Nederlandse Ambulance & OGS

Auteur Topic: Nederlandse Ambulance & OGS  (gelezen 9214 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mc DuLu

  • Gast
Gepost op: 21 mei 2006, 19:25:17
hallo,

Ik weet dat de wet op het rijden met OGS een beetje beter is geregeld dan in België.

Nu mijn vraag: hoe zit dat met het rijden met OGS of Prioritair zoals we dat in België zeggen dus met de toeters, bellen en lampjes op

ik meen te begrijpen dat jullie werken met Code's A, B en C ritten ?, wat is bvb een A, B of C rit, ...

groetjes

en geintresseerde Belg, ... ;)




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2006, 19:28:14
Wij hebben hier 3 urgentie's.

A1 = spoed rit, zwaailicht en sirene wordt gebruikt, en we moeten binnen 15 minuten ter plaatse zijn.
A2 = semi spoed, er worden geen zwaailicht en sirene gebruikt, en we moeten binnen 30 minuten terplaatse zijn.
B = besteld vervoer, geen spoed, de gewone overplaatsingen dus.


Een ander groot verschil met Belgie is dus dat de ambulance's zowel spoed vervoer doen als besteld vervoer, waardoor we dus ook aan meer ritten zitten dan de gemiddelde 100 standplaats.
Een ander verschil is dat de meeste ambulanceposten in Nederland groter zijn (meer voertuigen), de post hier in mijn omgeving heeft bijvoordbeeld 12 ambu's en wordt in 10 gemeentes ingezet met 'n totaal inwonerstal van 500.000 mensen, terwijl de 100 posten in Belgie waar ik rij er meestal 1 of 2 ambulance's staan, en daar weer bijna elke gemeente een eigen ambulancepost heeft.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2006, 22:16:33
Wij hebben hier 3 urgentie's.

A1 = spoed rit, zwaailicht en sirene wordt gebruikt, en we moeten binnen 15 minuten ter plaatse zijn.
A2 = semi spoed, er worden geen zwaailicht en sirene gebruikt, en we moeten binnen 30 minuten terplaatse zijn.
B = besteld vervoer, geen spoed, de gewone overplaatsingen dus.


Een ander groot verschil met Belgie is dus dat de ambulance's zowel spoed vervoer doen als besteld vervoer, waardoor we dus ook aan meer ritten zitten dan de gemiddelde 100 standplaats.
Een ander verschil is dat de meeste ambulanceposten in Nederland groter zijn (meer voertuigen), de post hier in mijn omgeving heeft bijvoordbeeld 12 ambu's en wordt in 10 gemeentes ingezet met 'n totaal inwonerstal van 500.000 mensen, terwijl de 100 posten in Belgie waar ik rij er meestal 1 of 2 ambulance's staan, en daar weer bijna elke gemeente een eigen ambulancepost heeft.


en dat ze hier voorwaardescheppend niet met toeters en bellen rijden (voorwaardescheppend = van de ene post een auto naar de andere post om die te bezetten)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2006, 23:18:36
en dat ze hier voorwaardescheppend niet met toeters en bellen rijden (voorwaardescheppend = van de ene post een auto naar de andere post om die te bezetten)

Bijna niet.

Heel zelden zit er toch 'n A1 voorwaarde scheppend tussen hier  ;)  Maar dan is er ook echt niks meer vrij in die regio.

Overigens wordt er in Belgie helemaal niet voorwaarde scheppend gewerkt, de ambulance's bestrijken maar 'n klein gebied en als de ambulance uit 't volgende dorp een uitruk heeft kunnen wij best naar dat dorp gestuurd worden, maar dat horen we pas als we de oproep krijgen, we hoeven dan niet voorwaarscheppende ofzo in de buurt van dat dorp te gaan staan.


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2006, 05:43:18
In Nederland zijn landelijk eenduidige afspraken gemaakt over het rijden met OGS.
Ik weet niet hoe dat in België is, maar hier wordt je wel geacht je aan deze regels te houden (vanuit juridisch oogpunt sta je dan ook wat sterker in het geval van schade en/ of letsel).

Uit 'Brancherichtlijn Optische en geluidssignalen' ....

4.1. Urgentiebepaling en het voeren van Optische en Geluidssignalen.

Motorvoertuigen mogen alleen optische en geluidssignalen voeren indien er sprake is van een dringende taak. Op basis van bovenstaande urgentie-indeling voor de spoedeisende medische hulpverlening, betekent dit voor de ambulancevoertuigen het volgende.

