Tekenbeten / symptomen van ziekte van Lyme

Auteur Topic: Tekenbeten / symptomen van ziekte van Lyme  (gelezen 19950 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 7 mei 2006, 22:34:34
Die laat vanzelf wel weer los als die vol zit, evt wat extra water laten drinken.
:-\   is dat zo?    

Ik heb in de praktijk wel anders mee gemaakt, gewoon op de huid... :)

miv

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 7 mei 2006, 22:51:39
misschien dat ie los laat gedeeltelijk(hebben toch haakjes), op het moment dat de teek zelf komt te overlijden aan een hart stilstand en zelf EH nodig heeft.  ;) ;D ;D ;D

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 7 mei 2006, 22:56:30
:-\   is dat zo?   

Ik heb in de praktijk wel anders mee gemaakt, gewoon op de huid... :)

Kan ook wel een dagje of 2 duren maar op den duur laten ze toch echt los. Daarbij is de slokdarm bekleed met sneldelend slijmvlies, dus wanneer ze doodgaan voordat ze loslaten stoot het daar sneller af dan op de huid. Alleen bij problemen scopiëren blijft mijn plan (bloed opgeven e.d., wel even op letten dat men niet heel de tijd loopt te schrapen want dan geef je op den duur vanzelf wel bloed op)
 ;)

Mijn ervaring is dat veel mensen rechtstreeks van het bos de HAP binnen komen hollen, dan krijgt zo'n beestje toch de tijd niet om fatsoenlijk af te eten en los te laten ;D

Kanarie

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 9 mei 2006, 00:27:59
Niet helemaal ontopic, maar nu we het toch over teken hebben:
- klopt het dat er bij besmetting niet altijd een reactie optreedt op de huid?
- ik kan me zo voorstellen dat mensen zich met vage klachten melden als ze de ziekte van Lyme hebben; hoe kom je dan ooit op de diagnose?

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 9 mei 2006, 07:35:23
Niet helemaal ontopic, maar nu we het toch over teken hebben:
- klopt het dat er bij besmetting niet altijd een reactie optreedt op de huid?
- ik kan me zo voorstellen dat mensen zich met vage klachten melden als ze de ziekte van Lyme hebben; hoe kom je dan ooit op de diagnose?

-Ja kan wel, maar meestal is er toch wel sprake van een vage reactie die niet als zodanig gezien wordt: iets roodheid, iets irritatie, etc. geen reden om direct een dokter te bezoeken (voor de meeste mensen althans...), zeker als je je geen tekenbeet kan herinneren.

-Serologisch onderzoek, als mensen al langer last hebben van vage klachten en ze komen wel eens in een bos, wonen landelijk, hebben een hond, oid

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 9 mei 2006, 10:50:29
Er zijn mensen die pas na jaren van klachten er achter komen dat ze lyme hebben.
Het kwaad is dan al geschied. De serolgische testen  zijn niet betrouwbaar de nieuwe testen die men in Berlijn en zwitsereland nu gebruikt zijn veel betrouwbaarder.

Het wachten is op de zorgvezekeraars dat ze die "dure"test ook gaan vergoeden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 16 april 2013, 17:24:16
Hoe herken je de ziekte van Lyme?

Het meest voorkomende signaal van de ziekte van Lyme is een rode, ringvormige uitslag op de plaats van de tekenbeet. Soms is de uitslag een blauwachtige of roze vlek. De vlek verschijnt meestal na enkele dagen tot twee weken na de beet, maar dat kan ook pas na 3 maanden zijn. De vlek wordt binnen een paar dagen een grotere ring. Deze verdwijnt uiteindelijk vanzelf. De bacterie kan in het lichaam aanwezig blijven en later schade aanrichten. Soms kunnen mensen besmet raken zonder dat ze een rode ring hebben gezien.

Als de bacterie in het lichaam blijft, richt hij zich vooral op zenuwweefsel, gewrichten, de huid en het hart. De klachten die daaruit voort kunnen komen zijn in eerste instantie griepachtige verschijnselen of soms opzwelling van oorlel of tepel. Deze klachten ontstaan meestal binnen 3 maanden.

