Maargoed nu moet je niet alle hobbyfotograven van hulpdiensten die onder de (laten we zeggen 20 jaar) zijn over 1 kam scheren.... Er zijn er ook genoeg die NIET de hulpdiensten in de weg lopen, En wel netjes achter het gespannen lintje blijven.
Ik heb ook niet gezegd allemaal,maar wel veel!!
En over dat ''Mediageil'' vind ik ook een beetje aparte opmerking. Het kan ook gewoon je hobby zijn en dan hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je alleen foto's maakt voor je eigen bestwil. Ik maak vooral foto's om andere mensen te informeren over het voorval/incident. En dat willen mensen ook, Als ik 10 dagen lang geen foto's heb gemaakt staan er al Tig berichten in het gastenboek van: Wanneer komen er nou weer foto's online etc.
Dus zet het jouw aan om foto's te gaan maken en leg ik dus de link Mediageil!!
Oke er zijn wel jongens die zo zijn van: ik wil de mooiste Fototjes maken dus ik ga gewoon lekker in de weg staan maar ik vind dat het ook gezegd mag worden dat dat niet overal zo is.
En hier geef je dus zelf eigenlijk al een passend antwoord.
Nogmaals ik heb helemaal niets tegen Pers fotograven o.i.d maar neem wel de onbesproken wet in gedachten dat je niet alles wat je schiet ook daadwerkelijk plaatst.
NIet alleen voor de hulpverlener is het soms vervelend want hij of zij wordt toch regelmatig ongevraagd publiekelijk neergezet.
Maar ook voor slachtoffers en nabestaanden is het niet altijd prettig om met alle details te worden geconfronteerd.
Stel je nou eens voor dat we de situatie omdraaien.
en nu pak ik jou er voor het verhaal even uit.
Jij wordt een maand lang ,dagelijks gefotografeerd, en elke dag worden die foto's op het net of in de krant gepubliceerd.
Hoe denk je dat jij je na een maand voelt. in het minst erge geval bekeken misschien?
In het wat ergere geval wordt je dus regelmatig op straat aangesproken door wildvreemde mensen.
En in het ergste geval staan nabestaanden van bijv geweldsmisdrijven bij je voor de deur om bedreigingen te uiten (is mij gelukkig nog nooit overkomen ,maar ik ken mensen waar dit wel is voorgevallen, en waarom? omdat je probeerd iemands leven of bezittingen te redden.
Je zou mijn mailbox eens moeten zien na een grote inzet.
op zijn minst sta je dan tig keer op de plaat vast gelegd,
hoe denk jij dat mijn (en dat van andere collega's)verwerking van een groot incident zal zijn?
want dat wordt nog wel eens vergeten ook de hulpverlener heeft een grens en is niet van beton
Als je ruim een week lang dagelijks wordt geconfronteerd met foto's van zo'n incident wat je eigenlijk van je af wilt zetten, wordt dat toch wat moeilijk.
Okay , de foto's die je dan krijgt zijn goed bedoeld, maar je blijft dan toch in dat cirkeltje zitten.
Dan zou de tegenreactie kunnen zijn,dan moet je dit werk maar niet gaan doen
Maar dat is natuurlijk onzin, want juist als je er geen gevoel meer bij heb zit het fout.
Nogmaals ik val hier niemand aan ,maar misschien zet het diegene achter de lens ook eens aan tot nadenken hoe iemand zich voelt die ongevraagd voor die lens terrecht komt