A1
Indien er sprake is van een A1-urgentie begeeft het ambulancevoertuig zich per definitie als voorrangsvoertuig door het verkeer
A2
Indien er sprake is van een A2-urgentie, heeft het ambulancevoertuig impliciet toestemming om zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. Het voeren van de optische en geluidssignalen bij A2-urgentie wordt gemeld aan de MKA en wordt door de MKA geregistreerd.
B-vervoer
Indien er is sprake van B-vervoer heeft het ambulancepersoneel geen toestemming om zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven.

Voor het gebruik van optische en geluidssignalen is toestemming van de MKA noodzakelijk. De autorisatie door de MKA vindt op verschillende momenten plaats:
-   Bij de binnenkomst van een melding bepaald de MKA-centralist, met welke urgentie de inzet van een ambulancevoertuig noodzakelijk is. Indien er sprake is van een A1-                urgentie zal het voertuig zal voertuig altijd optische en geluidssignalen voeren. Indien er sprake is van een A2-urgentie krijgt het ambulancevoertuig altijd toestemming     van de MKA om met optische en geluidssignalen te rijden als daarom wordt verzocht. De MKA registreert dit in het bedrijfsprocessysteem.

-   Wanneer het ambulancepersoneel ter plaatse is, bepaald de ambulanceverpleegkundige de toestand van de patiënt, evt. in combinatie met verkeerscongestie, of vervoer met optische en geluidssignalen noodzakelijk is. De ambulancebemanning meldt dit aan de MKA voor akkoord. De MKA registreert dit in het bedrijfsprocessysteem.
-   Ook tijdens het vervoer kan door de ambulanceverpleegkundige om het voeren van optische en geluidssignalen worden verzocht aan de MKA. De verleende toestemming wordt door de MKA in het bedrijfsprocessysteem geregistreerd.

Alleen ambulancevoertuigen die toestemming hebben om met optische en geluidssignalen te rijden, mogen zich als voorrangsvoertuig door het verkeer begeven. Tevens hebben zij vrijstelling van alle bepalingen uit het RVV-1990, vanzelfsprekend dient de veiligheid van het verkeer daarbij zoveel mogelijk te worden gewaarborgd. In de ‘Rijtechnische Richtlijnen Ambulancezorg’ (2003) is beschreven welke vrijstellingen gelden bij A2-urgentie zonder optische en geluidssignalen en B-vervoer.


5.   Gedragscode bestuurder van voorrangsvoertuigen

5.1. Algemeen

Het voeren van optische en geluidssignalen en het afwijken van de gangbare verkeersregels verstoren het  normale verkeersbeeld. Dit levert per definitie potentieel gevaarlijke situaties op.
Het overtreden van verkeersregels gebeurt terughoudend en indien daartoe voldoende noodzaak bestaat. Het voertuig dient feitelijk steeds tot stilstand kunnen worden gebracht binnen de afstand waarover de weg vrij is en te overzien. Het algehele rijgedrag is beheerst en dwingt respect af.
Bij het passeren van een kruising van wegen wordt extra alertheid betracht en de snelheid aangepast.
De bestuurder dient zich bewust te zijn van de mogelijkheid dat andere weggebruikers de signalen niet zien of horen, dan wel niet goed kunnen bepalen waar het betreffende ambulancevoertuig vandaan komt. Ook dient rekening gehouden te worden met onvoorziene of onberekenbare reacties van andere weggebruikers.
In de wijze van verkeersdeelname dient door de bestuurder van het voorrangsvoertuig het belang, waarvoor de optische en geluidssignalen worden gebruikt, te worden afgewogen tegen de risico’s die daarmee gemoeid zijn voor eigen en andermans veiligheid en gezondheid.

5.2. Het rijden door rood licht
   Bij het negeren van rood licht wordt extra alertheid betracht en wordt de snelheid zodanig aangepast dat het voertuig tot stilstand kan worden gebracht binnen de afstand waarover die vrij is en te overzien. Bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voorrang vragen, niet nemen!
   Bij spoorwegovergangen en bruggen wordt niet door rood licht gereden.

