Dat kan variëren van het vriendelijk verzoeken om de opnames te stoppen tot ernstige mishandeling, naar gelang het tolerantievermogen van de omstanders.
Wat ik simpelweg bedoel te zeggen is dat niet alleen de professionals zich zullen storen aan dit gedrag maar zeker ook omstanders. En er zijn gelukkig nog mensen die voor een ander op durven te komen en dus een cameraman zullen aanspreken op zijn gedrag.
Dat bedoel ik ook met:
Dat iemand je verzoekt of zich afvraagt of die opnames wel nodig zijn, prima. Geen problemen mee. Echter film/fotograaf ik 9 van de 10 keer in opdracht en zal mijn afnemer(of afnemers) een prima beslissing kunnen maken wat er wel en niet door de beugel kan. En uiteraard maak ik die afweging zelf ook, maar toch heb ik foto materiaal in overvloed die achteraf toch niet voor publicatie geschikt waren en die zijn dan ook netjes het archief in verdwenen. En daarmee bedoel ik te zeggen dat sommige details niet goed kan aflezen op een klein schermpje, dan heb ik het wel over bijvoorbeeld een (stukje) slachtoffer op de foto.
Over de videobeelden die soms op het journaal voorbij komen van stapels lijken in een oorlogsland of whatever hoor je vrijwel niemand want "dat geeft de situatie goed weer".
Even een casus die zo in mij op komt. Stel, een fotograaf maakt beelden van een SO welke mij bekend is. Ik ben daar als burger en besluit dat ik dit niet pik en ga, zoals KLF aangeeft, voor de fotograaf staan, hou een jas voor de lens etc. etc. Is dit strafbaar?
Ook ik ben geen jurist maar: als je jezelf breed gaat opstellen en als een magneet voor de journalist blijft staan. Wellicht dat je hem het werken dan onmogelijk maakt en daarmee ook zorgt dat hij/zij zijn/haar gezin niet meer kan onderhouden, want geen beeld/verhaal is geen geld. Maar of dat dan weer strafbaar is... Geen idee.
Bovenstaande lijkt me trouwens ook niet de juiste oplossing als je problemen hebt daarmee. Daarnaast staat over het algemeen de (semi-)professionele pers (lees: journalisten met afnemers) niet tussen het publiek, maar in een persvak.