Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 818138 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #1380 Gepost op: 28 februari 2012, 23:13:08
"niet gepast" kun je niet in regels vastleggen, is een heel rekbaar en subjectief begrip (wat de een "gepast" vindt, is voor de ander weer "onacceptabel"). Niet volgens de regels is weer wat anders, tenzij er zonder verdere uitleg staat dat foto's naar oordeel van Hyves "gepast" moeten zijn, wat ik mij niet kan voorstellen.

Definieer "gepast":  

Als Hyves foto's van iemand zijn account afhaalt met de onderbouwing dat zij de foto "ongepast" vindt is dat censuur, ongeacht wie daar allemaal voor getekend heeft.
Dat jij dat vindt is je goed recht, maar ik heb zomaar een idee dat je niet helemaal begrijpt wat censuur is, en je vergelijking met Noord Korea is al helemaal lachwekkend.
In de huisregels van hyves staat dat schokkende, naakt en nog veel meer van dat soort termen niet is toegestaan, punt uit. En verder sluit ik me volledig bij de reactie van Panter aan.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1381 Gepost op: 29 februari 2012, 02:55:47
Dat jij dat vindt is je goed recht, maar ik heb zomaar een idee dat je niet helemaal begrijpt wat censuur is, en je vergelijking met Noord Korea is al helemaal lachwekkend.
In de huisregels van hyves staat dat schokkende, naakt en nog veel meer van dat soort termen niet is toegestaan, punt uit. En verder sluit ik me volledig bij de reactie van Panter aan.

Daar sluit ik mij (gedeeltelijk) bij aan. Naakt is duidelijk. Maar ja, een schilderij van Rubens, met een naakt afgebeeld, is dat ook niet gepast? Kinderen niet meer mee naar museum?
"Punt uit" vind ik een zwakte argument, ben ik niet echt van onder de indruk eigenlijk. Een beetje in de lijn van je verdediging dat anderen voor jouw mogen bepalen wat je mag zien, begrijpelijk dus, en heel consequent, maar ik trek me er even niets van aan, een nadeel van het vrije westen voor mensen die graag het laatste woord hebben.

Als ik nou iets vind en jij vindt wat anders dan "begrijp ik het dus niet". Geweldig, weer zo'n fijn statement. Ik pas mijn mening maar op die van jou aan of ik ben dom. Nou dan maar dom.  Je onderschrijft onbedoeld mijn vergelijking met Noord Korea en het vrije westen. In het vrije westen erkennen mensen (nou ja, niet iedereen dus, maar het is in ieder geval wettelijk geregeld) dat niet iedereen hetzelfde standpunt heeft en dat het leerzaam is om van mening te verschillen. In Noord Korea is maar ruimte voor één standpunt: het heersende. Mensen die iets niet "begrijpen" gaan naar een heropvoedingskamp, net zo lang tot ze het door hebben.

Ook foto's zijn uitingsvormen van vrije meningsuiting. En daar moeten we van afblijven. Ik erken dat Hyves daar regels voor heeft, dit forum ook. Ik ben pas nog teruggefloten, en dat gebeurt regelmatig, omdat ik geen grijze massa muis ben die iedereen na papegaait en graag op het randje balanceer. Maar als er iets weggehaald wordt is het niet omdat ik ergens een mening over heb, die staat me hier vrij en zo hoort dat ook. (Er zijn dertig jaar geleden mensen verjaardagen uitgezet bij familie omdat ze dingen daar uitspraken die inmiddels volkomen geaccepteerd zijn, zoals dat bezuinigen leidt tot crisis, als je mensen weinig betaalt ze ook weinig kunnen kopen, dat er nooit meer voor iedereen meer werk zal zijn ook al doe je nog zo je best en niet iedereen die niet werkt per definitie lui is. Het "heersende" standpunt van toen was dat als je lang haar had, tot net iets over je oren, dat je dan werkschuw was.)  Waarmee ik maar wil zeggen dat de meerderheid altijd gelijk krijgt, maar niet altijd gelijk heeft. En dat de minderheid niet altijd dom is.

Je kan regels opstellen waar iedereen mee akkoord moet gaan voor deelname en een van die regels kan zijn dat er publicaties weggehaald worden als die als "niet gepast worden ervaren". Als foto's weggehaald worden omdat die "niet gepast" zijn, is dat censuur. Want zo werkt censuur, alles weghalen wat je niet gepast vindt. Dat je er van te voren voor moest tekenen maakt niet uit, je hebt dan gewoon getekend dat je akkoord gaat met censuur. Ik heb het niet over een video die van youtube wordt gehaald omdat er muziek onder zit waar je geen rechten van hebt. Dat is geheel volgens de wet, je had 'm nooit mogen plaatsen. Dat heeft dan ook niets te maken met "niet gepast". Maar er staat nergens in de wet dat ik geen bebloede kop mag zien van een wielrenner die zijn helmpje niet op heeft gehad toen hij viel.

