Incidentele en georganiseerde EH

Auteur Topic: Incidentele en georganiseerde EH  (gelezen 7306 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2006, 00:50:16
Ik ben LOTUS en tegen scheiding.

Naar mijn mening word door leken vragen en prof commentaar het totale peil hoog gehouden.

Zelf ben ik op deze en ander sites al wel eens op mijn bek gegaan, ik heb dat ervaren als leermomenten. Waarvoor ik de profs dankbaar ben.

Groetn oet Twente


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2006, 14:14:36
Ik zie geen heil of nut in een scheiding tussen “passanten hulpverlening”en “georganiseerde hulpverlening”. Beide moeten zich van dezelfde richtlijnen bedienen. De één gaat daar wellicht iets verder in zijn handelen dan de ander, maar de basisprincipes blijven hetzelfde.
De georganiseerde hulpverlener zal op dezelfde wijze een wond moeten behandelen als een passant. Een shock zal eveneens op dezelfde wijze moeten worden benaderd. Wellicht dat in georganiseerd verband een snufje zuurstof gegeven kan worden.

Bij scheiding krijg je separatisten, en dat is in de hulpverlening zeker geen goede zaak.
Het is juist de bedoeling om nader tot elkaar te komen. Dat bereik je alleen door samen in discussie te gaan. Voor mijn part ieder op zijn niveau, maar begrijpelijk voor de ander. Dat een discussie verhit  kan zijn doet niet af aan het feit dat je met elkaar van gedachten en ideeën wisselt. Ook geeft het een idee hoe anderen denken.

Personen die menen niveau te bezitten moeten hun taalgebruik kunnen aanpassen zodat het begrijpelijk is voor iedereen die het forum leest.
Het maakt in principe geen verschil of iemand zijn waarheid kiest binnen de OK regels of uit andere geschriften. Beiden hebben in principe gelijk. En het getuigt van respect om dat van elkaar te erkennen. Op straat moet er met elkaar worden samengewerkt, het lijkt mij dus logisch om op dit forum samen te discussiëren.
VSAZ ambulancezorg


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2006, 14:31:24
Ik zie geen heil of nut in een scheiding tussen “passanten hulpverlening”en “georganiseerde hulpverlening”. Beide moeten zich van dezelfde richtlijnen bedienen. De één gaat daar wellicht iets verder in zijn handelen dan de ander, maar de basisprincipes blijven hetzelfde.
De georganiseerde hulpverlener zal op dezelfde wijze een wond moeten behandelen als een passant. Een shock zal eveneens op dezelfde wijze moeten worden benaderd. Wellicht dat in georganiseerd verband een snufje zuurstof gegeven kan worden.

Bij scheiding krijg je separatisten, en dat is in de hulpverlening zeker geen goede zaak.
Het is juist de bedoeling om nader tot elkaar te komen. Dat bereik je alleen door samen in discussie te gaan. Voor mijn part ieder op zijn niveau, maar begrijpelijk voor de ander. Dat een discussie verhit  kan zijn doet niet af aan het feit dat je met elkaar van gedachten en ideeën wisselt. Ook geeft het een idee hoe anderen denken.

Personen die menen niveau te bezitten moeten hun taalgebruik kunnen aanpassen zodat het begrijpelijk is voor iedereen die het forum leest.
Het maakt in principe geen verschil of iemand zijn waarheid kiest binnen de OK regels of uit andere geschriften. Beiden hebben in principe gelijk. En het getuigt van respect om dat van elkaar te erkennen. Op straat moet er met elkaar worden samengewerkt, het lijkt mij dus logisch om op dit forum samen te discussiëren.
In principe ben ik het met Thropy eens.
Echter soms is het handig om zaken even te scheiden en misschien later weer samen te voegen. 
We maken nu al onderscheid naar organisaties, zoals reddingsbrigades en rode kruis en BHV terwijl ze in principe allemaal de zelfde eerste hulp handelingen geven, waarbij de ene organisatie misschien iets verder gaat dan de andere.

De organisatorische aspecten van evenementenhulpverlening zijn misschien een anders aspect. Bij een motorcross heb je namelijk andere risico's dan met een Dance-Event of een groot evenement darten of een EO jongeren dag. En een Waterski Race heeft al weer zijn eigen dimensies.

De eerste hulp handelingen kunnen wat mij betreft rustig in een Eerste hulp forum.
Een alternatief is misschien is het gebruik van subboards te maken.. waarmee je probeert wat scheiding en leesbaarheid te bewerkstelligen.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2006, 23:23:54
In principe ben ik het met Thropy eens.
Echter soms is het handig om zaken even te scheiden en misschien later weer samen te voegen. 
We maken nu al onderscheid naar organisaties, zoals reddingsbrigades en rode kruis en BHV terwijl ze in principe allemaal de zelfde eerste hulp handelingen geven, waarbij de ene organisatie misschien iets verder gaat dan de andere.