Als de ziekte niet opgemerkt wordt, kunnen neurologische, gewrichts-, huid- of hartklachten ontstaan. Welke klachten iemand krijgt verschilt per persoon. Aandoeningen aan de zenuwen komen het meest voor. Dit kan zenuwpijn of zenuwuitval op verschillende plaatsen in het lijf tot gevolg hebben. Voorbeelden zijn verlamming van de gezichtsspieren of pijn en krachtsvermindering aan een arm of been. Ook kunnen mensen gewrichtsklachten, huidaandoeningen of hartritmestoornissen krijgen.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme/Ziekte_van_Lyme/Symptomen_van_ziekte_van_Lyme

Game Teek Control

Om kinderen te leren wat teken zijn, waar ze zitten en wanneer je op teken gecontroleerd moet worden, is er nu een computergame Teek Control. In deze game maak je via een paar leuke tekenfilmpjes mee hoe en waar de teek kan bijten. Vervolgens race je over de kaart door de straten van je eigen woonwijk, om daar zo snel mogelijk de kinderen te vertellen dat ze zich moeten laten controleren op teken. Onderweg zie je foto’s van jouw eigen wijk voorbijkomen.

Vraag je ouders om een tekencontrole, en daag je vrienden uit jouw score te verbeteren!

http://teekcontrol.rivm.nl/

Tekenradar.nl

In Tekenradar.nl werkt het RIVM samen met de Wageningen University and Research (WUR) en Natuurkalender.nl. Doel van de website is om voorlichting te geven over teken en de ziekte van Lyme en door wetenschappelijk onderzoek de kennis hierover te vergroten.

Meedoen aan onderzoek

Als u op Tekenradar.nl een tekenbeet meldt kunt u meedoen aan onderzoek naar tekenbeten en de ziekte van Lyme door de teek op te sturen naar het RIVM.U vult vervolgens gedurende anderhalf jaar om de drie maanden een korte vragenlijst in. Binnen 8 maanden wordt dan getest of de teek besmet was met de Borrelia bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken.

http://www.tekenradar.nl/

Voorlichtingsfilms Tekenbeten en Lyme

Het RIVM heeft een voolichtingsfilm gemaakt over tekenbeten en Lyme. In de film 'Een teek? Pak 'm beet!' is te zien waar teken voorkomen en hoe ze op mensen overstappen. Ook is in beeld gebracht hoe mensen zichzelf kunnen controleren en hoe ze een teek moeten verwijderen.

Op basis van deze film zijn twee korte modules gemaakt: 'Controleren op tekenbeten' en 'Verwijderen van teken'

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme/Voorlichtingsfilms_Tekenbeten_en_Lyme

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 16 april 2013, 20:33:06
Meeste tekenbeten in Drenthe
Meeste tekenbeten in Drenthe
 rtvdrenthe·      
Gepubliceerd op 16 apr 2013
Citaat
ASSEN - Vanuit Drenthe zijn vorig jaar de meeste tekenbeten gemeld.

Er werden ruim 3400 teken opgestuurd naar het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Een op de vijf teken bleek besmet met de Borrelia-bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken.

Ongeveer 3 procent van de mensen met een tekenbeet, liep de ziekte op.
Samen sterk in de hulpverlening!

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #28 Gepost op: 16 april 2013, 22:58:39
Helaas?? is de rode (k)ring maar bij 50% van de besmettingen zichtbaar.
in de andere 50% komt dus geen rode kring, maar zijn de mensen wel degelijk besmet.
Dit kan zich uiten in allerlei varianten, zoals griepachtige verschijnselen, maar ook vermoeidheid, reumatische klachten etc.

vraag:
ik heb mij laten vertellen dat een groot deel van de Parkinson-patienten geen Parkinson hebben, maar dat dit Lyme zou zijn. Wie weet hier meer van? is dit een  broodje-aap?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 16 april 2013, 23:37:41
vraag:
ik heb mij laten vertellen dat een groot deel van de Parkinson-patienten geen Parkinson hebben, maar dat dit Lyme zou zijn. Wie weet hier meer van? is dit een  broodje-aap?

Het is geen broodje aap verhaal, behoudens dat ik niet denk dat een groot deel van de Parkinson-patienten Lyme zal hebben i.p.v. de ziekte van Parkinson. Het kan gebeuren dat iemand de diagnose Parkinson, MS of soms zelfs ALS te horen krijgt en het later blijkt dat het om Lyme gaat.