Zeer grote Bosbrand - Hoog Soeren 06-05-2006

Auteur Topic: Zeer grote Bosbrand - Hoog Soeren 06-05-2006  (gelezen 48545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #100 Gepost op: 6 mei 2006, 19:39:00
Idd zoiets is hier in de BRUL geroepen(na aanleiding van de bosbranden bij zeist in 2003) maar wat Firefly ook zei het heeft toch ff tijd nodig om die chinooks start gereed te maken.

Klopt, maar Defensie zou in droge periodes 1 heli vrijhouden voor dit soort inzetten. Enja, die opstarttijd dat nemen ze voor lief  ;)


maartenh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • www.112alarm.com
Reactie #101 Gepost op: 6 mei 2006, 20:04:26
Ik heb unieke foto's op me site staan vanuit het AJAX vliegtuig.  

website http://www.112alarm.com
 


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #102 Gepost op: 6 mei 2006, 20:17:50
Bosbrand op de Veluwe

UDDEL (ANP) - Op de Veluwe bij Uddel woedt sinds zaterdagmiddag 13.30 uur een flinke brand. Inmiddels is 100 hectare bos, heide en grasland ten prooi gevallen aan de vlammen. Het vuur wordt door de wind aangewakkerd. Dat meldde de politie. Verscheidene brandweerkorpsen uit de omgeving bestrijden het vuur dat her en der opduikt. Het gebied, dat valt onder de gemeente Apeldoorn, is een zogenoemd Kroondomein. Het is moeilijk toegankelijk voor de 24 tankwagens van de brandweer die in touw zijn.
Een vliegtuigje van de brandweer dat bij droogte de Veluwe in de gaten houdt, ontdekte de brand. Hoe het vuur is ontstaan, is niet bekend. Er zijn geen woningen in de buurt, meldde de politie.
Vanaf de ontdekking schaalde de brandweer de brand steeds verder op en werden steeds meer korpsen uit de omgeving ingeschakeld. Er is echter geen grote vuurzee. Een helikopter van het Korps landelijke politiediensten houdt vanuit de lucht in de gaten waar de vlammen oplaaien.
Vanaf circa 18.00 uur is op verzoek van de brandweer een helikopter van de Koninklijke Luchtmacht in de lucht om te helpen bij het blussen. De Chinook-helikopter kan met een grote waterzak 10.000 liter water opscheppen en op de brand gooien. Het toestel is afkomstig van de vliegbasis Soesterberg. Een woordvoerster van het ministerie van Defensie liet dat weten.

Bron: http://www.gelderlander.nl/dgbinnenland/article317353.ece


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #103 Gepost op: 6 mei 2006, 20:38:06
Ik probeerde die vraag te beantwoorden, maar dat is blijkbaar niet gelukt. ;)
Ghor-totaal heeft geen specifiekde betekenis voor inzet of standby van ambulances. Het is de omschrijving van de capcode die door de pdw-site gekozen is.
Een oproep voor GHOR (totaal) staat op zich los van ambulances.
Met name in dit geval waar er (nog) geen slachtoffers zijn.
Ambulances blijven dus in de garage.
En Ghor-functionarissen (ovdg, cvdg, rgf, hs-ghor, hac en mac voor afkortingen zie www.geneeskundigecombinatie.nl) zijn in touw in ctpi, cort, rot, ac enz.
Dat is is naar mijn vermoeden de betekenis van deze alarmering.


Dat klopt volgens mij ook.
Als er wel zoveel ambu's waren ingezet had er volgens mij ook allang een sigma oproep geweest,
was het alleen al om standby te staan (een vooralarm).
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Sar 303 sqn

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 6 mei 2006, 20:45:05
Ik las op scramble dat de Chinook terug gekeerd is naar Soesterberg na 10 drops, en de piloot meldde dat het vuur gedoofd was.


ltdoka

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 6 mei 2006, 20:45:52
NOS teletekst

[verwijderd door de beheerder]


jeroenbos

  • jeugdbrandweer/ fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 697
Reactie #106 Gepost op: 6 mei 2006, 20:46:57
Ik las op scramble dat de chinook terug gekeerd is naar soesterberg na 10 drops, en de piloot meldde dat het vuur gedoofd was.

