Vrijstellingen

Auteur Topic: Vrijstellingen  (gelezen 5332 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Gepost op: 17 mei 2006, 23:32:06
Beste mensen,

Vanmiddag liep ik over een zebrapad (groen licht) bij Metrostation Slinge te Rotterdam. Vanuit het niets kwam een politiebus met ongeveer 10 km/u vlak voor mijn voeten voorbij scheuren, zonder ook maar een lampje, een toetertje of een belletje.. vervolgens slippend door de bocht en weg was hij..

Dan vraag ik me af; valt dit onder de vrijstellingen van de politie?
Moet eerlijk zeggen dat het bij mij een reactie opwekte... "KENTEKEN!!"

Groet, Mark

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2006, 23:54:46
http://www.vrijstelling.cjb.net

Als er om de hoek een overval is lijkt het me niet handig om de herrie te gaan gebruiken... bijvoorbeeld ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2006, 23:59:03
nee maar om ondertussen bijna verkeersongevallen te veroorzaken lijkt me ook geen strak plan, en dan zou je altijd nog blauw blauw kunnen gebruiken...

Karim

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2006, 00:29:18
Beste mensen,

Vanmiddag liep ik over een zebrapad (groen licht) bij Metrostation Slinge te Rotterdam. Vanuit het niets kwam een politiebus met ongeveer 10 km/u vlak voor mijn voeten voorbij scheuren, zonder ook maar een lampje, een toetertje of een belletje.. vervolgens slippend door de bocht en weg was hij..

Voorbij scheuren met 10 km/h....  ::)

Mijn oma loopt nog harder...

Gast

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2006, 00:31:20
Beveiligers in opleiding hebben tegenwoordig ook snelheid-radardetectors bij zich die zelfs bij 10km/u nauwkeurig zijn  ;D ;D

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2006, 10:13:25
Heb hier al vaker antwoord op gegeven in diverse andere topics: de politie is vrijgesteld van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, voorzover een goede uitvoering van de politietaak (en dat is ruimer dan alleen een dringende taak) dat vereist. De politie is niet vrijgesteld van de Wegenverkeerswet. De uitvoering van je politietaak ontslaat je dus NIET van je zorgplicht voor de verkeersveiligheid. Concreet: je bent dus NIET strafbaar als je een rood verkeerslicht negeert (zonder optische en geluidssignalen), maar je kunt WEL strafbaar zijn als je door de wijze van rijden (snelheid, gevaarlijke manoeuvres, in gevaar brengen van medeweggebruikers) andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt (art. 5 WVW bijvoorbeeld). De rechter zal van geval tot geval moeten uitmaken of en in hoeverre hiervan sprake is.

Aanvulling: ennnnn ik zie net dat JVO een mooie link met alle uitleg heeft gegeven......... :-X
greetz,  Enrique

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2006, 13:24:08
Aanvulling: ennnnn ik zie net dat JVO een mooie link met alle uitleg heeft gegeven......... :-X

Het zal je enthousiasme zijn dat je er overheen leest ;D ('T stond er al een uur of tien) :P

@ Mark, zeven topics hieronder staat precies hetzelfde verhaal ;) (met een andere aanleiding welliswaar; zonder toeters en bellen over de vluchtstrook)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2006, 15:10:12
Blijkt dus toch maar weer dat ik niet kan werken, reageren op een topic, een ander topic lezen, en met een collega praten tegelijk kan...... ;)
greetz,  Enrique

wimwerf

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2006, 22:21:48
Toch blijf je dit soort reacties/vragen houden want men (de bevolking) kan het nou eenmaal niet hebben dat we (politie instanties) bepaalde privileges hebben... ::)

Target77

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2006, 22:26:51
Toch blijf je dit soort reacties/vragen houden want men (de bevolking) kan het nou eenmaal niet hebben dat we (politie instanties) bepaalde privileges hebben... ::)

Dat is dan hun probleem...  ;)