Politie en brand

Auteur Topic: Politie en brand  (gelezen 3345 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 18 mei 2006, 18:09:47
Bij onderstaand bericht was er wel wat meer aan de hand....  :-X De politieman is ingesloten geraakt door de brand en heeft 20 minuten op een balkon aan de achterkant te samen met 2 bewoners enige angstige momenten doorgemaakt. De brandweer kon er niet bij komen. Er kon geen portofonisch contact met hem gelegd worden... :-X Gelukkig voor de agent is alles redelijk goed afgelopen!

Heeft de politie geen interne richtlijnen over optreden bij brand....?  ??? ???

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=36715

http://www.rijnmond.nl/auto_image_cache/6d7d2438f3de3c6214b3875530a6638e_315_180_102377.jpg

Video: http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/mei2006/18-05-Brand.rm

Gewonden bij brand in Schiedam
In Schiedam zijn in de nacht van woensdag op donderdag zes mensen gewond geraakt bij een brand in een woning in de Diepenbrockstraat. Ze hadden last van ademhalingsproblemen.
uitgegeven: 06:05 18-05-2006 gewijzigd: 17:05 18-05-2006

Vijf bewoners van het huis konden niet meteen weg komen toen de brand uitbrak. Ook een agent die kwam helpen, ademde rook in.

Vanwege de rookontwikkeling werden in totaal 15 bewoners van negen huizen in de buurt uit hun woningen gehaald. Zij werden opgevangen in het nabijgelegen bejaardenhuis. Het huis waar de brand ontstond brandde volledig uit. Ook andere woningen raakten beschadigd. Daarnaast raakten enkele geparkeerde auto's beschadigd door glas dat naar beneden viel.

De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Hotdog

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2006, 20:02:33
Hey Palmpie,

de agenten worden niet voor niets "blauwe meetbuisjes" genoemd. Het gebeurd met enige regelmaat, hoe goed bedoeld dan ook, dat de brandweer agenten moet redden uit een brandend pand. Ik kan me voorstellen dat een agent graag wil helpen, maar dit doen ze niet door hun voertuig midden op straat te gooien (waardoor de autoladder dus niet recht voor het pand kan staan) en naar binnen te gaan. Laat ze eerst maar ruimte maken en eventueel informanten uitvragen.

groeten Hotdog

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2006, 20:46:10
Hey Palmpie,

de agenten worden niet voor niets "blauwe meetbuisjes" genoemd. Het gebeurd met enige regelmaat, hoe goed bedoeld dan ook, dat de brandweer agenten moet redden uit een brandend pand. Ik kan me voorstellen dat een agent graag wil helpen, maar dit doen ze niet door hun voertuig midden op straat te gooien (waardoor de autoladder dus niet recht voor het pand kan staan) en naar binnen te gaan. Laat ze eerst maar ruimte maken en eventueel informanten uitvragen.

groeten Hotdog

M.b.t. de parkeer- c.q. neerpleur-problemen ben ik het eens, maar m.b.t. het naar binnen gaan niet. Als de brandweer nog niet nagenoeg tp is, en het zeker is dat er mensen binnen zitten, maak je op dat moment de afweging: je eigen veiligheid tegenover het redden van de mensen die binnen zitten (hulp verlenen aan hen die deze behoeven; art. 2 Politiewet). Je eigen veiligheid staat altijd voorop, althans bij mij wel, maar dat zijn beslissingen die je op dat moment moet maken. En je aanvaardt, als je een brandende woning betreedt, altijd het risico dat er iets fout gaat (ontploffing, insluiting, rookvergiftiging, flash-over). Ik denk zelf dat het iets te kort door de bocht is om maar als advies mee te geven om getuigen (informanten) te horen en de weg vrij te maken (terwijl er mensen in de woning zitten). Hangt af van de omstandigheden.
greetz,  Enrique

Hotdog

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2006, 20:56:36
Hey Enrique,

ik ben met je eens dat het situatie afhankelijk is. Maar ik heb al te vaak gezien dat de situatie ruim verkeerd word ingeschat. Als er zeker is dat er mensen binnen zitten kan ik me voorstellen dat je meer risico neemt. Maar vaak wordt er naar binnen te gaan om te kijken of ze iets konden doen.

