Eigenaardige gang van zaken Borgsweer

Auteur Topic: Eigenaardige gang van zaken Borgsweer  (gelezen 22938 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #80 Gepost op: 28 mei 2006, 16:08:38
hierin kan ik heel kort zijn NEE.Want dat zou m,n volgende punt zijn,want dat zou wederom betekenen dat er nog niets is geleerd van een brand als in Harderwijk.Vandaar dat ik het balletje terugleg bij de verantwoordelijken,dus commando en gemeente.Ze mogen best bij mij komen met zo,n voorstel,maar je ziet dat ik dan met tegen eisen kom.En daar stappen ze nooit mee in.Vandaar ook dat situaties zoals in Borgsweer zo snel mogelijk verleden tijd moeten zijn.Maar dan op een charmantere manier,dan sommige die hier hun reactie neerzette.
En dat kan alleen maar door goed overleg tussen brandweer en gemeente,want uiteindelijk heeft een gemeente de plicht om haar brandweerzorg op peil te houden.Zeker als blijkt dat assistentie vanuit buurgemeentes telang op zich laten wachten

Je hebt dus twee punten:
- je eisen
- assistentie buurgemeente

Welke eisen zou je stellen?  ;) Volgens mij heeft 'rebelie' in het land aangetoond dat meestal de burgemeester achter de commandant blijft staan en dat de manschappen er mee stoppen....  :-\

Als je buurgemeentes nu wel sneller zouden kunnen zijn.... Zou je dan mee werken aan het opheffen van je korps?  ??? ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #81 Gepost op: 28 mei 2006, 16:21:27
Je hebt dus twee punten:
- je eisen
- assistentie buurgemeente

Welke eisen zou je stellen?  ;) Volgens mij heeft 'rebelie' in het land aangetoond dat meestal de burgemeester achter de commandant blijft staan en dat de manschappen er mee stoppen....  :-\

Als je buurgemeentes nu wel sneller zouden kunnen zijn.... Zou je dan mee werken aan het opheffen van je korps?  ??? ::)
Wie heeft het hier over opheffen,ik niet in ieder geval  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 28 mei 2006, 16:24:01
Wie heeft het hier over opheffen,ik niet in ieder geval  ::)

 ::) Och... interpretatie van mijn zijde... ;D

Laat ik het dan open houden:

Je hebt dus twee punten:
- je eisen
- assistentie buurgemeente

Welke eisen zou je stellen?  ;) Volgens mij heeft 'rebelie' in het land aangetoond dat meestal de burgemeester achter de commandant blijft staan en dat de manschappen er mee stoppen....  :-\

Als je buurgemeentes nu wel sneller zouden kunnen zijn.... Zou je dan mee werken aan het opheffen van je korps?  ??? ::)

 ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #83 Gepost op: 28 mei 2006, 16:32:28
M,n belangrijkste eis ligt al op tafel,vrijstelling van alle eventuele schade ten gevolgen van het zelf naar plaats incident rijden.
Vergoeding van de reinigingskosten van m,n auto,tis nogal niet wat lekkers zo,n stinkend bluspak.M,n vrouw wil ten slotte ook netjes in de auto kunnen rijden.

Tja,de bijstand vanuit buurgemeentes.Klinkt op papier erg mooi en aantrekkelijk,praktijk wijst nogal eens anders uit.Te laat terplaatse blijkt toch het grootste hangijzer te zijn dan,terwijl het eigen korps het wel redt binnen de afgesproken tijd.Toch vreemd

Tja,en die burgermeester die achter de commandant staat,leuk.Eens skijken of hij bijstand kan regelen,omdat het gehele korps in ene met vakantie is  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #84 Gepost op: 28 mei 2006, 16:42:15
M,n belangrijkste eis ligt al op tafel,vrijstelling van alle eventuele schade ten gevolgen van het zelf naar plaats incident rijden.
Vergoeding van de reinigingskosten van m,n auto,tis nogal niet wat lekkers zo,n stinkend bluspak.M,n vrouw wil ten slotte ook netjes in de auto kunnen rijden.

