Maar...
De politie hield twee jongens aan. Eén van hen had een foto gemaakt van het slachtoffer. Agenten sommeerden de jongen de foto te verwijderen. Daarna bleven omstanders de hulpverleners lastig vallen, en weigerden ze gehoor te geven aan de vordering om te vertrekken.
Lastig vallen, hulpverlening hinderen, uitschelden en lachen: allemaal zaken die wat mij betreft niet getolereerd hoeven te worden. Dat de pliesies ze wegsturen of aanhouden, snap ik.
Maar sommeren om een foto te verwijderen ? Ja; je kan je terecht afvragen waar die foto op gaat duiken; of ze er wel goede bedoelingen mee hebben. Maar ook dan kan volgens mij de politie je nog steeds niet sommeren om een foto te verwijderen....
Ook nu zit je weer in de hoek 'de politie bepaalt wie het "recht heeft om foto's te maken, of wat daar op mag staan" - en dat is een sterk hellend vlak. Nu zijn het een stel vervelende blaagjes, maar morgen is het 'de fotograaf van de lokale wijkkrant' die het ook niet meer mag, en overmorgen de journalist van het AD.
Anders gezegd: ik snap het handelen van de agenten 'als mens' wel, maar oei oei oei, ik zou als pliesie agent toch echt 3x nadenken voordat ik mensen ga vertellen dat ze foto's moeten wissen....
Peen