Nederlandse Ambulance & OGS

Auteur Topic: Nederlandse Ambulance & OGS  (gelezen 9222 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2006, 21:04:26
Als je in Belgie een zo een model van Ambulance tegenkomt met OGS kun je er zeker van zijn dat die met een dringende opdracht bezig zijn.


Helaas kan je zelfs daar nog niet van op aan, want d'r zijn ook diensten die hun oude 100-wagens op standplaatsen neerzetten waar ze geen 100 rijden.
Of diensten die zich van de baas moeten afmelden van de 100 om "even" een secundair ritje te doen, al dan niet met OGS...


Mc DuLu

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2006, 22:41:45
Helaas kan je zelfs daar nog niet van op aan, want d'r zijn ook diensten die hun oude 100-wagens op standplaatsen neerzetten waar ze geen 100 rijden.
Of diensten die zich van de baas moeten afmelden van de 100 om "even" een secundair ritje te doen, al dan niet met OGS...


er zijn altijd uitzonderingen op de regel, ...  maar weet wel dat in de provincie Limburg geen enkele Ambulance van de dienst 100 zich nog mag afmelden voor een secundaire rit, en dit op straffe van het verlies van de licentie, nu in limburg staan ongeveer de helft van de Ambulances bij de Brandweer en die doen zowieso geen secundair vervoer.


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2006, 00:04:28
en dat ze hier voorwaardescheppend niet met toeters en bellen rijden (voorwaardescheppend = van de ene post een auto naar de andere post om die te bezetten)

Een VWS rit is bij ons altijd een A2 urgentie.

Bijna niet.

Heel zelden zit er toch 'n A1 voorwaarde scheppend tussen hier  ;)  Maar dan is er ook echt niks meer vrij in die regio.

Linke soep. Jij gaat dan namelijk op een risicovolle manier het verkeer in, om de dekkingsproblemen van de centralist/MKA op te lossen. Mij niet gezien... :-\


Karim

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2006, 00:26:38
er zijn altijd uitzonderingen op de regel, ...  maar weet wel dat in de provincie Limburg geen enkele Ambulance van de dienst 100 zich nog mag afmelden voor een secundaire rit, en dit op straffe van het verlies van de licentie, nu in limburg staan ongeveer de helft van de Ambulances bij de Brandweer en die doen zowieso geen secundair vervoer.

Ambulance's van de brandweer doen inderdaad geen secundair vervoer dus die hebben dat probleem ook niet, maar 't Rode kruis in Hamont Achel meldt zich bijvoorbeeld nog geregeld af voor de 100 om secundaire ritten te doen.

En m'n collega en ik hebben ons ook wel 's af moeten melden voor de 100 om een secundaire rit te gaan doen, en als je problemen maakt kan je gelijk op 't matje komen... Ik zal geen naam noemen maar als ik zeg grote Antwerpse dienst dan weet jij waarschijnlijk genoeg  ;)

Maar ik vind 't wel goed dat er 'n flinke straf op staat (verlies van de licentie) want 't is inderdaad te gek om los te lopen dat 'n hele regio zonder 100 gezet kan worden, zodat er even meer centjes verdient kunnen worden met 'n secundaire rit.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2006, 01:30:19
Helaas kan je zelfs daar nog niet van op aan, want d'r zijn ook diensten die hun oude 100-wagens op standplaatsen neerzetten waar ze geen 100 rijden.
Of diensten die zich van de baas moeten afmelden van de 100 om "even" een secundair ritje te doen, al dan niet met OGS...

Allemachtig zeg , dat dit anno 2006 nog mogelijk is in Belgie!  :-[ :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Mc DuLu

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2006, 09:38:35
Allemachtig zeg , dat dit anno 2006 nog mogelijk is in Belgie!  :-[ :'(

Dat is simpelweg te verklaren.

De wet van toepassing op de Dringende Geneeskundige Hulpverlening in België,< dus de wet die het dringend vervoer van zieken en gekwesten regelt > dateert van de jaren 60.

Het was toenmalig uniek in europa want er werd een nationaal noodnummer "900" ingevoerd waar iedereen in gans Belgie terecht kon voor dringende hulp.

hieronder zie je zo een ambulance van de "900" bij vertrek uit en brusselse kazerne ( begin jaren 70 ).



Eind jaren 80 is het oproepnummer "900" veranderd in "100" en vermoedelijk zal het tegen 2008 nog eens veranderd worden naar "112", ja wij belgen hinken weer jaren achterop, ... ::)

uiteraard evolueerd die hele sector en met de jaren komen er ambulancediensten bij die behorende tot ziekenhuizen, de kruis verenigingen, priveondernemingen etc... evenzeer transport gaan doen van dringende en niet dringende patiënten, en voor deze groep van hulpverleningsdiensten is er echter nooit een wettelijke regeling gekomen.

deze diensten hebben eigen oproepsystemen , bvb. in een gemeente begint meneer X met een ambulance dienst en gaat dit promoten bij de plaatselijke huisartsen, rusthuizen etc... viola meneer doktoor als je eens iemand hebt die naar de kliniek moet mag je mij bellen en wij zullen dat netjes voor je regelen, ... en zo gebeurde dat er een "wildgroei" van ambulance diensten onstond want daar was een aardig centje mee te verdienen, ...

Er is geen regeling of daar nu gereden word met toeters of niet, iedereen handeld naar eigen goeddunken, ...

Jammer maar dat is de huidige realiteit in België, ... :-\

en dan krijg je van die toestanden dat er met momenten niemand nog een Ambulance laat passeren want dan gaat het in de volksmond van, ... ze zijn weer achter de krant of een pakje patat, ...

Een knappe zaak dat dit in NL heel anders geregeld is, ... we kunnen nog zeer veel van jullie systeem leren, ...


Mc DuLu

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2006, 13:44:25
Vandaag in de belgische  krant Het Laatse Nieuws

Siegfried D uit Roeselare moest maandag voor de politierechtbank van Brugge verschijnen. Hij liep op 23/04/2005 in Oostende tegen de lamp toen hij het rode verkeerslicht genegeerd had. De ambulancier was dringend op weg naar het ziekenhuis met een patient in zijn ambulance. Die persoon was zwaar gevallen en had dringend medische bijstand nodig. Hij wou ook niet bruusk remmen voor de verkeerslichten gezien de toestand van zijn patient, pleitte zijn advocaat die omwille van de speciale omstandigheden vrijspraak pleitte.

Van de politierechter kreeg de man een boete van 412,50 euro en een rijverbod van 15 dagen.

bron HLN