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #1382 Gepost op: 29 februari 2012, 03:13:10
Dat staat niet letterlijk in de wet nee. Misschien niet eens een deel ervan, evenals een strekking. Wat ik wel vind (laat ik ook maar eens wat vinden) is, dat of het censuur is of niet; er wel een bepaald ethisch en empathisch vermogen van de plaatser mag worden verwacht. Zou je het zelf prettig vinden om met je open kop op de televisie of in de krant te verschijnen?

Lijkt me niet zo prettig. Dus als er een privacybelang meespeelt, ben ik alleen maar blij dat Hyves dit besluit heeft genomen. Als je het niet eens bent met het besluit dat Hyves genomen heeft, dan begin je een eigen site waar je dat wel kunt doen. In dit land staat het namelijk wel vrij om je eigen site en inhoud te bepalen, maar een Hyvesprofiel is niet van jezelf. Deze is en blijft deels van Hyves. Ga dus, als je tegen het besluit bent, een eigen social media website beginnen!

Dus vrijheid blijft, iedereen tevreden...

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #1383 Gepost op: 29 februari 2012, 03:15:41
PS: Om Hyves nou met Noord-Korea te vergelijken.. Beetje sneu! Ik weet niet of je ooit in Noord-Korea geweest bent, maar het is daar toch een stuk minder prettig en totaal niet met eerder voorbeeld te vergelijken. 98uiye

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #1384 Gepost op: 29 februari 2012, 06:44:50
Ook foto's zijn uitingsvormen van vrije meningsuiting. En daar moeten we van afblijven.

Maar je vind gefilmd worden geen uitingsvorm van vrije meningsuiting want:  (in mijn optiek is dat hetzelfde)  
. Ik ben zo'n individu die helemaal niet gefilmd wil worden als ik binnen gereden wordt met mijn verwondingen bij de eerste hulp en ik verklaar iedereen die dat helemaal ok vindt voor knettergek uuuh tot niet goed nadenkend persoon.

Maar als er foto's van je gemaakt waren had je er dus geen moeite mee gehad?    

En eigenlijk vind je dit ook niet want je schreef ook:
Als je een weg in slaat waarbij het als vanzelfsprekend wordt beschouwd dat je op je meest intiemen momenten, zelfs in je strijd op leven en dood, misschien zelfs je laatste gesprek met je dochter of zoon, tijdens het afscheid dat je neemt van je opa, terwijl je aan het bevallen bent, door camera's gevolgd wordt, wil ik geen deel meer uit maken van die samenleving. Ik ben zo'n individu die helemaal niet gefilmd wil worden als ik binnen gereden wordt met mijn verwondingen bij de eerste hulp en ik verklaar iedereen die dat helemaal ok vindt voor knettergek uuuh tot niet goed nadenkend persoon.

Als ik je goed begrijpt vind je het bij een ander een uitingsvorm van vrijheidsmening maar als het jezelf overkomt vind je het eigenlijk niet goed.
Of vind je het buiten op straat wel goed en alleen binnen niet dat men je filmt cq foto's van je maakt?  Of is het echt verschillend voor wat betreft foto's of gefilmd worden?

(de laatste 2 citaten zijn van http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=61010.msg1000404#msg1000404)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1385 Gepost op: 29 februari 2012, 10:46:02
Maar je vind gefilmd worden geen uitingsvorm van vrije meningsuiting want:  (in mijn optiek is dat hetzelfde)  
Maar als er foto's van je gemaakt waren had je er dus geen moeite mee gehad?    

En eigenlijk vind je dit ook niet want je schreef ook:
Als ik je goed begrijpt vind je het bij een ander een uitingsvorm van vrijheidsmening maar als het jezelf overkomt vind je het eigenlijk niet goed.
Of vind je het buiten op straat wel goed en alleen binnen niet dat men je filmt cq foto's van je maakt?  Of is het echt verschillend voor wat betreft foto's of gefilmd worden?

(de laatste 2 citaten zijn van http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=61010.msg1000404#msg1000404)

Basis moet de wet zijn. Het is verboden om van mensen beelden te maken in een besloten ruimte zonder voorafgaande toestemming. Ook valt daar het maken van foto's onder (zijn ook beelden).
Buiten dat het verboden is het op te nemen en te bekijken, is publiceren ook nog verboden, dus dat is geen censuur. Geen willekeur, maar duidelijk geregeld. En ja, er is verschil in of je mensen buiten filmt of fotografeert of wat je in een niet openbare ruimte opneemt. En dat toont meteen aan hoe gevaarlijk een discussie is waarbij je pretendeert uit te kunnen maken wat kan en wat niet kan als je niet eens weet hoe de wet in elkaar steekt. Roep je zomaar dat iets kan, terwijl de wet het niet toestaat. Dan ben je lekker bezig op een hulpverleningsforum!

