkamer een 'bericht voor alle wagens uitgezonden' op de portofoonkanalen dat de pers binnen de linten mag; en we staan dus er dus weer.

En de bewuste brandweerman is achteraf aangesproken dat hij zich niet met dat soort zaken moet bemoeien. Is gewoon zijn taak niet....

Peen

Gewoon doen zoals het al zo vaak gebeurd. Gewoon elkaar in de waarde laten en een ieder zijn ding laten doen. Gaat toch ook in de meeste gevallen gewoon goed. Alleen hebben we helaas wederzijdse excessen. Anderzijds moeten we elkaar ook aan durven spreken dat een collega hulpverlener, of een collega persfotograaf te ver is gegaan. Ik weet dat in het door mij geplaatste artikel collega's van deze persoon hem hebben aangesproken op zijn gedrag.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #2479 Gepost op: 24 oktober 2014, 19:36:18
Waarom verschil maken tussen een 'pers'-fotograaf en andere burgers?
Zoals in dat artikel in die korpskrant staat: er zijn 16 miljoen (potentiële) journalisten in ons land. Dat mensen zonder politieperskaart niet weten hoe ze zich horen te gedragen, omdat ze die afspraken nooit hebben gelezen, dat is wel reden om ze buiten de afzetting te houden. Maar iedereen kan beelden maken een een stukje schrijven. Iemand van het AD heeft niet ineens meer rechten als jantje op de hoek die zijn telefoonfilmpje aan de telegraaf verkoopt...