Toch is er wel degelijk een verschil tussen een reddingsbrigade, Rode Kruis en BHV. Alle drie hebben taken die met EHBO niets of weinig te maken hebben. Reddingsbrigade doet ook aan redden op water. Kennis die ik als Rode Kruizer weer niet bezit. Een BHV'er houdt zich ook bezig met ontruiming, beginnende branden blussen ook dit valt weer niet onder EHBO. En dan het Rode Kruis, naast EHBO houd die zich bezig met sociale hulpverlening zoals op stap met ouderen of gehandicapten, vakantieprojecten. Onderwerpen die weer niet thuis horen in een algemeen EHBO topic. Dat daar dus een scheiding in zit lijkt me dan ook logisch!

Wel verzanden onderwerpen vaak op een nivo waar je als EHV'er niet meer tussenkomt omdat je kennis daarvoor te beperkt is. Het mag dan leuk zijn om dat te weten maar verder gaat het dan niet meer.
Groet Anne


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2006, 09:12:06
Toch is er wel degelijk een verschil tussen een reddingsbrigade, Rode Kruis en BHV. Alle drie hebben taken die met EHBO niets of weinig te maken hebben. Reddingsbrigade doet ook aan redden op water. Kennis die ik als Rode Kruizer weer niet bezit. Een BHV'er houdt zich ook bezig met ontruiming, beginnende branden blussen ook dit valt weer niet onder EHBO. En dan het Rode Kruis, naast EHBO houd die zich bezig met sociale hulpverlening zoals op stap met ouderen of gehandicapten, vakantieprojecten. Onderwerpen die weer niet thuis horen in een algemeen EHBO topic. Dat daar dus een scheiding in zit lijkt me dan ook logisch!

Wel verzanden onderwerpen vaak op een nivo waar je als EHV'er niet meer tussenkomt omdat je kennis daarvoor te beperkt is. Het mag dan leuk zijn om dat te weten maar verder gaat het dan niet meer.

Evenementenhulpverlening of incidentmanagement op evenementen, heeft ook bijzonder kenmerken, zoals afspraken met ambulancediensten, brandweer, GHOR, opdrachtgevers, contracten, wijze van werken. communicatie met verschillende disciplines, taken va wedstrijdartsen, samenwerking met verzorgingsteams van sporters..
Juist evenementen hulpverlening gaat ook veel verder dan alleen Eerste Hulp, en BHV.. Je hebt ook te maken op evenementen terreinen met ontruimingsplannen, met milieuplannen, met ander soortige incidenten (voedselvergiftiging) die een evenement om zeep kunnen helpen.

Daarnaast rapportage en evaluaties met opdrachtgever en andere diensten. Inrichting van de eerste hulppost, type voertuigen en vaartuigen die gebruikt worden.  Dus Evenementenhulpverlening is een zeer breed gebied, waarin verschillende disciplines met elkaar moeten samenwerken,waarbij de opdrachtgever randvoorwaarden organiseert.
Dus evenementenhulpverlening is meer dan alleen EHBO..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2006, 19:26:35
De eerste hulp handelingen kunnen wat mij betreft rustig in een Eerste hulp forum.
Een alternatief is misschien is het gebruik van subboards te maken.. waarmee je probeert wat scheiding en leesbaarheid te bewerkstelligen.

Of we spreken met elkaar af dat op dit forum de georganiseerde EH met alle randgebieden (reddingsbrigades, RK, SIGMA etc) aan de orde is en dat op het EHBO forum de incidentele EH aan de orde is.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2006, 08:20:44
Of we spreken met elkaar af dat op dit forum de georganiseerde EH met alle randgebieden (reddingsbrigades, RK, SIGMA etc) aan de orde is en dat op het EHBO forum de incidentele EH aan de orde is.


het kan natuurlijk een oplossing zijn, maar ik vraag me af of het niet zoeken is naar een oplossing voor een probleem wat nauwelijks bestaat.
Ik denk dat al heel snel erg stil gaat worden op een forum waar "moeilijke" woorden of diepgang taboe zijn.
Discussies en uitleg zullen dan vaak op een ander forum voortgezet of opnieuw gestart moeten worden wanneer iemand om verduidelijking of diepgang vraagt aangezien er op het betreffende forum niet inhoudelijk op gereageerd mag worden.

Mensen die leren op basis van begrip en niet door rijtjes uit hun hoofd te leren komen er dan maar bekaard af, de voor hun manier van leren benodigde diepgang is immers vaak taboe.

