Om binnen het afgezet gebied/persvak te mogen werken is wel degelijk een PPK vereist.
Het is een groot misverstand dat om binnen de afzetting te komen een PPK noodzakelijk is, iedereen die zich als pers kenbaar maakt (op welke wijze dan ook) mag mits de situatie dat toelaat achter het lint. De PPK maakt het in principe makkelijker, wat in de praktijk ook niet eens aan de orde is, en wordt je "gesteund" als je tegen bent gewerkt, maar er zijn geen (extra) rechten aan verbonden (kan ook niet want dat zou betekenen dat het grondrecht voor anderen is beperkt, en zo werkt een grondwet niet). In de praktijk ben je met PPK of niet toch overgeleverd aan de goodwill van de OvD, CvD, LPD, lintbewaker etc. Ook is een lidmaatschap van de NVJ niet noodzakelijk om een PPK te verkrijgen.
Eerst zeg je dat hij veel stof heeft doen opwaaien en even later zeg je dat je alleen commentaar krijgt van moraalridders. Hier spreek je dus behoorlijk tegen.
Moraalridders kunnen toch stof doen opwaaien? Ik zie hier niks tegenstrijdigs in.
Persoonlijk vind ik deze foto niet kunnen. Ik heb dan ook op het Meld bericht aan het moderatorteam knopje gedrukt. De mods hebben dit opgelost door de foto te veranderen in een link. Zo kan iedereen zelf kiezen, en wordt de foto niet zomaar klakkeloos voorgeschoteld.
Ja prima, dit is mijn site niet, En misschien raak je hier de kern van de discussie. Je bezoekt en bepaalde site en weet dan wat je kan verwachten, zo simpel is het. Als je een playboy kijkt sta je er toch ook niet van te kijken dat er allerlei onzedelijke foto's in staan en als je geenstijl bezoekt weet je ook dat je een bepaalde aanstootgevende taal kan aantreffen. Als het je niet bevalt moet je gewoon geen playboy kopen of geenstijl bezoeken. Zo simpel is het (misschien).
Persoonlijk zit ik niet op deze fotos te wachten, en al helemaal niet als het een familielid of bekende zou zijn. Wat mij betreft had de foto helemaal verwijderd mogen worden, maar dat is mijn persoonlijke mening en respecteer de oplossing van de Mods.
Dan moet je niet naar sites gaan waar foto's van incidenten staan...(Los van het plaatsen van deze foto hier op het forum, daar heb je inderdaad niet om gevraagd). Overigens wil ik er wel bij zeggen dat de lage resolutie wel een rol speelt in het plaatsen. Een foto in hogere resolutie waar men duidelijk op het slachtoffer kon inzoomen had ik niet gepost.
Ik geloof je helemaal, maar omdat er ouders staan die geen idee hebben wat ze hun kroost aandoen is het allemaal gerechtvaardigd en goed?. Die mening deel ik dus net niet. Net jij als vakman zou enige Piėteit in acht moeten nemen richting slachtoffers.
Nee maar als je moralistisch wilt doen, ga bij die mensen je gang, dan heb je mijn volledige steun en begrip, die hebben daar niks te zoeken.
Pieteit is niet het juiste woord denk ik. Daar heeft niemand wat aan op zo'n moment. Elk incident is op zichzelf sneu, dat staat buiten kijf. Ik ben daar ook niet om er allerlei emoties aan te gaan hangen, maar om mijn werk te doen. Ik kom daar voor de verslaggeving. Ik verzamel mijn informatie, maak mijn foto's en ga het liefst zo snel mogelijk weer weg. Ik ga niet zitten wachten op de VOA of een lijkwagen. Als ik foto's van de VOA maak dan betekent dat niks anders dan dat ik veel te laat aanwezig was. Het lijkt mij overigens redelijk onverstandig om er al te emotioneel in te gaan zitten. Als je zulke dingen je (te veel) gaat aantrekken, kan je jezelf binnen no-time opvegen. Aan je foto te zien, zit je bij de brandweer, dan moet je dat ook wel weten.
Ik vind het invidueel belang van een slachtoffer nog altijd belangrijker dan een fotograaf die het geweldig vind om bloederige foto's te klikken onder het mom van de persvrijheid.
Waar heb je mij horen zeggen dat ik het geweldig vind om bloed te fotograferen? Dat laat ik mij niet zomaar in de schoenen schuiven en is ook echt niet aan de orde. Er is een groot verschil tussen sensatiezucht en zaken realistisch weer geven. Aan het eerste doe ik niet. Het laatste probeer ik zo goed mogelijk te doen. Daar past het beschermen van mensen voor bepaalde beelden niet in.
Indien we deze trend doorzetten zal het me niet verbazen dat er in de toekomst nieuwe regelgeving komt. Wat mij betreft liever vandaag als morgen.
Dat zou ik als een beperking van de persvrijheid zien. Ik denk dat je daar geen wet voor moet ontwikkelen. Er zijn als wetten als portretrecht etc. die mensen in bescherming nemen en ik denk dat het beste middel gewoon is om een site of krant niet meer te bezoeken of lezen als je vind dat die aanstootgevend te werk gaan.
Ik ben overigens wel benieuwd wat voor beperkingen je graag gezien zou hebben?
Ik weet nou dus niet of je het als excuses gebruikt of dat je echt denkt dat het maken van onsmakelijke fotos de verkeersveiligheid bevorderd. Iemand die rijd als een malloot kun je 100 fotos laten zien. Dit soort volk denkt maar een ding. Mij gebeurt dat niet. Hier gaan jouw foto's echt niet verandering in brengen.
Het is geen doel op zich, maar een bijwerking en voor mij een extra reden dat ik er goed aan doe. Ik heb niet de illusie dat mijn foto's de wereld zullen veranderen, als je dat bedoelt. Dat is ook niet mijn doel. Ik denk wel dat het weergeven van een realistische voorstelling van zaken tegenover een "beschermde" weergave van zaken meer teweegbrengt. Ik denk ook wel dat de mensen die mijn foto's zien en die vaak op die plekken rijden aan dat plaatje zullen denken en misschien hun gas een beetje los laten. En op een gegeven moment vervaagt dat en vergeet men het ook weer. Confronteren van mensen met de consequenties van hun handelen is wel degelijk een beproefde methode. Het kan ook politici doen beslissen verkeerssituaties te veranderen ipv te wachten ophet zoveelste ernstige ongeluk. En ga zo maar door. Maar zoals eerder gezegd, dat is geen doel op zich.
Maar deze foto diende in dit geval een maatschappelijk belang
En dat was alleen mogelijk door de rauwe werkelijkheid te brengen zoals die is/was. Het verkeer is wellicht geen Vietnam-oorlog, maar wel een stuk dodelijker. Bij een brand in de wijk zou een dergelijke foto geen functie hebben, maar inderdaad puur sensatie belust zijn. Maar iemand die uit een brandend raam springt of zo zou ik wel degelijk fotograferen en plaatsen.
Geheel offtopic vind ik het overigens niet. Ik denk dat het voor beginnelingen verstandig is om goed na te denken waar ze aan beginnen en ik weet niet zeker of het voor 16-jarige een geschikt vak is. In mijn regio (Haaglanden) zou ik dat niet echt aanraden.