In Nederland zijn landelijk eenduidige afspraken gemaakt over het rijden met OGS.
Ik weet niet hoe dat in België is, maar hier wordt je wel geacht je aan deze regels te houden (vanuit juridisch oogpunt sta je dan ook wat sterker in het geval van schade en/ of letsel).
Uit 'Brancherichtlijn Optische en geluidssignalen' ....
4.1. Urgentiebepaling en het voeren van Optische en Geluidssignalen.
Motorvoertuigen mogen alleen optische en geluidssignalen voeren indien er sprake is van een dringende taak. Op basis van bovenstaande urgentie-indeling voor de spoedeisende medische hulpverlening, betekent dit voor de ambulancevoertuigen het volgende.
A1
Indien er sprake is van een A1-urgentie begeeft het ambulancevoertuig zich per definitie als voorrangsvoertuig door het verkeer
A2
Indien er sprake is van een A2-urgentie, heeft het ambulancevoertuig impliciet toestemming om zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. Het voeren van de optische en geluidssignalen bij A2-urgentie wordt gemeld aan de MKA en wordt door de MKA geregistreerd.
B-vervoer
Indien er is sprake van B-vervoer heeft het ambulancepersoneel geen toestemming om zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven.
Voor het gebruik van optische en geluidssignalen is toestemming van de MKA noodzakelijk. De autorisatie door de MKA vindt op verschillende momenten plaats:
- Bij de binnenkomst van een melding bepaald de MKA-centralist, met welke urgentie de inzet van een ambulancevoertuig noodzakelijk is. Indien er sprake is van een A1- urgentie zal het voertuig zal voertuig altijd optische en geluidssignalen voeren. Indien er sprake is van een A2-urgentie krijgt het ambulancevoertuig altijd toestemming van de MKA om met optische en geluidssignalen te rijden als daarom wordt verzocht. De MKA registreert dit in het bedrijfsprocessysteem.
- Wanneer het ambulancepersoneel ter plaatse is, bepaald de ambulanceverpleegkundige de toestand van de patiënt, evt. in combinatie met verkeerscongestie, of vervoer met optische en geluidssignalen noodzakelijk is. De ambulancebemanning meldt dit aan de MKA voor akkoord. De MKA registreert dit in het bedrijfsprocessysteem.
- Ook tijdens het vervoer kan door de ambulanceverpleegkundige om het voeren van optische en geluidssignalen worden verzocht aan de MKA. De verleende toestemming wordt door de MKA in het bedrijfsprocessysteem geregistreerd.
Alleen ambulancevoertuigen die toestemming hebben om met optische en geluidssignalen te rijden, mogen zich als voorrangsvoertuig door het verkeer begeven. Tevens hebben zij vrijstelling van alle bepalingen uit het RVV-1990, vanzelfsprekend dient de veiligheid van het verkeer daarbij zoveel mogelijk te worden gewaarborgd. In de ‘Rijtechnische Richtlijnen Ambulancezorg’ (2003) is beschreven welke vrijstellingen gelden bij A2-urgentie zonder optische en geluidssignalen en B-vervoer.
5. Gedragscode bestuurder van voorrangsvoertuigen
5.1. Algemeen
Het voeren van optische en geluidssignalen en het afwijken van de gangbare verkeersregels verstoren het normale verkeersbeeld. Dit levert per definitie potentieel gevaarlijke situaties op.
Het overtreden van verkeersregels gebeurt terughoudend en indien daartoe voldoende noodzaak bestaat. Het voertuig dient feitelijk steeds tot stilstand kunnen worden gebracht binnen de afstand waarover de weg vrij is en te overzien. Het algehele rijgedrag is beheerst en dwingt respect af.
Bij het passeren van een kruising van wegen wordt extra alertheid betracht en de snelheid aangepast.
De bestuurder dient zich bewust te zijn van de mogelijkheid dat andere weggebruikers de signalen niet zien of horen, dan wel niet goed kunnen bepalen waar het betreffende ambulancevoertuig vandaan komt. Ook dient rekening gehouden te worden met onvoorziene of onberekenbare reacties van andere weggebruikers.
In de wijze van verkeersdeelname dient door de bestuurder van het voorrangsvoertuig het belang, waarvoor de optische en geluidssignalen worden gebruikt, te worden afgewogen tegen de risico’s die daarmee gemoeid zijn voor eigen en andermans veiligheid en gezondheid.