Tja,de bijstand vanuit buurgemeentes.Klinkt op papier erg mooi en aantrekkelijk,praktijk wijst nogal eens anders uit.Te laat terplaatse blijkt toch het grootste hangijzer te zijn dan,terwijl het eigen korps het wel redt binnen de afgesproken tijd.Toch vreemd

Tja,en die burgermeester die achter de commandant staat,leuk.Eens skijken of hij bijstand kan regelen,omdat het gehele korps in ene met vakantie is  ::)

Bij een algemene ziekte schijnt het ook te kunnen..... ;)

Ik zou meer eisen voor mijn eigen veiligheid / gemoedstoestand stellen: 6 / 7 man tp dan de rest naar huis. In de wagen een bord met de nummers 1 t/m 6 (bij de PB). Zijn ze op dan helaas (pompbediende aan de AC doorgeven dat er voldoende mensen zijn zodat de rest afgepiept wordt). Bij de nummers de naam neer zetten Zo houd ik als 'BV' het overzicht en is er te traceren wie wat doet. Afspraak dat je alleen als 'koppel' kan optreden. Dus wachten bij het bord tot er een 'maatje' is.

De volgende wordt lastig..... Pas optreden als je compleet bent..... Alleen hoe verkoop je het voor de burger als je met drie of minder personen (meest 'ideaal' PM, BV en manschap. Totaal niet ideaal: PM + 2x manschap) voor een brandend pand terecht komt waar nog mensen inzitten.... lijkt me toch een scenario voor ongelukken.... hoe ga je dat voorkomen?? Ga je wachten op meer mensen voor je eigen veiligheid zodat er een back-up ploeg gereed is of.....  ??? ??? :-\ :-X


fireman77

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 29 mei 2006, 13:23:19
Ik zit met enige verwondering te lezen hoe er steeds om het onderwerp wordt heengedraaid, er wordt steeds door peter71 gezegd dat de uitrukprocedures worden aangepast.

Oke, maar ik heb nou al een aantal keer gevraagd indien deze korpsen niet aan deze nieuwe uitrukprocedures kan voldoen wat er dan volgens hem gebeurt.

Ik probeer het dus nog maar een keer, misschien komt die nou wel door.

Ook het punt wat palmpie aanhaalde wat gebeurt er als brandwacht nummer 7, 8 en 9 ter plekke komen, denk jij nou echt dat ze dan langs de kant blijven staan. Ik denk het niet, ze hebben waarschijnlijk de straatstenen uit de straat gereden om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn en dan gaan ze waarschijnlijk niet langs de kant staan. Dat is mijn gevoel erover hoor.

Citaat
Problemen met opkomsttijden moet je laten liggen waar ze horen te liggen,dus bij het commando,en bij de burgermeester.Dus ik verlang eerst een creatieve instelling van zowel commando en burgermeester


En deze vindt ik helemaal mooi, ik denk als je een goed vrijwillig korps bent denk je er met zijn allen over na en niet alleen bij het commando en de burgemeester. Je bent met zijn allen het korps waar je een hoop tijd in steekt dus dan kan je er zelf ook over nadenken over eventuele oplossingen en deze voordragen zodat daar ook over nagedacht kan worden.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #86 Gepost op: 30 mei 2006, 08:53:12
Wat denk je dat die mensen daar doen? Lekker zitten te duimendraaien en dit probleem niet onder ogen willen zien? Tuurlijk willen ze dit oplossen, maar dit valt niet op te lossen door de vrijwilligers. Dit is typisch een probleem van de organisatie van een korps/brandweer. Wat zou je er als vrijwilliger aan kunnen doen? 24 uur per dag voor de poort van de kazerne gaan liggen? Ik denk dat die mensen ook een  werkgever hebben ;)
En aangezien in een klein dorp meestal weinig werkgelegenheid is, zullen er behoorlijk wat mensen verderaf werken, zodat ze niet op tijd op de kazerne kunnen zijn.
Als je even terug kijkt lees je nog een bericht van mij waar dit al behandeld is.

We leveren met z'n allen wel flink kritiek en weten het allemaal zo goed wat wel en niet is toegestaan, maar de oplossing of een zinnig alternatief, ik heb het nog niet voorbij zien komen. (Kan ook zijn omdat ik sommige berichten niet eens gelezen heb vanwege de inhoud waarvan ik spontaan ........................van krijg.)


