Mijn uitspraak deed ik op basis van art. 21 van de Auteurswet. Onlangs nog mee te maken gehad. De publicatie is juridisch dus beschermd (de aanklager moet bewijzen dat hij/zij benadeeld wordt, en niet andersom). In dat opzicht kun je zeggen dat er in beginsel geen rekening mee hoeft worden gehouden, behalve als de geportretteerde aantoonbar nadeel ondervindt.
Artikel 21 zegt helemaal niks over de privacy van personen, alleen over hun portretrecht. Privacy is slechts een voorbeeld van een belang.
In de praktijk betekend het dat je wel degelijk rekening moet houden met de belangen van de geportretteerde. Als je zegt dat dit in beginsel niet hoeft, zie je het in mijn ogen echt verkeerd. Er zijn namelijk ook genoeg voorbeelden van rechtszaken op grond van artikel 21 auteursrecht, waarbij de rechter de geportretteerde in het gelijk stelt. En juist in die voorbeelden speelt de privacy van de geportretteerde een grote rol.
Je kan wel zeggen dat publicatie mag, tenzij de geportretteerde een redelijk belang tegen kan aanvoeren.
In de praktijk betekend dit toch dat je als publicist altijd een afweging moet maken. Ook al valt die in de meeste gevallen in het voordeel van publiceren uit. Besef je namelijk dat als je publiceert en de geportretteerde wordt in het gelijk gesteld, er ook een schadevergoeding ge-eist kan worden.
Bij wet: alleen als het gaat om publicatie waardoor de geportretteerde achteraf nadeel van heeft ondervonden. Zie mijn eerste reactie van deze post.
Eh, er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij publicatie vooraf is verboden door een rechter. Denk maar aan de verschillende TV programma's die bepaalde beelden niet mochten uitzenden..
Misschien dat dit overkomt als muggenziften of gezeur in de marge. Maar ik reageerde vooral op je opmerking over de verhoudingen en de wettelijke onderbouwing van wat wel en niet mag. Dan is het juist erg gevaarlijk om algemene uitspraken te doen, zeker als er ook mensen meelezen die misschien nog niet zo veel ervaring hebben met fotograferen en de publicatie daarvan. Nu ben ik geen jurist, maar volg de juridische discussie over vrijheid van meningsuiting, portretrecht en privacy de afgelopen 10 jaar wel vrij intensief. En als burger wil tot in detail weten wat daar mijn rechten zijn....
Echter omdat, in mijn ogen, er vooral over de niet juridische kant wordt gesproken (je hebt het zelf ook over "ongeschreven regels) zal ik het hier bij laten.