Waar ik zelf moeite mee heb ga ik anderen niet mee opzadelen, daar gaat het niet om. Want daar wil ik heen dat het niet duidelijk is wat je vraagt van iemand als je "ethisch en empathisch vermogen van de plaaster verwacht". Dat zijn subjectieve begrippen. Je leest het hier ook terug, wat de één schandelijk vindt (OOOOOOHHHH! Een jongetje in een bus!)  vindt een ander niets bijzonders.
Als je dus gaat vinden wat kan en wat niet kan vind ik dat prima, als je de beslissing of het kan blijven staan maar over laat aan de plaatser/maker. Zodra je gaat juichen over dat een foto door iemand weggehaald wordt op grond van "niet gepast", juich je over het feit dat er ingegrepen wordt met als doel te gaan bepalen wat wel- en wat niet gezien mag worden. En niet op basis van de wet, maar op basis "wat gepast is en  "wat kan". Je begeeft je dan op een glijdende schaal, waarbij het eindresultaat zou kunnen zijn dat alleen nog een selectie uit het wat gebeurt te zien is, vooral als het nieuwsmedia betreft.

De discussie vind ik ook prima. Je kunt vinden dat een foto niet gepast is. En Hyves maakt zelf uit wat hij jou toestaat om te publiceren. En als er foto's weggehaald worden is dat censuur, vind ik dat jammer en sta niet te juichen, al kan wat mij betreft driekwart van de 112 shit zo de prullebak in, ik vind dat iedereen er toegang tot moet hebben, zolang het maar niet tegen de wet is. Zodat het ook mogelijk wordt dat iedereen er het zijne van kan vinden. In vrijheid.

Overigens heb ik een website waar mensen van vinden dat ie absoluut niet gepast is en uit de lucht gehaald moet worden. Niet gepast omdat er dingen aan het licht komen wat sommige lieden die het spel niet eerlijk spelen niet zo goed uit komt. Search-and-rescue.nl. Kijk en als ik daar een telefoonnummer weg ga halen is dat omdat dat moet, in het kader van de wet op de privacy en is dat geen censuur. Stel je voor dat ik daar stukjes weg ga knippen wat mij niet uit komt: "oh dat? Dat vond ik niet gepast..." Dan mag je mij beschuldigen van censuur. Kan ik dan antwoorden met "maar het is mijn site?"
Natuurlijk, anders kon ik geen censuur toepassen.

MelvinBakker.nl

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • MelvinBakker.nl
Reactie #1386 Gepost op: 1 maart 2012, 22:46:27
Foto is inmiddels door hyves  van zijn profiel afgehaald! Ook hyves vond dit niet gepast! Goede zaak!

Je gaat niet een foto van een bebloede slachtoffer op hyves zetten omdat hij is aangereden (zonder dat hij dat weet )   IK vind dat echt ZIEK!
Kijk ook eens op mijn eigen persoonlijke website : www.MelvinBakker.nl - Wil jij ook onze #hulpverleners bedanken of een schouderklopje geven? Kan via

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1387 Gepost op: 2 maart 2012, 00:36:15
Je gaat niet een foto van een bebloede slachtoffer op hyves zetten omdat hij is aangereden (zonder dat hij dat weet )   IK vind dat echt ZIEK!

Ik denk dat ie wel weet dat ie is aangereden hoor...

Voor de rest mis ik je onderbouwing een beetje...

MelvinBakker.nl

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • MelvinBakker.nl
Reactie #1388 Gepost op: 2 maart 2012, 14:45:22
Ik denk dat ie wel weet dat ie is aangereden hoor...

Voor de rest mis ik je onderbouwing een beetje...

Het gaat hierbij om het slachtoffer !
Het feit dat de foto iets toont dat op de openbare weg gebeurt, is in principe niet relevant. Ook op de openbare weg heb je een zekere mate van bescherming van de privacy. (gezicht en kenteken) HIEROP HEEFT HYVES BESLOTEN OM HET ERAF TE HALEN!!
Kijk ook eens op mijn eigen persoonlijke website : www.MelvinBakker.nl - Wil jij ook onze #hulpverleners bedanken of een schouderklopje geven? Kan via

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #1389 Gepost op: 2 maart 2012, 15:55:50
Schreeuw niet zo. Hyves heeft de foto verwijderd, daarmee is de kous toch af lijkt mij?
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!