20 mei open dag brandweer Best (NB) ivm 75-jarig bestaan

Auteur Topic: 20 mei open dag brandweer Best (NB) ivm 75-jarig bestaan  (gelezen 4725 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dirky

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2006, 12:11:19
Hej,
ook ik zal er zijn een zaterdag om wat mooie plaatjes te schieten  ;)

groeten Dirk


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983
Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2006, 21:44:49
Ik ga ook  :)

Citaat
20 mei: Feestelijke open dag
Brandweer Best 75 jaar paraat

Brandweer Best bestaat 75 jaar en dat wordt groots gevierd. Daarom hierbij de uitnodiging aan iedereen die de brandweer een warm hart toedraagt om te komen naar de feestelijke open dag op zaterdag 20 mei in en rond de brandweerkazerne op de Willem de Zwijgerweg. Van 10.00u tot 16.00u is er een spetterend programma met activiteiten voor jong en oud. Compleet met demonstraties, shows en de kans om zelf in de huid van de brandweer te kruipen.

Hoe het begon
Begonnen in de Stationsstraat met heel beperkte middelen. Anno 2006 een perfect uitgeruste kazerne met de nieuwste apparatuur en een corps van bijna 60 mannen en een vrouw….Sinds 1931 is er veel veranderd. Niet alleen qua omvang en apparatuur maar ook qua organisatie. Dit heeft onder meer te maken met de groei van Best en de gevolgen hiervan op het gebied van veiligheid. Met name door de ligging aan de drukke verkeersader A2, de nabijheid van Eindhoven Airport en de 4-baans spoortunnel met ondergronds station zijn de verantwoordelijkheden van Brandweer Best fors uitgebreid. In totaal heeft het korps de zorg voor een gebied van zo'n 3500 hectare grond. Om dit grote gebied goed te bedienen, werkt de gemeente Best sinds 1996 samen met de bedrijfs-brandweer van Philips Medical Systems. Sinds 2004 maakt het korps van Philips Medical Systems ook echt deel uit van het korps van de brandweer Best; een in ons land unieke situatie.

Wat doet de brandweer?
De taken van de brandweer zijn voor u soms wel, maar vaak ook niet zichtbaar. Wist u bijvoorbeeld dat de brandweer al in een zeer vroeg stadium meepraat over bestemmingsplannen, ontwikkeling van nieuwbouwwijken en of industrieterreinen? Zodoende worden brandveiligheid, bereikbaarheid en bluswatervoorziening steeds eerder meegenomen in deze ontwikkelingen. Dit wordt proactie genoemd.
Ook kent de brandweer vele preventieve werkzaamheden zoals het beoordelen van bouwplannen, het verlenen van gebruiksvergunningen en advies rondom milieuvergunningen. Dit doet de afdeling preventie. Daarnaast wordt veel tijd besteed aan de voorbereiding voor het "uitrukken" (preparatie).
Zo worden de risico's in het verzorgingsgebied geïnventariseerd en wordt gekeken hoe de brandweer zich daar het best op kan voorbereiden. Repressie is het onderdeel dat het meest bekend is bij een ieder, namelijk het daadwerkelijke blussen en bevrijden van personen die bij een ongeval betrokken zijn. Daarnaast richt de brandweer zich op nazorg. Enerzijds voor eigen personeel na ernstige incidenten, anderzijds aan slachtoffers van incidenten.

Brandweerman/vrouw in de praktijk
Wat in de volksmond vaak vrijwillige brandweer wordt genoemd, bestaat in de praktijk uit een korps van zeer goed opgeleide, getrainde en gemotiveerde professionals. In Best werken we met drie teams, aangevuld met het team van de post Philips Medical Systems die in ploegen paraat staan voor het geval dat een incident zich voor zou doen. Zij hebben hun wekelijkse oefenavonden en volgen een opleidings- en bijscholingsprogramma. Als er zich een incident voordoet, roepen we onze "parttime professionals" op. Zij laten meteen alles en iedereen in de steek als hun "pieper" gaat. Want vanaf dat moment telt echt elke seconde.

Parttime professionals gezocht!
Momenteel kunnen we rekenen op een team van bijna 60 parttime professionals. Maar er is altijd plaats voor nieuwe krachten. Bent u ouder dan 18 jaar, sportief en stressbestendig? Dan is dit misschien een plaats voor u. Kijk voor meer informatie op onze website bij de rubriek brandweer onder Bestuur en Organisatie of kom naar de open dag. Dan kunt u alvast de sfeer proeven en informatie inwinnen bij mensen uit de praktijk.

Maar de open dag is meer dan een wervingsactie!!!! Ook voor kleine brandweermannen en vrouwen is er van alles te doen. Zo is er een spuitbaan voor de kinderen, een ballonnen-en tekenwedstrijd en de kinderen kunnen worden gefotografeerd op een politiemotor, in een brandweerauto of actief als spuitgast. Ook aan de jongeren is gedacht. Zij kunnen 'geheel vrijblijvend' hun bromfiets testen op de rollenbank.
Alle andere hulpdiensten, zoals politie, GGD, Rijkswaterstaat en de Provincie, zijn overigens aanwezig en hebben eigen stands waarin zij het publiek van hun activiteiten op de hoogte brengen. Er is uitleg van de Technische Recherche en van het Forensisch Instituut. Om 15.30 uur is er een grote demonstratie waarbij alle diensten ingezet worden.
Gedurende de hele dag worden foto's gemaakt die 's avonds gratis zijn te downloaden op www.evenementenbegeleiding.nl

Nog enkele tips…
In verband met de te verwachten drukte is het aan te bevelen om te voet of met de fiets te komen. Er zijn bewaakte fietsenstallingen aanwezig.
Neem ook zelf een fototoestel mee om je te laten fotograferen in een brandweerauto of op een politiemotor. Ook een kijkje nemen in de ambulance is mogelijk.
Graag tot ziens op zaterdag 20 mei bij de open dag van de 75-jarige Brandweer Best!


http://www.gemeentebest.nl/gembest/webatonce/nieuws.nsf/web/d49b966f7a72d0c8c125715a00287484


Karim

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2006, 22:51:06
Ik moet morgen gewoon werken dus ik ben d'r niet.

Volgende week zondag ben ik wel (met 'n aantal collega's en 2 ambu's) op de open dag in Helden.


Bommie

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2006, 17:14:02
Ik moet morgen gewoon werken dus ik ben d'r niet.

Volgende week zondag ben ik wel (met 'n aantal collega's en 2 ambu's) op de open dag in Helden.

Jammer Karim dat je er niet kon zijn ik ben net terug uit best was een leuke dag met mooie dingen
en veel foto's gemaakt tuurlijk ;) :)


Dirky

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2006, 18:42:41
zo ik ben ook weer terug uit Best.Jammer alleen van het weer zo af en toe.
Enkele van de vele foto's die ik gemaakt heb zijn te vinden op de volgende link ;):
http://members.home.nl/dirk.van.son/20-05-06%20BRW%20Best%20opendag.html

groeten Dirk


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983


Bommie

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2006, 23:16:10
Hier nog een paar foto die ik geshoot heb vanuit de hoogwerker in Best :)
In de loop van morgenmiddag meer foto's te zien op mijn website









limboke

  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 629
  • Voertuigen fotografie.
    • 112 Maastricht
Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2006, 17:42:50
foto's van best zijn te zien op mijn site www.112maastricht.nl  ;) tevens heb ik het forumlid  bommie op de foto gezet  ;)

[verwijderd door de beheerder]