In de auto- en motorsport worden verschillende kleuren verlichting op de interventievoertuigen gebruikt. Er zijn hierover weinig regels, veelal verschilt van het circuit tot circuit.
Over het algemeen zijn de interventievoertuigen uitgevoerd met gele verlichting, maar om verwarring met de Safety Car te voorkomen wordt steeds vaker een andere kleur voor niet-Safety Car-voertuigen gebruikt. De FIA-regelgeving schrijft voor de Safety Car uitgevoerd is met gele verlichting en een groene lamp. Zodra de Safety Car ingezet wordt rijdt deze met ingeschakelde gele verlichting de baan op. Mocht de leidende deelnemer zich niet achter de Safety Car begeven, dan kan de wedstrijdleiding besluiten om eventuele achterblijver de Safety Car in te laten halen. Dit wordt kenbaar gemaakt door een groene lamp op de Safety Car in te schakelen.
In de praktijk blijkt dat coureurs vaak alleen maar naar zwaailampen en niet naar het opschrift van de auto kijken; coureurs blijven wel eens ten onrechte achter een rescueauto of Medical Car hangen. Een Safety Car mag niet ingehaald worden (tenzij de groene lamp ingeschakeld is), maar alle andere interventievoertuigen mogen wel voorbij gestoken worden.
Daarom is men in België begonnen om alle andere interventievoertuigen uit te voeren met blauwe verlichting. Alle personenvoertuigen die enigszins op een Safety Car kunnen lijken, maar dat niet zijn, worden dus uitgevoerd met een blauwe zwaailamp.
Op het TT Circuit Assen heeft men dit enige jaren geleden ook overgenomen, te meer omdat de Safety Car en Medical Car beide een zilvergrijze Audi S4 zijn. De Medical Car heeft dus een blauwe LED-balk en de Safety Car een gele LED-balk (inclusief 2 permanente groene lampen). De rescuevoertuigen zijn vooalsnog wel voorzien van gele verlichting.
Daarnaast wordt in Assen door de Course Car een dakset met 3 kleuren gebruikt: oranje, groen en rood. Oranje wordt voor algemene doeleinden gebruikt. De rode lamp wordt gevoerd als het circuit formeel gesloten wordt (alle baanposten tonen dan een groene vlag om aan te geven dat alles ok is). Aan het einde van de dag wordt het circuit weer geopend en dan voert de Course Car de groene lamp.
Over Zandvoort gesproken; daar heeft men de blauwe lamp tegenwoordig ook ingevoerd. De Medical Car en Course Car voeren daar nu ook een blauwe LED-balk.
Voor de motorsport zijn er weinig regels omtrent de verlichting. In de MotoGP worden rode lampen gebruikt, waarschijnlijk omdat dit mooi staat op de witte BMW's? De Superbike Alfa's voeren gele verlichting. Alleen voor de Endurance-evenementen met motoren is voorgeschreven dat de Medical Car voorzien moet zijn van blauwe lampen. De Safety Car moet dan uitgerust zijn met 2 gele en 2 rode lampen (in de laatste ronde worden de rode lampen ook ingeschakeld om de coureurs aan te geven dat het de laatste ronde achter de Safety Car is).