Zoals ik al aangehaald heb in het topic van de grote brand in Hengelo, en misschien door Palpie terecht naar dit topic verwezen, snap ik de hele comotie niet erg.
De brandweer komt met eigen vervoer naar een brandadres en de reacties van de diverse collega's zijn bijna allemaal in zekerzin minachtend naar deze goed willende mensen. Ik vraag mij af of ieder van de personen, die zo neer buigend doen, zich de volgende dingen realiseren
1. Het is schijnbaar een klein VRIJWILLIG korps wat m.i. zoveel betekend dat de mensen dit NAAST hun gewone werk doen en dat bij een uitruk in elk geval hun werkgever benadeeld wordt omdat men direct alles "laat vallen" om een brand te blussen vele werkgevers willen dit tegenwoordig niet meer
2. Om de inzet te waarborgen komt men dus blijkbaar op eigen gelegenheid naar een brandadres en dat doet men zonder het maken van brokken, iets wat van verschillende beroepskorpsen niet gezegd kan worden getuige de topics van verongelukte brandweervoertuigen
3. In vele dorpen heeft men een gebrek aan vrijwillige brandweerlieden wees dus blij dat men in een dorpje als Borgweer wel een inzet kan waarborgen, ook al doet men dat op een creatieve wijze
Behoudens deze topic valt het mij op dat menig persoon op dit forum zich als zeer goede stuurman gedraagd door allerlei zaken die fout gaan bij andere korpsen te becritiseren en te laten merken hoe goed men het allemaal wel weet, mocht er niks af te kraken zijn aan het optreden van de collega's dan staan de meesten wel weer klaar met mogelijke oorzaken waar niemand nog een oordeel over kan geven en het betrokken korps zelfs niet eens WIL geven, er worden pyromanen verzonnen, verkeerde veiligheidsmaatregelen bedacht of juist het ontbreken daarvan en men legt links naar andere branden (zelfs branden in het buitenland) waarvan enig verband nog niet is aangetoond / onderzocht maar, hier weet men het alwel
Staat geen van jullie er bij stil dat er mensen zijn die god op hun blote knieen danken dat er uberhaupt zo'n rodewagen met blauwelampen en een tweetoon terplaatse komt (voor de duidelijkheid dat is een brandweervoertuig) dat er op een dergelijk voertuig alleen een chauffeur aanwezig is en dat zijn collega's met een opel vectra, ford transit, vw golf of voor mij part te paard aankomen zal die mensen op dat moment waarschijnlijk geen zorg zijn, die zien alleen maar dat men tracht de schade te beperken.
Is het dan niet een beetje kort door de bocht om dergelijke werkwijzen af te kraken, hoe vaak staan jullie zelf niet te vechten tegen een brand terwijl je, in een grote plaats met een beroepskern, een gebrek aan water hebt en moeten we dan gaan staan lachen van kijk dat stelletje kl......... kan de waterwinning niet eens rond krijgen, hoe zou je je voelen al je collega's van de boerenbrandweer zo op dit forum zouden reageren.....
Heb eens wat meer respect voor je collega's die misschien in moeilijker omstandigheden hun werk proberen te doen en gedraag je wat minder als die stuurman uit een wel bekent spreekwoord (de beste stuurlui staan aan wal) bedenk je eens dat het jullie zou sieren om eens wat meer in de geest van een ander gezegde te handelen
HET WARE TE WENSEN
DAT ALLE MENSEN
MET AL HUN GEBREKEN
ZICH ZELF EEN BEKEKEN
DAN ZOUDEN ZIJ HET PRATEN
OVER ANDEREN WEL LATEN
Even voor alle duidelijkheid met JULLIE bedoel ik iedereen die zich minderwaardig uitlaat over collega's die naar eer en geweten handelen om hun werk op de beste manier te doen
Wout
(die zoals vaker aangehaald, niet met de HV van doen heeft anders dan dat hij het een zwaar beroep vind met vele aspecten die hij niet zou willen meemaken)