Incidentele en georganiseerde EH

Auteur Topic: Incidentele en georganiseerde EH  (gelezen 7383 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 8 mei 2006, 18:20:10
Ik ben een voorstander van de scheiding tussen incidentele EH en georganiseerde EH omdat veel discussies telkens worden vervuild omdat een simpele vraag van de incidentele hulpverleners beantwoord wordt met diepgaande discussies over wat nou .....

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2006, 19:31:49
Ik vind het een goede zaak om die 2 te scheiden.
Heb dus mijn stem daarop uitgebracht
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2006, 21:35:17
Ik ben een voorstander van de scheiding tussen incidentele EH en georganiseerde EH omdat veel discussies telkens worden vervuild omdat een simpele vraag van de incidentele hulpverleners beantwoord wordt met diepgaande discussies over wat nou .....

Bedoel je in leerstof, of hier op het forum ?  
Passantenhulpverlening en georganiseerde eerste hulp zijn twee andere aanpak, Echter georganiseerde eerste hulpverleners doen ook wel aan passantenhulpverlening.

Ook georganiseerde eerste hulp kent verschillende vormen..
  • Bedrijfshulpverleners
  • Brandweer Eerste Hulp
  • het Rode Kruis
  • Sigma
  • Reddingsbrigades
  • Andere reddingteams, Search and Rescue (honden teams, hoogtereddingsteams, etc..)
  • Evenementenhulpverleners zijn ook..

Dus op het forum is een echt strikte scheiding volgens mij niet mogelijk.  Passantenhulpverlening, en georganiseerde hulpverlening lopen in elkaar over..

Waar de meeste discussie op uit lopen, is dat eerste hulp verder kan dan het Oranje Kruis boekje, en dat steeds meer mensen er achter komen dat er meer is, dan het oude vertrouwde oranje boekje. En dat er meerdere wegen naar Rome zijn.

Maar georganiseerde eerste hulp heeft zo zijn eigen dillema's en dat is misschien slim om dat onderscheid te maken.
Eerste Hulp is ook een vakgebied en naar mate er meer betaalde of proffesioneel werkende vrijwilligers komen daar vraagstukken bij, waar de reguliere passantenhulpverlener niet aandenkt..  Voorbeeld is het kwaliteitsvraagstuk van een dienstverlening,  Dat is voor passantenhulpverleners niet eens een issue, maar voor georganiseerde vormen weldegelijk..
Dus ik ben voor, maar om een goede vorm daarvoor te vinden lijkt me niet eenvoudig..

martin vermeer

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2006, 22:54:05
Wat is het nut van een scheiding :-[? Als het allemaal gescheiden wordt, komt nog iedereen bij elkaar kijken en krijg je volgens mij weer hetzelfde dan nu ::)!!!?

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2006, 13:50:10

Ik ben er ook voor dat het gescheiden behandeld wordt hier op het forum. Als ik een vraag stel over hoe ik een verwonding het beste kan verhelpen, dan zit ik niet te wachten op elle lange discussies over hoe medical first aid het doet , maar hoe het gedaan wordt via het ehbo boekje.
We weten ondertussen bijna allemaal dat er meedere instanties zijn waar je kunt leren voor ehbo er of wat dan ook dat hoeft niet in elke posting terug te komen.
Wat wel bijna overal gebeurdt :o
Gewoon kort antwoorden en geen elle lange zeurderijen over eenheidsworst of wat dan ook.

Doelend op onderstaand stukje ;) Laat het toch eens  >:( het gaat hier over wel of niet gescheiden en niet over wat er allemaal is op dat gebied ;)

Bedoel je in leerstof, of hier op het forum ? 
Passantenhulpverlening en georganiseerde eerste hulp zijn twee andere aanpak, Echter georganiseerde eerste hulpverleners doen ook wel aan passantenhulpverlening.