Het is ook een mogelijkheid dat de voorstander(s) van deze 'kale' ehbo een nieuw forum oprichten "www.pure-ehbo.nl" of zo en daar eens gaan kijken hoe dat loopt, men kan dan ook ongehinderd ongewenste reacties wegmodereren.
Als er behoefte blijkt te bestaan zal dit vanzelf blijken uit de 'aanloop' op het betreffende forum.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2006, 20:05:47
Of we spreken met elkaar af dat op dit forum de georganiseerde EH met alle randgebieden (reddingsbrigades, RK, SIGMA etc) aan de orde is en dat op het EHBO forum de incidentele EH aan de orde is.


Volgens mij is iederéén op dit forum welkom!!! Het is niet aan de leden om afspraken over wat hier wel of wat hier niet gepost wordt te maken, dit is aan de beheerder van het forum!! Mocht je je aan iets ergeren dan kan er altijd een melding gedaan worden (in: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=10.0 Toelichting: Hier wordt uitleg gegeven over de werkwijze van dit forum en kunnen voorstellen gedaan worden voor het aanmaken van een nieuwe categorie ) of een PM naar de beheerder!

Gr,

Palmpie
Mod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2006, 21:31:45
Volgens mij is iederéén op dit forum welkom!!! Het is niet aan de leden om afspraken over wat hier wel of wat hier niet gepost wordt te maken, dit is aan de beheerder van het forum!! Mocht je je aan iets ergeren dan kan er altijd een melding gedaan worden (in: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=10.0 Toelichting: Hier wordt uitleg gegeven over de werkwijze van dit forum en kunnen voorstellen gedaan worden voor het aanmaken van een nieuwe categorie ) of een PM naar de beheerder!

Gr,

Palmpie
Mod


Ik ben het helemaal eens met je, elke vorm van censuur, afwijzende of ontmoedigende reacties, moet uit den boze zijn, tenzij de reactie de normen van fatsoen negeert.

Maar dat is mijn punt niet, Als er een vraag "of een bepaald incident op straat goed door de EHV'er is opgepakt" vanuit een incidentele hulpverlening gesteld wordt, mag het niet zo zijn dat de discussie ontaard in een discussie over de vraag dat de traumatoloog van de heli niet het protocol had moeten volgen nadat ...

Met alle goede bedoelingen ten spijt, dan heb je geen oog voor wat de vragersteller van je vraagt.
Ik heb problemen met de term moeilijke woorden, omdat ze niet moeilijk zijn, maar omdat je de taal niet spreekt.
Het gebruik van vaktermen moet kunnen, en kan zelfs zeer verhelderend werken en leerzaam zijn, maar houdt het leesbaar voor de vragensteller door die woorden te vertalen zodat hij ook mee kan blijven lezen.

Omgekeerd als iemand een vraag stelt op het ambulance subboard stelt en er vallen vaktermen die de vragensteller niet begrijpt, dan moet hij om uitleg vragen.

Wie kan zeggen of het probleem niet bestaat omdat de gasten die afgeschrikt worden door de vaktermen weer stilletjes vertrekken ?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2006, 23:22:51
Ik ben het met je eens dat de vraag van de vraagsteller beantwoord dient te worden en wel op het nivo van deze vraagsteller.
Tot zover zijn we het wel eens denk ik.
Waar ik geen bezwaar tegen heb is dat er daarnaast (dus extra) wat dieper op de matierie ingegaan wordt voor de belangstellenden.
Wanneer iemand dat niet interesseert dan kun je het gewoon overslaan, nogmaals, zolang ook de oorspronkelijke vraag maar op het oorspronkelijke nivo beantwoord wordt.

Wat vaktermen betreft, bij antwoorden op een basis nivo dien je die of zoveel mogelijk te vermijden of misschien beter wel te gebruiken maar ook toe te lichten.
Wanneer wat dieper op de achtergronden van de materie ingegaan wordt, zullen alleen de echt geinteresseerden blijven "hangen", voor deze mensen (waartoe ik ook mijzelf reken) is het gebruik vak vaktermen denk ik niet zo'n probleem. Ik ben zelf ook begonnen met het kopen van een geneeskundigwoordenboek en de codex medicus om bepaalde zaken (boeken / artikelen)te kunnen begrijpen. Inmiddels vind ik het gebruik van vaktaal zelfs een voordeel, want ongeacht of een artikel of boek nu in het engels of nederlands geschreven is (de talen die ik het meest gebruik) , de gebruikte termen zijn vrijwel gelijk en dat maakt het begrijpen een stuk eenvoudiger.

Kortom, diepgang is wat mij betreft prima zolang de oorspronkelijke vraagsteller ook (eerst) antwoord krijgt op zijn vraag op zijn nivo.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources