GRIP 2 Zeer grote brand Bastini Snack Products - Lelystad 12-05-2006

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand Bastini Snack Products - Lelystad 12-05-2006  (gelezen 8833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2006, 16:00:33
Dan ben je net op tijd weggeweest  ;) 0700420  7:22:35 12-5-2006  PRIO 1 BASTINI SNACK PRODUKTS B.V. VAARTWEG 158 LELYSTAD 1

Verdacht......  ::) ::) ::) ::) ;) ;D


ltdoka

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 12 mei 2006, 16:19:41
Denk niet dat ik een brandje zal stichten bij onze eigen klanten, ik hou ook wel van een stukje knap beleg op mijn brood, zal pas echt op gaan opvallen als er morgen brand is bij een sausfabriek in Nijkerk, dan mag je mij de schuld geven  :D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 12 mei 2006, 16:28:00
Denk niet dat ik een brandje zal stichten bij onze eigen klanten, ik hou ook wel van een stukje knap beleg op mijn brood, zal pas echt op gaan opvallen als er morgen brand is bij een sausfabriek in Nijkerk, dan mag je mij de schuld geven  :D

Ik zou maar oppassen met je uitspraken...... Zie bijv.: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13019.0  :P ;D ;D Misschien zit je zondag wel in een zeer 'kaal' logement....  ;D ;D


ltdoka

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 12 mei 2006, 16:37:23
Ik zou maar oppassen met je uitspraken...... Zie bijv.: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13019.0  :P ;D ;D Misschien zit je zondag wel in een zeer 'kaal' logement....  ;D ;D

Heb het even gelezen...... oepsie....
nu weer on topic


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


ajax

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 12 mei 2006, 22:34:38
heb er ook bijna de hele dag gestaan maar wat een brand er was geen houden aan


Gerco B

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 12 mei 2006, 22:38:06
leuke foto's was van het gebouw zeker niet veel van over . :'(


ltdoka

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 13 mei 2006, 13:08:24
Zijn vandaag uit Nijkerk even bij onze klant in lelystad wezen kijken (+/- 12.00 uur)

Er word nog volop nageblust en je kunt nergens bijkomen alles is afgezet.
Wat we hebben kunnen zien is dat het komplete productie gedeelte nagenoeg is afgebrand, kantoren en, zolas het eruit zag, de expeditie en grondstoffen opslag staan (redelijk) onbeschadigd overeind.
De lucht is er "niet te harden" en er zijn diverse graafmachines bezig om de restanten uit elkaar te trekken, denk om het nablussen te vereenvoudigen want het rookt nog aardig.

De collega waar ik samen mee naar Nijkerk geweest ben wist te vertellen dat hij het niet echt begreep dat het in +/- 1,5 uur met de grondgelijk was, het was een zeer nette en schone fabriek.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 13 mei 2006, 15:39:51
http://www.destentor.nl/flevoland/article335186.ece

Het lijkt wel onweer boven Lelystad
door HERRE STEGENGA

13 MEI 2006 - LELYSTAD - Het sist, het fluit en af en toe klinkt een explosie. De Bastini-fabriek in Lelystad is geen partij voor de grijpgrage vlammen - er is geen houden aan. Als de vlammen door het dak slaan, is het gedaan. De muren krullen om en storten neer. In een uurtje is de fabriek geschiedenis. Zie ook: Enorme brand bij Bastini
Slideshow image
Brand Lelystad Bastini
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00240/Onweer_240061b.jpg
Wat wil je ook. Bastini produceert zoutjes en werkt met frituurvet en olie; extreem brandbare stoffen. Ook een maand geleden sloeg de vlam in de pan in de fabriek, al bleef de schade toen beperkt tot een bakoven.

Tegen zeven uur wordt de brand ontdekt. Volgens een omstander, die dichtbij de fabriek woont en snel ter plekke is, duurt het opvallend lang voordat de brandweer zich meldt. ‘Het duurde zeker twintig minuten.’ Hij kent wel een paar mensen die bij Bastini werken. ‘Er is daar wel vaker brand, is mij verteld.’

De grote rookpluim lokt steeds meer mensen naar bedrijventerrein Noordersluis. Reden voor de politie om de wegen rond de fabriek af te sluiten. Het zorgt voor opstoppingen, op sommige wegen is er geen doorkomen meer aan.

‘Ik keek naar buiten en het leek wel of er onweer op komst was’, zegt een vrouw. ‘Zó donker was het.’ ‘Ik hou van doorbakken friet, maar dit gaat een beetje te ver’, mompelt een andere toeschouwer droog. Niet dat Bastini friet produceert, maar goed.

Ontruimd

Omringende bedrijven worden ontruimd. Het personeel blijft rondhangen, wil niets missen van de brand. Ze drinken koffie en maken foto’s met hun mobieltje. William Momborg van De Beer Lakfabriek is één van hen. Hoewel dit bedrijf niet direct naast Bastini ligt, is toch besloten om de tent te sluiten. ‘Wij hebben een afzuiginstallatie en willen voorkomen dat de brandlucht naar binnen wordt gezogen.’

Oorzaak

Rond 12.00 uur wordt het sein brand meester gegeven. Volgens de gemeente is de brandweer nog een dag of twee aan het nablussen. Bastini zal de productie elders moeten hervatten. De oorzaak van de brand is nog onbekend. Volgens de gemeente zijn de roetdeeltjes op vijf kilometer van de brandhaard neergekomen. Binnen die straal bevinden zich geen melkveebedrijven. Daarom gaat er geen waarschuwing uit om vee binnen te houden.


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 13 mei 2006, 22:34:11
heb er ook bijna de hele dag gestaan maar wat een brand er was geen houden aan

Waarmee gestaan?

Heb er ook nog geholpen met koffie en fris en broodjes rondbrengen en natuurlijk foto's maken!

Gr. Vincent