Ik neem aan dat je dan je eigen normen, grenzen, wetten en regels hanteert, mijn norm en die van nog wat andere is het dus niet.
Ja dat zeg je goed "jouw norm" en met alle respect maar jouw norm/wil is geen wet. Regels en wetten zijn uniform en vastgelegd in verschillende wetboeken. Daar heb ik mij aan te houden. Evenals portretrechten, privacy, de vrijheid van journalisten om nieuws te vergaren en het recht om vanaf de openbare weg te fotograferen wat je wilt. In geval van een overtreding, twijfel en/of onduidelijkheid is er een rechter om daar zijn oordeel over uit te spreken, mits je er onderling niet uitkomt. En dat is niet voor niks. Als iedereen voor eigen rechter zou spelen en iedereen anderen zijn normen en waarden zouden opleggen aan anderen zou het een zooitje worden en wordt geen enkel beroep meer uitvoerbaar zonder dat je iemand voor het hoofd stoot.
Ik heb mijn eigen normen ontwikkeld, die hanteer ik, en die gaan verder dan de wet mij verplicht.
Maar goed dat is dus ook de reden dat ik hier niet over in discussie ga/wil. Ik ben vrij om (binnen de kaders van de wet) mijn normen te hanteren en jij bent vrij om de site wel/niet te bezoeken en de foto's wel/niet te zien. Daar hoort geen conflict in te zijn ieder hoort gewoon in zijn waarden gelaten te worden, over normen en waarden gesproken.
Maar over normen, grenzen, wetten en regels gesproken, als je nu aan de ene kant een scherm ziet, wat door de brandweer is neergezet en aan de andere kant een soort van scherm in de vorm van een zeiltje, denk je dan niet van "hee waarom zouden ze dat nou gedaan hebben " heeft men daar soms een bedoeling mee ?
Nee, want dat scherm hangt er niet om mij van normafwijkend gedrag te behoeden of om te voorkomen dat ik de wet overtreed, zulke regels bestaan helemaal niet, maar eerder om mensen als kinderen te beschermen die in hun naïeve nieuwsgierigheid, geconfronteerd worden met beelden die ze misschien niet helemaal goed mee om kunnen gaan. En daar valt het beeld van de foto niet eens onder, wat mij betreft.
Overigens, zoals je op de foto's kan zien werd het (blauwe) scherm vrijwel direct verwijderd, net nadat ik kwam...dus waarom hangt het er dan precies?
Stephen............ik heb nog wel ergens een foto van zo'n meisje, net wat ouder, opgebaard in een kist. Zal ik die ook plaatsen? Dan heb je er meteen ook een goed beeld bij wat er onder zo'n laken ligt.
Uhmm volgens mij sla je de plank hier dus mis. Het gaat er niet om weer te geven wat eronder het laken ligt. Het gaat mij er om weer te geven, wat er is gebeurd. Niet meer, maar ook niet minder. Gewoon zoals het is. Ik heb integriteit hoog staan en versta mijn vak prima.
Wat ik mij meer af vraag is: waarom plaats jij (of kiest de redactie uit een hele reeks foto's?) twee, (bijna) identieke foto's bij een bericht over een dodelijk ongeval. Een van de twee foto's had van mij best weg gelaten kunnen worden, dan had het zelfs een nog minder 'schreeuwende' indruk op mij gemaakt.
Dan was er één foto waarop het laken te zien is en één foto met daarop de hulpverleners, dat had de boodschap bij mij denk ik beter gebracht.
Ik ben ook verantwoordelijk voor de opmaak van het bericht.
De foto is wat mij betreft een integere gezagsgetrouwe weergave van het incident. Maar daarmee niet shockerend of heftig. Zodoende vond ik het gepast om het een beetje op te bouwen ipv meteen de neus op de feiten te drukken.
Voor de duidelijkheid op de tweede foto, ontfermen de hulpverleners zich over een, naar ik meen familielid of kennis, die onwel werd ter plaatse. Persoonlijk had ik meer moeite met het nemen van die foto, dan met de andere twee foto's, maar op zo'n moment doe ik wel gewoon wat er van mij verwacht word.