groeten

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2006, 21:19:43
Hey Enrique,

ik ben met je eens dat het situatie afhankelijk is. Maar ik heb al te vaak gezien dat de situatie ruim verkeerd word ingeschat. Als er zeker is dat er mensen binnen zitten kan ik me voorstellen dat je meer risico neemt. Maar vaak wordt er naar binnen te gaan om te kijken of ze iets konden doen.

groeten

Ja, kan ik me goed voorstellen inderdaad, zou het zelf niet doen (maar dat zegt de rest ook natuurlijk  :P ) maar verkeerde inschattingen zijn ook de politie (mensen) niet vreemd inderdaad. Vaak is de situatie dusdanig gespannen dat er basale dingen vergeten worden. Zal niet de 1e keer zijn dat men bv bij een gaslucht naar binnen gaat en vergeet de porto uit te zetten, met alle gevolgen van dien. Klinkt zo simpel om eraan te denken, maar ik weet uit ervaring dat je in stress-situaties de simpelste dingen kunt vergeten.
greetz,  Enrique

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2006, 01:17:07
Ja, kan ik me goed voorstellen inderdaad, zou het zelf niet doen (maar dat zegt de rest ook natuurlijk  :P ) maar verkeerde inschattingen zijn ook de politie (mensen) niet vreemd inderdaad. Vaak is de situatie dusdanig gespannen dat er basale dingen vergeten worden. Zal niet de 1e keer zijn dat men bv bij een gaslucht naar binnen gaat en vergeet de porto uit te zetten, met alle gevolgen van dien. Klinkt zo simpel om eraan te denken, maar ik weet uit ervaring dat je in stress-situaties de simpelste dingen kunt vergeten.
Adrenaline doet rare dingen met de mensen... en zeker bij politieagenten.... laatst nog eens een poging gewaagd om een IP van het idee af te praten dat je beter niet zelf naar binnen kunt gaan als er mogelijk CO-vergiftiging is..... die vond het wel meevallen, "ik ruik toch niks" ::)

Maar ik kan me helemaal voorstellen dat als ik als eerste eenheid bij een brand aankom en er komt iemand naar buiten hollen "mijn zoontje is nog binnen" dat ik toch de neiging heb om naar binnen te gaan... of dat verstandig is of niet....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2006, 10:15:29
Adrenaline doet rare dingen met de mensen... en zeker bij politieagenten.... laatst nog eens een poging gewaagd om een IP van het idee af te praten dat je beter niet zelf naar binnen kunt gaan als er mogelijk CO-vergiftiging is..... die vond het wel meevallen, "ik ruik toch niks" ::)

Maar ik kan me helemaal voorstellen dat als ik als eerste eenheid bij een brand aankom en er komt iemand naar buiten hollen "mijn zoontje is nog binnen" dat ik toch de neiging heb om naar binnen te gaan... of dat verstandig is of niet....

Zou een simpel regeltje (dienstorder) niet handig zijn: nooit voorbij / boven de brandhaard.... tenzij met toestemming van de brandweer ;) :)

7194

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2006, 12:45:41
In Utrecht centrum doet de meldkamer het anders.

"Ik heb de camera's op jullie gericht, waag het niet om naar binnen te gaan".  ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2006, 17:25:01

Tuurlijk,de reactie van de agenten is zeer begrijpelijk.Ook bij brandweermensen stijgt het adrenalineniveau tot astronomische hoge waarden,als we weten dat er kleine kinderen in een brandend pand zitten.Dan zouden wij er ook zo in willen vliegen.Maar je eigen veiligheid gaat ten alle tijden voor,al is dat erg tegenstrijdig opdat moment  :-\

Nick

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2006, 03:29:45
In de tijd dat ik nog mobiel surveillant heb ik ook wel eens meegemaakt dat de politie te snel wil handelen in geval van brand.
We ontdekten bij een klant van ons een sterke rookontwikkeling, hierop de brandweer en politie TP laten komen, ik was met 3 collega's netjes zolas geleerd om deuren te voelen en op een juiste wijze te openen, komt er een agent binnen kijkt nergens naar en trekt elke deur gewoon open.

Gelukkig viel het achteraf mee, maar stel je voor dat die brand daardoor ineens volop zuurstof krijgt, met alle mogelijke gevolgen van dien.