5.2. Het rijden door rood licht
Bij het negeren van rood licht wordt extra alertheid betracht en wordt de snelheid zodanig aangepast dat het voertuig tot stilstand kan worden gebracht binnen de afstand waarover die vrij is en te overzien. Bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voorrang vragen, niet nemen!
Bij spoorwegovergangen en bruggen wordt niet door rood licht gereden.
5.3. Maximumsnelheden
Op grond van artikel 91 van het RVV 1990 mogen voorrangsvoertuigen afwijken van de voorschriften van het RVV-1990, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitoefening van de dringende taak. Als gevolg hiervan gelden er in principe dan ook gèèn maximumsnelheden voor voorrangsvoertuigen. Dit is een ongewenste situatie, vanuit het oogpunt van de inzittenden in het voertuig en de algemene verkeersveiligheid.
Ten aanzien van de maximum snelheid van voorrangsvoertuigen is daarom het volgende bepaald:
De ter plaatse toegestane snelheid wordt met niet meer dan 40 km/uur overschreden op lokale en provinciale wegen en op auto(snel)wegen.
Op woonerven wordt stapvoets gereden.
Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur.
Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch maximaal 50 km/uur worden gereden.
5.4. Tegen het verkeer in rijden Bij niet-gescheiden rijbanen is tegen het verkeer inrijden toegestaan, mits kortstondig en over een afstand die vrij is en te overzien. In overige gevallen is tegen het verkeer inrijden alleen onder politiebegeleiding toegestaan.
Bij gescheiden rijbanen is tegen het verkeer inrijden slechts toegestaan na toestemming van de MKA, waarbij zeker is gesteld dat het tegemoetkomende verkeer is stilgelegd; in alle overige gevallen alleen onder politiebegeleiding.
Bij éénrichtingverkeer straten is tegen het verkeer inrijden toegestaan wanneer de aangegeven rijrichting is geblokkeerd en wanneer sprake is van een significante tijdwinst.
5.5. Plaats op de weg bij files
Zolang er nog geen landelijk beleid is met betrekking tot het ‘middendoor rijden’, worden de onderstaande uitgangspunten gehanteerd.
Op een rijbaan (met twee of meer rijstroken) met een vluchtstrook, wordt bij file gebruik gemaakt van deze vluchtstrook.
Op een rijbaan (met twee of meer rijstroken) zonder vluchtstrook, wordt gereden tussen de eerste en tweede rijstrook.
5.6. De duur van het gebruik van optische en geluidssignalen Wanneer besloten wordt om optische en geluidssignalen te voeren, worden deze signalen vanaf dat moment in principe de gehele rit gevoerd.
Wanneer een ambulancevoertuig tijdens de deelname aan het verkeer gebruik gaat maken van de optische en geluidssignalen, gebeurt het inschakelen op een zodanige wijze dat dit geen schrikreacties oproept bij de bestuurders van voertuigen die zich in de nabijheid van het ambulancevoertuig bevinden.
Bij het naderen van kruisingen of splitsingen van wegen gebeurt het inschakelen ruim voor de kruising of splitsing. (minimaal 100 meter).
Indien een ambulancevoertuig tijdens de deelname aan het verkeer wil stoppen moet het voeren van de bovengenoemde signalen, dient dit op een zodanige wijze te gebeuren dat hierdoor geen onduidelijkheid voor het overige verkeer wordt geschapen (dus niet vlak voor of na een kruising bijvoorbeeld).
5.7. Het gebruik van gele en groene signaalverlichting
Bij het aanwezig zijn van gele signaalverlichting, wordt deze verlichting gebruikt als obstakelverlichting. Indien geen gele signaalverlichting aanwezig is, mag blauwe signaalverlichting worden gebruikt.
Een ambulancevoertuig mag worden uitgevoerd met èèn groene lamp. Dit mag alleen in stilstand worden gevoerd, om het voertuig van de hoogst leidinggevende binnen de witte kolom aan te geven, op het ongevals- of rampterrein.
5.8. Buitenland
- Wanneer Nederlandse ambulancevoertuigen in het buitenland optische en geluidssignalen voeren, dienen zij zich volgens de wetgeving in het betreffende land te gedragen. Deze wetgeving kan op essentiële punten afwijken van de Nederlandse wetgeving. Kennis van deze wetgeving is dan ook noodzakelijk.