Als iemand niet gewond is en bezig is met helpen, mag hij/zij naar mening gewoon getoond worden. Er is geen sprake van een slachtoffer rol c.q. niet in staat zijn om voor je eigen belangen op te komen; zo iemand kiest ervoor om te helpen.
En dergelijke mensen mogen best in beeld - daar zouden we er meer van moeten hebben in dit land. Ook hier weer: als we ze
wel blurren krijgen we boze mails van ze 'waarom dat nou nodig is' en 'dit criminaliseert me; ik heb het ongeluk niet veroorzaakt' en 'nu kunnen mijn vrienden/kennissen niet zien dat ik geholpen' heb en dergelijke.
Afgezien van de praktische overwegingen. Ik kan in dit geval niet zien of iemand 'op de trap heeft gestaan' of alleen maar een passant is. Hetzelfde geldt voor mensen die rond een ongeval staan: is dat een passant of een uitgestapte inzittende ? Tja; sorry hoor; moeten we daar dan heel zenuwachtig over gaan doen ?
Zoals men in het engels zegt 'get a life' en ga je druk maken over zaken die er echt toe doen.
Nog even en we krijgen hier kritiek dat we
het slachtoffer in deze reportage ook moeten gaan blurren....
Hier vind ik ook een paar fotos tussen zitten die imo niet kunnen , of ligt dat aan mij?
Voornamelijk omdat wij (en een heleboel collega nieuws sites) überhaupt de moeite nemen om wat dan ook te blurren, terwijl dezelfde foto's inclusief compleet herkenbare gezichten en kentekens regelmatig op de voorpagina van de AD en de Televaag terecht komen, of als video in het journaal te zien zijn.
In dit draadje worden er al pagina's volgeschreven over wat er al dan niet geblurd moet worden. Denk ter vergelijking eens aan de foto's die op dit moment in de media verschijnen van
het ongeval op de A59. Er is geen gezicht of kenteken op te zien, maar de foto's van de verwrongen personen auto tussen de 2 vrachtwagens zijn denk ik voor de nabestaanden en de chauffeurs vele malen confronterender, dan deze foto van mensen die van een trapje in het zand gevallen zijn.
Waarmee ik maar wil zeggen: als redactie van een medium moet je gewoon nadenken en je gezond verstand gebruiken. Daarbij kan je zelfs nog inschattingsfouten maken, maar geloof me: men weet onze mailbox dan in zo'n geval echt wel te vinden. En als we dus geen klachten krijgen van de geportretteerden, maar juist complimenten en verzoeken of we de foto's naar ze willen opsturen, denk ik: dan gaat het dus blijkbaar goed.
Peen