Ook georganiseerde eerste hulp kent verschillende vormen..
  • Bedrijfshulpverleners
  • Brandweer Eerste Hulp
  • het Rode Kruis
  • Sigma
  • Reddingsbrigades
  • Andere reddingteams, Search and Rescue (honden teams, hoogtereddingsteams, etc..)
  • Evenementenhulpverleners zijn ook..

Dus op het forum is een echt strikte scheiding volgens mij niet mogelijk.  Passantenhulpverlening, en georganiseerde hulpverlening lopen in elkaar over..

Waar de meeste discussie op uit lopen, is dat eerste hulp verder kan dan het Oranje Kruis boekje, en dat steeds meer mensen er achter komen dat er meer is, dan het oude vertrouwde oranje boekje. En dat er meerdere wegen naar Rome zijn.

Maar georganiseerde eerste hulp heeft zo zijn eigen dillema's en dat is misschien slim om dat onderscheid te maken.
Eerste Hulp is ook een vakgebied en naar mate er meer betaalde of proffesioneel werkende vrijwilligers komen daar vraagstukken bij, waar de reguliere passantenhulpverlener niet aandenkt..  Voorbeeld is het kwaliteitsvraagstuk van een dienstverlening,  Dat is voor passantenhulpverleners niet eens een issue, maar voor georganiseerde vormen weldegelijk..
Dus ik ben voor, maar om een goede vorm daarvoor te vinden lijkt me niet eenvoudig..

GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2006, 22:23:28
Ik ben er ook voor dat het gescheiden behandeld wordt hier op het forum. Als ik een vraag stel over hoe ik een verwonding het beste kan verhelpen, dan zit ik niet te wachten op elle lange discussies over hoe medical first aid het doet , maar hoe het gedaan wordt via het ehbo boekje.
We weten ondertussen bijna allemaal dat er meedere instanties zijn waar je kunt leren voor ehbo er of wat dan ook dat hoeft niet in elke posting terug te komen.
Wat wel bijna overal gebeurdt :o
Gewoon kort antwoorden en geen elle lange zeurderijen over eenheidsworst of wat dan ook.

Doelend op onderstaand stukje ;) Laat het toch eens  >:( het gaat hier over wel of niet gescheiden en niet over wat er allemaal is op dat gebied ;)

Medic First Aid, is ook een passantenboekje net als het Oranje Kruis boekje ?  Waarom is jouw waarheid dat Oranje Kruis Boekje ?
En waarom mag ik dat niet vragen ?  En waarom als iemand een oplossing uit het een boekje geeft, mag het andere boekje niet geciteerd worden..

Verder als ik probeer volledig en genuanceerd te zijn, om de consequentie van het gescheiden aanpakken, heeft dat ook consequentie voor andere delen van het forum, zoals het rode kruis, en reddingsbrigades gedeelte en BHV gedeelte, en waarom mag ik dat niet aandragen ?

Kan je mij uitleggen wat je bedoeld ?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2006, 23:02:51
Voor mij zit er in essentie geen verschil in de hulpverlening door passanten ehbo'ers of georganiseerde ehbo'ers.
Ik zal in ieder geval als passant langs de snelweg mijn ehbo niet anders uitvoeren als tijdens een evenement.
Als passant heb je het wellicht wat lastiger omdat je meer taken tegelijkertijd op je moet nemen en je zal wellicht wat meer moeten improviseren.
Het heeft m.i. dus weinig zin om de topics te scheiden.
Overigens vind ik de vraagstelling van deze poll nogal tedentieus door te stellen dat topics vervuiild worden door .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2006, 23:47:28
Voor mij zit er in essentie geen verschil in de hulpverlening door passanten ehbo'ers of georganiseerde ehbo'ers.
Ik zal in ieder geval als passant langs de snelweg mijn ehbo niet anders uitvoeren als tijdens een evenement.
Als passant heb je het wellicht wat lastiger omdat je meer taken tegelijkertijd op je moet nemen en je zal wellicht wat meer moeten improviseren.
Het heeft m.i. dus weinig zin om de topics te scheiden.
Overigens vind ik de vraagstelling van deze poll nogal tedentieus door te stellen dat topics vervuiild worden door .....

