Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 818185 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1290 Gepost op: 7 september 2011, 22:45:50
Ja dan nog, dit kan je toch niet maken, hij staat zo ongeveer boven het slachtoffer, met heel stoer zijn pager in z'n hand en met zijn andere hand een foto te maken, ik vind het echt belachelijk.
Daar gaat het ook om: "Kijk mij eens interessant zijn met mijn nieuwe pager". Elk ander doel voor zo'n foto ontbreekt.

En of er al voldoende hulp is weet niemand behalve de fotograaf. Wel kan je stellen dat hij de hulp hindert door zo dichtbij te gaan staan.

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #1291 Gepost op: 7 september 2011, 22:52:24
Als dit bij een echte melding is geweest (wat blijkbaar zo is) vind ik het zeker niet kunnen. Het lijkt overigens een beetje op een 'in scéne gezette' reclamefoto.

Wel heb ik een vraag over de pager zelf. Wellicht niet helemaal het goede topic maar te klein om er een nieuw topic over te openen. Ik heb sinds 2 dagen dezelfde pager, maar op de foto zie ik dat er in het beeldscherm 4 regels tekst verschijnen. Bij mij zijn dit er slechts 2, waardoor de letters ook groter zijn dan op de foto. Iemand een idee hoe je dit kunt veranderen? Antwoord mag ook via PM!  ;)

EDIT: Antwoord over de pager reeds ontvangen, waarvoor dank. Bleek (uiteraard) een simpele instelling!  :)

vleddermuis

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1292 Gepost op: 7 september 2011, 23:15:39
Heeft geen enkele zin dus dat die "fotograaf" met een pager rond loopt.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #1293 Gepost op: 8 september 2011, 19:02:55
Gezien de foto's van de maker van de foto op Nufoto.nl lijkt het mij geen 'incidentenfotograaf'. Met andere woorden, weer een mooi voorbeeld van een 'burgerjournalist' die toevallig langs komt en een foto maakt. En wie worden daar dan weer op aangekeken? ;)  ::)

Maar goed, de foto is walgelijk.  >:( >:(

Niks mis mee, toch, met deze foto? Op de foto is de realiteit van alledag te zien: iemand die dood in de Maas ligt. Dat is vervelend, maar dat gebeurt nou eenmaal. Verder zie ik de politie die een lichaam aan het bergen is en daarvoor een hulpmiddel gebruiken. Interessante foto die ook nog eens weergeeft dat bijvoorbeeld de politie zich niet alleen bezig houdt met het schrijven van parkeerboetes.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #1294 Gepost op: 8 september 2011, 19:07:38
Via via kreeg ik van een kennis van mij een link van iemand die een foto had gemaakt bij een A1. Wellicht was hij/zij de beller? Volgens mij eentje voor in de categorie: 'Kan dit'? (Of zijn er nu ook nog serieus mensen die zeggen: "De persoon is toch niet herkenbaar..!")

Foto aanklikken om te zien (geen bloed e.d.):
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/316550_276059472406968_100000087523546_1178791_1321993547_n.jpg

Waar is de foto gepubliceerd?

Het zou best wel eens kunnen, gezien de link, dat de foto in principe niet openbaar was. Net als sommige fotowebalbums waar foto's "alleen" te bekijken zijn als je de juiste URL hebt.

Ik zou we graag willen weten op welke media deze foto te zien was, in welk verband?

ernst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1295 Gepost op: 10 september 2011, 13:45:26
Waar is de foto gepubliceerd?

Het zou best wel eens kunnen, gezien de link, dat de foto in principe niet openbaar was. Net als sommige fotowebalbums waar foto's "alleen" te bekijken zijn als je de juiste URL hebt.

Ik zou we graag willen weten op welke media deze foto te zien was, in welk verband?

