De reden dat ik het niet via de politie of mijn collega wil doen is dat ik dan eerst over het hoofd van het slachtoffer moet gaan uitleggen wat ik heb gezien en wat ik daar niet juist aan vind, en dan moet een tweede partij dat tegen jou gaan zeggen. Dat werkt in mijn optiek niet.
Sowieso is het ook niet aan jou om die beslissing te maken. Je mag je mening hebben; en je mag maatregelen nemen zoals het sluiten van de deuren.
Maar wat een mooie discussie dit. Hele kluiten mensen die menen op basis van 'fatsoen' of persoonlijke inschatting/levenservaring/noem maar te mogen bepalen wat een ander mag of niet.
Okay:
- Ik vind dat je rechters geen hand hoeft te geven
- ik vind dat Turkse kinderen niet bij Nederlandse pleegouders terecht mogen komen
- Ik vind dat nertsen niet gefokt mogen worden
- Ik vind het niet kunnen dat je maar 100 km/uur op de snelweg mag
- Ik wil lekker kunnen roken in een restaurant; schijt aan het rookverbod
- Ik vind dat vrouwen geen verantwoordelijke positie in een politieke partij mogen bekleden
- Ik heb een hond, en dus vind ik dat vuurwerk afsteken verboden moet worden
- Ik vind het onzin dat ik geen rode diesel mag tanken; mijn truttenschudder loopt er net zo goed op
- Ik vind het werkelijk te gek dat ik sociale lasten moet afdragen als ik een Pool mijn hele huis laat verbouwen
Is namelijk allemaal erg onfatsoenlijk in mijn ogen (of: eerlijk gezegd, meer in de ogen van anderen). En dat mag je (voor jezelf) nog vinden ook; eenieders gedachten zijn vrij.
En toch: als je daar wat van zegt of het zelfs naar gaat handelen, zegt iedereen "tja, leuk die mening van jou, maar de wetten en regels die wij met zijn allen in dit land hebben afgesproken, zeggen iets anders en daar heb je je dus maar naar te schikken".
Maar als iemand zegt "ik vind die foto niet kunnen" mag een belangrijke regel waar wij met zijn allen onze rechtsstaat op gebouwd hebben, opeens overboord. Dan mag de politie/ambulance/brandweer toch opeens gaan bepalen dat je een foto niet mag maken, om maar wat te noemen. Want 'dat is fatsoenlijk', opeens. Dan mag een brandweerman 'zijn spuit erop zetten'. Of dan mag 'de toegang ontzegd worden'. Maar volgens mij is het niet in overeenstemming met de wetten, regels en richtlijnen. Behoorlijk onfatsoenlijk dan van de agent; als hij machtsmiddelen gaat misbruiken om iets af te dwingen wat in tegenspraak met de wet is.
Ik heb het al meer gezegd: er is in Nederland maar 1 instantie die bepaalt wat er wel of niet gepubliceerd mag worden: de rechter. En zelfs die alleen nog achteraf. Kan me niet herinneren dat in de wet staat 'je mag op de openbare weg foto's maken, tenzij de ambupleeg er wat van zegt'.
Begrijp me goed: een ambupleeg die er wat van zegt, snap ik, uit hoofde van zijn beroep - en waarschijnlijk: passie - mensen helpen. Maar een politieagent die op basis daarvan gaat verbieden/bekeuren/hinderen is op dat moment zijn uniform niet waard. Die gaat tegen de wil van de wetgever en de ministeries van Justitie en Biza in. Sorry: maar we hebben gewoon met zijn allen afgesproken dat het mag. Als dat je niet zint, moet je proberen de wet veranderd te krijgen. Tot die tijd: niet mee bemoeien, niet zeuren.
Dat gezegd hebbende: ik heb eigenlijk nooit problemen op straat op dit punt. We zijn bij regio15 niet zo uit op schokkende beelden of zo. Ik vind (voor de duidelijkheid) dus ook niet dat 'alles maar kan' of 'alles maar gepubliceerd moet worden'. Maar laat mij dat alsjeblieft zelf uitmaken.... Laat mij mijn werk doen. Zal ik mij in ruil ook niet bemoeien met het werk van de politieagent
Peen