0802826 20:36:46 06-05-06 I BRAN  Tel contact GMA. BRW N-O Gelderland ( Persoonlijke of Onbekende Code )

Ik denk dat de ac dit ook al had gemeld :)


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #107 Gepost op: 6 mei 2006, 20:48:05
Ik ben niet echt thuis in de brandweerwereld, wat zijn plotters???

De plotters zijn binnen de regio Noord- en Oost-Gelderland mensen die in de COH (of op een andere locatie) het COPI ondersteunen met het in kaart brengen van informatiestromen. Binnen onze regio wordt hier voornamelijk gebruik gemaakt van ISIS. Dit is een Geografisch Informatie Systeem (GIS) ontwikkeld door Defensie. Met deze software kunnen de ingezette eenheden letterlijk in kaart worden gebracht. Deze gegevens kunnen eventueel ook worden doorgestuurd naar andere locaties zoals bijvoorbeeld het Regionaal Coöordinatie Centrum (RCC). De plotters is vooral brandweerpersoneel uit het middenkader en kunnen apart worden opgeroepen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #108 Gepost op: 6 mei 2006, 20:55:09
VBC staat alleen maar Veluws-Bosbrandweer-Comité. In Elburg staat daarvan als ik het goed heb een watertank van 6000 liter.
Volgens mij 8000 liter.  ;)

VBC = watertankcontainer, waar de afkorting precies voor staat weet ik niet.

Overigens ging de lichtkrantcode van Nunspeet mee in deze alarmering (0800387) maar deze oproep was alleen maar voor Elburg;) (Dus de code moet zijn 0800389)


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #109 Gepost op: 6 mei 2006, 21:06:59
Ik denk niet dat het zo makkelijk is als het lijkt....

Ten eerste moet eerst blijken dat de Chinook echt bruikbaar is bij de situatie. Dicht bosgebied bijvoorbeeld is het effect niet altijd goed. Daarnaast moet het ook de vuurhaarden en de uitbreiding daarvan worden ingeschat. Wanneer het te verspreid is, heeft het niet altijd zin.

Ten tweede moet er officieel verzoek ingediend worden bij Defensie. Door Burgermeester en geloof Commisaris van de Koningin.

Tot slot moet alle logistiek om de helicopters heen opgestart worden en dat heeft ook nog tijd nodig.


Het lijkt voor de buitenwereld soms erg lang te duren voordat een heli van de luchtmacht wordt ingezet. Dit heeft meerdere oorzaken. Hiervan zijn er hierboven al een aantal genoemd.

In eerste instantie, toen er werd gestart met het project heliblussing, was het de bedoeling om niet bij ieder brandje een beroep te doen op de heli's van de Luchtmacht. Er werd toen uitgegaan van inzet van de heli's op het moment dat fase D was bereikt. Deze fase wordt bereikt op het moment dat er meer dan een compagnie is ingezet voor natuurbrandbestrijding.

Daarnaast is er dan nog de aanvraag. Deze aanvraag kent een tweetal wegen. De directe weg en de "Koninklijke" weg. Ze worden allebei tegelijkertijd gestart. Door een directe aanvraag via "Operations" van de Luchtmacht kunnen heli's direct worden klaargemaakt voor vertrek.Tegen de tijd dat de heli's gereed zijn om daadwerkelijk te vertrekken is de "koninklijke" weg normaal gesproken ook volledig "bewandeld". Dit houdt in dat een officieel verzoek via de Ministeries van BZK en Defensie is goedgekeurd.

Over de paraatstelling van de heli's nog het volgende. Normaal gesproken wordt er bij de Luchtmacht een verzoek ingediend om één of meerdere heli's paraat te houden als de index boven de 70 is gekomen. Momenteel is het meetnet waarmee de index wordt bepaald nog niet operationeel maar een aantal meetposten die al wel betrouwbare informatie weergeven geven indexgetallen weer van boven de 80 à 90. Dat is dus al behoorlijk droog.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.