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #87 Gepost op: 30 mei 2006, 08:54:34
In drukbewoonde gebieden met relatief kleine verzorgingsgebieden klopt dit inderdaad. Maar in grote verzorgingsgebieden met een lage dekkingsgraad duurt het mischien wel 5 minuten voordat je op de kazerne ben gezien de afstand. Als dan het incidentadres dichterbij jou vertrekpunt is dan dat de kazerne dat is, hoef je dus niet hard te rijden om eerder dan het 1e voertuig tp te zijn, snappie ;)
Het blijft uiteraard een discutabel punt, maar ik zou zo snel niet weten hoe je dit met de huidige uitrukstruktuur zou willen opvangen.
Dat er al gepraat wordt over 4 man op een ts gaat voor deze gebieden ook niet echt op, want meestal staat er maar 1 ts op zo'n kazerne, en als uitgangspunt is dat er een ts met volledige bemanning achteraan komt om toch een backup ploeg te hebben en die staat er niet :(
Dus wat houden we over?
- Opheffen van kazerne en een centrale beroepspost maken. Kost bakken met geld en lange aanrijtijd!
- 6 Mensen piketdienst geven met als voorwaarde binnen 5 minuten op de kazerne. Kost ook (minder)geld en een beetje lastig voor de zelfstandige ondernemers, die er veel zijn in deze gebieden.
- doorgaan op de oude manier wat blijkbaar al tientallen jaren goed gaat toch?

Wie heeft er nog meer??

deze bedoelde ik dus ;)


fireman77

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 30 mei 2006, 13:44:38
Wat denk je dat die mensen daar doen? Lekker zitten te duimendraaien en dit probleem niet onder ogen willen zien? Tuurlijk willen ze dit oplossen, maar dit valt niet op te lossen door de vrijwilligers. Dit is typisch een probleem van de organisatie van een korps/brandweer. Wat zou je er als vrijwilliger aan kunnen doen? 24 uur per dag voor de poort van de kazerne gaan liggen? Ik denk dat die mensen ook een  werkgever hebben ;)
En aangezien in een klein dorp meestal weinig werkgelegenheid is, zullen er behoorlijk wat mensen verderaf werken, zodat ze niet op tijd op de kazerne kunnen zijn.
Als je even terug kijkt lees je nog een bericht van mij waar dit al behandeld is.

We leveren met z'n allen wel flink kritiek en weten het allemaal zo goed wat wel en niet is toegestaan, maar de oplossing of een zinnig alternatief, ik heb het nog niet voorbij zien komen. (Kan ook zijn omdat ik sommige berichten niet eens gelezen heb vanwege de inhoud waarvan ik spontaan ........................van krijg.)


Ik bedoelde met mijn opmerking niet het betreffende korps waar we het nu over hebben maar de opmerking van peter71 dat als hij in dit korps actief zou zijn het probleem zou neerleggen bij het commando en de burgemeester. Lekker makkelijk toch andere denken er wel over na en ik hoor het wel.

Maar goed, ik lever inderdaad kritiek en zo zijn er nog wel meer.


Maar het gaat hier om het feit dat de vrijwilligers met hun eigen vervoer komen, ze hebben zo te zien genoeg mensen om een TAS te bemannen dus gewoon naar de kazerne toe en vanuit daar gaan we uitrukken.

Ik zie het nog steeds niet zitten dat de wagen er nog niet is en er staan al 4 brandweercollega's in pak en al te wachten op wagen!!

Ik blijf het zeggen gelukkig kan je de uitrukken in deze gebieden op een hand tellen.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #89 Gepost op: 30 mei 2006, 13:54:09
Maar goed, ik lever inderdaad kritiek en zo zijn er nog wel meer.

Ja, jij bent lekker bezig wou je zeggen. Jij levert kritiek maar komt vervolgens ook niet met alternatieven, dus of jij nou zo creatief bezig bent... ???
Als je kritiek wil leveren kom dan maar met iedeeen voor bijvoorbeeld het korps Borgsweer om dit te helpen oplossen..  :-X