5.3. Maximumsnelheden
Op grond van artikel 91 van het RVV 1990 mogen voorrangsvoertuigen afwijken van de voorschriften van het RVV-1990, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitoefening van de dringende taak. Als gevolg hiervan gelden er in principe dan ook gèèn maximumsnelheden voor voorrangsvoertuigen. Dit is een ongewenste situatie, vanuit het oogpunt van de inzittenden in het voertuig en de algemene verkeersveiligheid.
Ten aanzien van de maximum snelheid van voorrangsvoertuigen is daarom het volgende bepaald:
   De ter plaatse toegestane snelheid wordt met niet meer dan 40 km/uur overschreden op lokale en provinciale wegen en op auto(snel)wegen.
   Op woonerven wordt stapvoets gereden.
   Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur.
   Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch maximaal 50 km/uur worden gereden. 

5.4. Tegen het verkeer in rijden    Bij niet-gescheiden rijbanen is tegen het verkeer inrijden toegestaan, mits kortstondig en over een afstand die vrij is en te overzien. In overige gevallen is tegen het verkeer inrijden alleen onder politiebegeleiding toegestaan.
   Bij gescheiden rijbanen is tegen het verkeer inrijden slechts toegestaan na toestemming van de MKA, waarbij zeker is gesteld dat het tegemoetkomende verkeer is stilgelegd; in alle overige gevallen alleen onder politiebegeleiding.
   Bij éénrichtingverkeer straten is tegen het verkeer inrijden toegestaan wanneer de aangegeven rijrichting is geblokkeerd en wanneer sprake is van een significante tijdwinst.

5.5. Plaats op de weg bij files
Zolang er nog geen landelijk beleid is met betrekking tot het ‘middendoor rijden’, worden de onderstaande uitgangspunten gehanteerd.
   Op een rijbaan (met twee of meer rijstroken) met een vluchtstrook, wordt bij file gebruik gemaakt van deze vluchtstrook.
   Op een rijbaan (met twee of meer rijstroken) zonder vluchtstrook, wordt gereden tussen de eerste en tweede rijstrook.

5.6. De duur van het gebruik van optische en geluidssignalen   Wanneer besloten wordt om optische en geluidssignalen te voeren, worden deze signalen vanaf dat moment in principe de gehele rit gevoerd.
   Wanneer een ambulancevoertuig tijdens de deelname aan het verkeer gebruik gaat maken van de optische en geluidssignalen, gebeurt het inschakelen op een zodanige wijze dat dit geen schrikreacties oproept bij de bestuurders van voertuigen die zich in de nabijheid van het ambulancevoertuig bevinden.
   Bij het naderen van kruisingen of splitsingen van wegen gebeurt het inschakelen ruim voor de kruising of splitsing. (minimaal 100 meter).
   Indien een ambulancevoertuig tijdens de deelname aan het verkeer wil stoppen moet het voeren van de bovengenoemde signalen, dient dit op een zodanige wijze te gebeuren dat hierdoor geen onduidelijkheid voor het overige verkeer wordt geschapen (dus niet vlak voor of na een kruising bijvoorbeeld).

5.7. Het gebruik van gele en groene signaalverlichting
   Bij het aanwezig zijn van gele signaalverlichting, wordt deze verlichting gebruikt als obstakelverlichting. Indien geen gele signaalverlichting aanwezig is, mag blauwe signaalverlichting worden gebruikt.
   Een ambulancevoertuig mag worden uitgevoerd met èèn groene lamp.  Dit mag alleen in stilstand worden gevoerd, om het voertuig  van de hoogst leidinggevende binnen de witte kolom aan te geven, op het ongevals- of rampterrein.

5.8. Buitenland
-   Wanneer Nederlandse ambulancevoertuigen in het buitenland optische en geluidssignalen voeren, dienen zij zich volgens de wetgeving in het betreffende land te gedragen. Deze wetgeving kan op essentiële punten afwijken van de Nederlandse wetgeving. Kennis van deze wetgeving is dan ook noodzakelijk.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2006, 10:15:50
Bijna niet.

Heel zelden zit er toch 'n A1 voorwaarde scheppend tussen hier  ;)  Maar dan is er ook echt niks meer vrij in die regio.

Overigens wordt er in Belgie helemaal niet voorwaarde scheppend gewerkt, de ambulance's bestrijken maar 'n klein gebied en als de ambulance uit 't volgende dorp een uitruk heeft kunnen wij best naar dat dorp gestuurd worden, maar dat horen we pas als we de oproep krijgen, we hoeven dan niet voorwaarscheppende ofzo in de buurt van dat dorp te gaan staan.

