Het is ook een kwestie van hoe je met je reactie aankomt.
Een goed voorbeeld wat ik via mijn werk hoorde bij een training over geweld en de beheersing daarvan was deze:
Als je naar een programma als wegmisbruikers kijkt en je pakt een voorbeeld van rood licht rijden.
De ene agent spreekt de zojuist aangehouden meneer aan met: "U reed door rood, en krijgt een bekeuring"
In eenzelfde situatie zegt een andere agent: "goedenavond, hebt u enig idee waarom ik u laat stoppen"
De eerste agent wekt aggitatie op, de tweede kan nog een gesprek voeren op normale toon.
Zo is het met ons als fotografen ook. Als je meteen in de verdediging schiet, wek je aggitatie op. Door de persoon inprincipe gelijk te geven, neem je de bron van de aggitatie weg, en kun je op "normaal" niveau misschien een gesprek aan gaan en uitleggen wat je doet en waarvoor. Met gelijk geven bedoel ik dan niet dat je zou moeten stoppen met het maken van de plaatjes, maar je zou kunnen zeggen dat het misschien onrespectvol over komt, maar dat niet de bedoeling is. Daarmee haal je de angel uit de zere plek.
Het zal niet altijd helpen, maar ik denk dat je wel een groot deel van de weerstand zult breken.