De foto is volgens mijn weten niet op een andere site gepubliceerd dan op facebook. Ik ken deze foto en weet ook wie hem gemaakt heeft. Ik kan je vertellen dat die fotograaf echt geen amateur is of iemand die stoer wilt doen met zijn nieuwe pager. Hij is professioneel fotograaf van beroep en levert veel foto's aan kranten en dan bedoel ik niet alleen de lokale suffertjes of huis aan huis bladen. Ik denk dat er hier op het forum een hoop 'fotografen' zijn die nog heel wat van hem kunnen leren. Ik persoonlijk zou deze foto niet publiceren maar goed dat is mijn mening. Ik ken fotografen die voor hetzelfde medium werken als deze fotograaf die ik een stuk irirtanter vind. Ik denk zo dat de fotograaf ook wel hier op het forum zit.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1296 Gepost op: 10 september 2011, 14:14:39

De foto is volgens mijn weten niet op een andere site gepubliceerd dan op facebook. Ik ken deze foto en weet ook wie hem gemaakt heeft. Ik kan je vertellen dat die fotograaf echt geen amateur is of iemand die stoer wilt doen met zijn nieuwe pager. Hij is professioneel fotograaf van beroep en levert veel foto's aan kranten en dan bedoel ik niet alleen de lokale suffertjes of huis aan huis bladen. Ik denk dat er hier op het forum een hoop 'fotografen' zijn die nog heel wat van hem kunnen leren. Ik persoonlijk zou deze foto niet publiceren maar goed dat is mijn mening. Ik ken fotografen die voor hetzelfde medium werken als deze fotograaf die ik een stuk irirtanter vind. Ik denk zo dat de fotograaf ook wel hier op het forum zit.

Ik denk dat jij te veel denkt dat je denkt denkt. Dus met andere woorden een heel hoog speculaas gehalte.
S.v.p. niet zo suggestief en gewoon zeggen wie, wat, waar. Ik blijf het toch erg vreemd vinden om dit soort foto´s te maken, en vervolgens op je Facebook te plaatsen? Wat heeft dit met professionaliteit te maken?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1297 Gepost op: 11 september 2011, 00:45:39

Als je al een tijd op het forum zit weten we wat voor vlees we in de kuip hebben. Nu ben je zo maar iemand die vanuit het niets iets gaat roepen. Zonder namen en zonder bewijzen. Ergo, je opmerkingen hebben een waarde van nul.

Daarnaast is plaatsen op facebook ook een vorm van publiceren waarbij de foto dus ook buiten facebook terecht kan komen ;-)

ernst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1298 Gepost op: 11 september 2011, 13:35:22
ik kan wel bewijzen waar die foto staat maar dan moet je wel een facebook account hebben, http://www.facebook.com/photo.php?fbid=276059472406968&set=a.155473734465543.33147.100000087523546&type=1

Ik ga hier geen opmerkingen plaatsen waarvan ik niet zeker weet of dat wel waar is. De fotograaf heeft zelf de ambulance gebeld toen ie bij een ander incident vandaan kwam. Ik vind het ook niet nodig om namen te gaan noemen, als diegene daar zelf behoefte aan heeft geeft hij dat wel aan, aangezien hij zelf ook heeft gereageerd op deze discussie. Nogmaals, ik zou zelf zo'n foto in ieder geval niet op facebook of ergens anders plaatsen.

gr Ergo. oh nee, ernst was mijn naam.

Journalist Peter

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #1299 Gepost op: 13 september 2011, 16:04:51
Ik ben zelf persfotograaf, maar het is not done om slachtoffers duidelijk in beeld en herkenbaar (met verwondingen) te fotograferen. Er zijn weliswaar geen dwingende regels voor, maar een beetje fatsoen kan helemaal geen kwaad. Zeker niet in dit vak.

Mijn persoonlijk oordeel is dat een slachtoffer fotograferen geen nieuwswaarde heeft. Verder moet de professionele persfotograaf oppassen niet het pad van de z.g. paparazzi's te gaan volgen. Elk beroep moet een morele code hebben en elke handeling ook. Bij een ongeluk worden bij mij nooit herkenbare slachtoffers in beeld gebracht. Zou er toch gevaar van herkenning plaatsvinden, dan wordt er met photoshop de herkenbaarheid (gezichten) weggeveegd. Aan ergernis geven heeft niemand iets, en dus ook niet met een verkeerde foto.

Mijn eigen website heeft daarom een Privacybeleid en er wordt coulant bij opgetreden. Een voorbeeld: portretrecht bestaat niet op de openbare weg, maar een politieman die toch graag onherkenbaar wil blijven zal ik zijn verzoek honoreren.

Dus om de vraag te besluiten: neen, je moet geen foto plaatsen van een herkenbaar slachtoffer met zijn of haar verwondingen
Er bestaan geen slechte fototoestellen, wel slechte fotografen...