Dat de "oude media" meer en meer gratis foto's gebruiken voor hun publicaties heeft (naar eigen zeggen) te maken met de teruggang in inkomsten. Hierdoor zouden willen ze minder uitgeven aan foto's.
Ik denk dat dit een smoesje is. Als ik een foto wil hebben uit een uitgave van een NDC krant, kost me die minimaal €17,50. Als ik een foto wil leveren aan diezelfde NDC, willen ze die gratis hebben. Hier begin ik dus niet aan.
De "oude media" zullen hun activiteiten moeten verleggen is mijn idee. Niet zo zeer op de actualiteit inzetten maar op de achtergronden van zaken. Op het moment dat een krant gedrukt wordt, is er niets meer toe te voegen, dus lopen ze al achter de actualiteit aan. Heb het laatst meegemaakt met een bezoek van prinses Maxima. De fotograaf moest voor de krant de foto voor 10:30 aanleveren, maar de prinses kwam pas om 11 uur :S Gevolg: pas een dag later stond de foto in de krant, terwijl nieuwssites het om 11:30 al online hadden.
Laten we de weekkranten dan voor het gemak maar buiten beschouwing. De lokale krant hier heeft als sluitingsmoment dinsdagmiddag 4 uur, en de krant komt uit op donderdag. Gebeurt er iets op dinsdagavond, dan zie je dat pas 9 dagen later terug in de krant, en is het naar mijn idee geen nieuws meer.
Kranten proberen dus door "spectaculaire" foto's, met bv slachtoffers, de aandacht van de lezer te houden. De foto's die daarvoor gebruikt worden, moeten dus in feite zaken bevatten die voorheen als "schokkend" werden ervaren en niet gepubliceerd werden.
Zelf doe ik niet mee aan het publiceren van dergelijke foto's. Ik lever ook geen gratis foto's aan de media.
Toch denk ik dat het een niet te stoppen trent is, wat we er ook van vinden....