Ik vind EH een passie, mijn vrouw vindt het een obsessie, oftewel het is maar wat je als referentie wilt gebruiken.

De vraagstelling is niet tendentieus, maar een constatering, een vraag op basisnivo, wordt al gaandeweg de discussie op hoog academische nivo, waar de vragensteller niet op zit te wachten.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2006, 08:14:22
Ik vind EH een passie, mijn vrouw vindt het een obsessie, oftewel het is maar wat je als referentie wilt gebruiken.

De vraagstelling is niet tendentieus, maar een constatering, een vraag op basisnivo, wordt al gaandeweg de discussie op hoog academische nivo, waar de vragensteller niet op zit te wachten. 

"Vervuiling" is in mijn beleving een subjectief/emotioneel/veroordelend/denigrerend begrip, wat de een namelijk als welkome en leerzame aanvulling en/of verdieping ervaart, ervaart de ander als verstorende, niet ter zake doende muggezifterij.
Door een van beide meningen als de waarheid te positioneren, terwijl voor beide meningen veel te zeggen valt, wordt het in mijn optiek tendentieus.

Een meer neutrale vraagstelling zou kunen zijn

"Bij reacties binnen topics op dit forum wordt soms op een hoger/dieper nivo gereageerd als dat de vraagstelling bedoeld is
Vaak komen deze reacties van mensen die vanuit hun werk of hobby werkzaam zijn op een ander nivo als het basis (OK) EHBO nivo.
Wat is u mening over deze reacties

1. Ik lees dat graag, misschien steek ik er nog wat van op, het kan mijn begrip vergroten, wat mij niet interesseert sla ik over
2. Ik heb er persoonlijk geen behoefte aan, maar ik heb er ook niets op tegen, misschien is het niets voor mij maar wel voor een ander.
3. Ik vind dat we ons moeten beperken tot het nivo wat de vraagsteller aangegeven heeft in zijn vraagstelling, al dat uitwijden werkt verwarrend en kan tot gevolg hebben dat de eigenlijke vraag niet eens beantwoord wordt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2006, 00:35:26
"Vervuiling" is in mijn beleving een subjectief/emotioneel/veroordelend/denigrerend begrip, wat de een namelijk als welkome en leerzame aanvulling en/of verdieping ervaart, ervaart de ander als verstorende, niet ter zake doende muggezifterij.
Door een van beide meningen als de waarheid te positioneren, terwijl voor beide meningen veel te zeggen valt, wordt het in mijn optiek tendentieus.

Een meer neutrale vraagstelling zou kunen zijn

"Bij reacties binnen topics op dit forum wordt soms op een hoger/dieper nivo gereageerd als dat de vraagstelling bedoeld is
Vaak komen deze reacties van mensen die vanuit hun werk of hobby werkzaam zijn op een ander nivo als het basis (OK) EHBO nivo.
Wat is u mening over deze reacties

1. Ik lees dat graag, misschien steek ik er nog wat van op, het kan mijn begrip vergroten, wat mij niet interesseert sla ik over
2. Ik heb er persoonlijk geen behoefte aan, maar ik heb er ook niets op tegen, misschien is het niets voor mij maar wel voor een ander.
3. Ik vind dat we ons moeten beperken tot het nivo wat de vraagsteller aangegeven heeft in zijn vraagstelling, al dat uitwijden werkt verwarrend en kan tot gevolg hebben dat de eigenlijke vraag niet eens beantwoord wordt.

Mijn stellingname is duidelijk, ik ben voor een scheiding.
bovenstaande raakt niet de kern zoals ik hem zie.
Ik denk dat er op twee platformen met verschillende nivo's gediscussieerd moet worden,