Om te beginnen, ik heb zelf geen moeite of problemen met fotografen, maar het constant beroepen op de wet, dat het mag, openbare weg, persvrijheid en noem maar op, geeft voor mijn gevoel wel aan dat veel fotografen het zelf ook niet helemaal kosher vinden soms......
Nee, dat zeg ik niet. En ik houd dus wel degelijk (naar mijn eigen eer en geweten) rekening met fatsoensnormen bij wat ik fotografeer en publiceer.
Maar een politieagent staat daar met een taak. Hulp verlenen, sporen bewaren, onderzoek doen. En ik snap ook best dat dat soms een spagaat oplevert van tegenstrijdige belangen en wetten, en regels die elkaar tegenspreken in sommige situaties. Iets met koorddansen en zo.
Maar zij staan daar om de (diverse) wetten uit te voeren, niet om ze met voeten te treden. Net zoals je van en brandweerman niet verwacht dat hij benzine op de brand gooit, verwacht ik van een politieman niet dat hij de wet overtreedt.
En waarom interesseert de pers zich zo voor die wetten ? Nou, dan zit je in de hoek van die waakhond functie. De pers kijkt mee over de schouder van de instanties en stelt eventuele misstanden aan de kaak. Ik geef toe: een agent die een foto verbiedt (of: zelfs vordert dat een gemaakte foto gewist wordt) is van een hele andere grootte dan een IRT affaire of zoekgeraakte wapenvergunningen. Maar het is wel iets waar een journalist zich voor interesseert. Dat hoort m.i. ook zo in een volwassen democratie.
Peen