Ik heb alleen het laatste stukje van deze thread doorgelezen, en misschien vloek ik nu in de kerk met wat ik ga zeggen, maar toch maar even:
Er ligt een dun lijntje tussen verslaggeving en sensatiezucht. We leven momenteel in een maatschappij waarin er regelmatig mensen worden geliquideerd, waarin er vaak geweld plaats vindt, en andere dingen gebeuren die ingaan tegen je gevoel van menselijkheid. Neemt niet weg dat die zaken gebeuren. Is het op dat moment redelijk om iemand te veroordelen die met de verslaglegging daarvan zijn brood verdient?
Ik persoonlijk vindt die twee foto's uit den Haag wel meevallen. Ze geven weer wat daar is gebeurd, zonder onnodig shockerend te zijn, zonder de integriteit van de persoon of zijn nabestaanden te kwetsen. Wanneer ze waren gemaakt zonder die afdeklakens was het wat mij betreft een ander verhaal geweest. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de foto's die na de moord van Theo van Gogh zijn rondgegaan, waarbij je hem met mes en al open en bloot ziet liggen.
Foto's anonimiseren is denk ik een goede zaak, maar je moet de waarheid niet willen censureren.
Maar da's mijn mening...