Ow, want ik zie op een van de duitse filmpjes site's met regelmaat onboard filmpjes, dat ze met toeters en bellen naar een andere post rijden! Maar dat is dan wat anders begrijp ik!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Siegie

  • Ambulancier
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2006, 09:37:34
Klopt in Belgie is er gewoon geen echte regel als je maar geen ongeval tegenkomt anders bestraft de Rechter je meestal streng al ben je in je recht en was het verantwoord dat je prio reed.

Leve Nederland zeker, ale toch wat de ambulancezorg betreft want bij ons is het maar zwakjes hoor.

Gr Siegie

www.ziekenwagen.be
Ambulancier ambulancedienst Turnhout


Karim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2006, 19:20:45
Klopt in Belgie is er gewoon geen echte regel als je maar geen ongeval tegenkomt anders bestraft de Rechter je meestal streng al ben je in je recht en was het verantwoord dat je prio reed.

Leve Nederland zeker, ale toch wat de ambulancezorg betreft want bij ons is het maar zwakjes hoor.


Als je gewoon in opdracht van 't HC100 rijdt en je krijgt 'n ongeval dan valt dat wel mee, dat verschilt niet veel met Nederland, maar als je bij een of andere cowboydienst rijdt en voor niks met toeters en bellen rondscheurd en dan 'n aanrijding krijgt, dan heb je inderdaad 'n probleem ja.

En Jerommeke, die filmpjes op die Duitse site zijn van zo'n cowboydienst, die zitten en Brussel en rijden daar de godganse dag met toeters en bellen rond, en werkelijk voor de simpelste dingen, zoals het naar huis brengen van 'n patient die bijv. 'n nierdialyse heeft gehad, alles wat hier in NL een A2 of B urgentie heeft dan rijden zij ook met OGS voor, en het liefst met zo'n cameravent erbij om maar zo veel mogelijk "stoere filmpjes" te maken.

Zo staat/stond er 1 filmpje tussen waarbij ze gewoon 3 kwartier met OGS door Brussel reden, en toen bij een ziekenhuis stopten om te wachten op een patient die gewoon naar huis mocht, echt te belachelijk voor woorden.
Gelukkig is die dienst in't wereldje (In Belgie) nogal in opspraak geweest en zijn er recent ook enkele autoriteiten gewaarschuwt, want dat soort cowboys bezorgen de rest van de ambulanciers (en dan vooral die van niet-100 diensten) 'n slechte naam.


Mc DuLu

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2006, 20:13:24
Ow, want ik zie op een van de duitse filmpjes site's met regelmaat onboard filmpjes, dat ze met toeters en bellen naar een andere post rijden! Maar dat is dan wat anders begrijp ik!

U hebt ze dus ook gevonden,... de waaghalzerij van een bepaalde Brusselse Ambulance Firma ACSA die blijkbaar plezier heeft in het filmen van hun "verplaatsingen" in en rond Brussel met de on-board camera.

Ik denk dat ik mag stellen dat deze heren geclasserd kunnen worden bij de categorie : WEGPIRATEN.

in de vlaamse hulpverleningsforums is al met walging gereageerd op het gedrag van deze ambulance dienst in het verkeer, velen vragen zich af wat de uiteindelijke reden van hun verplaatsingen zijn , of ze veel met patiënten transport heeft te maken is zeer de vraag.
Het is wel zo dat ook private Ambulancediensten in België zonder boe of ba met OGS kan rondrijden, het is niet zo dat ze dat allemaal doen maar de wetgeving is hieromtrend in België een lacchertje van formaat.

Controle door de politie gebeurt nagenoeg niet, en we stellen ons zeer de vraag wanneer deze plaag van misbruik eindelijk aan banden wordt gelegd.

Voor het dringende vervoer zijn in België enkel de ambulance's voorzien van de logo's dienst 100 (112) oproepbaar door de Hulpdiensten centrale 112


Mc DuLu

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2006, 20:25:01
even wat foto's van Ambulance's in Belgie die uitgestuurd worden door de 100 centrale , in nederland dus gekend als MKA

De Ambulance's zijn in een GELE kleur ( RAL 1016 ) hebben rondom een RODE refelkterende band met in die band het logo van de dienst 100, verder is de vermelding van het Korps aangebracht op de deuren en het dienstnummer in kleine cijfers op de achter deur.

Als je in Belgie een zo een model van Ambulance tegenkomt met OGS kun je er zeker van zijn dat die met een dringende opdracht bezig zijn
De modellen kunnen nogal variëren en hier en daar zit er nog een wit exemplaar tussen maar die moet je echt ver gaan zoeken.