ze mogen wel een waarschuwingsschot lossen, maar volgens mij niet om een voertuig te redden. Je moet er tenslotte niet aan denken dat de kogel afketst en via een raam een onschuldige raakt!
Wat een stelletje dappere jongens zeg... Stoer met z'n allen een politiebusje slopen.
Op de vraag of er geschoten mag worden: Nee. Ook een waarschuwingsschot mag niet. Een waarschuwingsschot mag alleen worden afgevuurd als er op dat moment ook gericht had mogen worden geschoten. En gericht schieten mag alleen in geval van 'noodweer' en als een verdachte die een zeer ernstig misdrijf heeft gepleegt probeert te vluchten, maar dan is dat het zogenaamde aanhoudingsvuur. In dit geval is geen van beide aan de orde. Bij 'noodweer' moet er namelijk sprake zijn van onmiddelijk gevaar voor iemands leven. En bij een ernstig misdrijf moet je denken aan een schietpartij o.i.d. Hoe heftig het filmpje er ook uit ziet, strafrechtelijk gezien blijft dit een 'eenvoudige' vernieling cq openlijke geweldpleging.
Maar als ik dit zo zie is zit je inderdaad te wachten tot er een paar ME-busjes verschijnen, maar aan de andere kant duurt het filmpje maar een paar minuten. Voordat een ME-peloton in de busjes zit, naar deze plek is gereden en weer paraat staat, ben je in het gunstigste geval zeker een minuut of vijf verder. Ik denk ook dat de maker van het filmpje het op een lopen zette, omdat de blauwe busjes in de verte aankwamen.
Van de agenten die het busje daar neergezet hebben is het goed geweest niet zelf er bovenop te vliegen, hoe graag ze misschien ook wilden. Dat is werk voor de ME. Door er met een paar 'platte petten' op af te vliegen breng je jezelf onnodig in gevaar. En een busje is in dit geval minder belangrijk dan een paar mensenlevens.
Bovendien zijn de hooligans ook niet echt snugger. Ze gooien kliko's op de auto, die met dezelfde vaart midden in de groep vallen. En als er iemand met een poederblusser begint te spuiten, staan er minsten tien mensen met stoflongen en een compleet witgepoederd pak, waardoor ze makkelijk te herkennen (en aan te houden) zijn.
En zo hep iedur nadeel weer zuh voordeel... Maar het blijft erg triest...