Weet niet of je het gebied rond de pier met storm wel eens gezien hebt? Door de omvang van de pier zorgt dit voor rare stroming en golfslag die op andere plekken in Nederland niet/nauwelijks voorkomt.
Blijft de vraag of de risico's die genomen worden dan misschien groter zijn? Ik weet hoe de situatie in Zandvoort dit weekend was en heb heerlijk gevaren, maar had als ik een aantal golven iets anders had genomen/meer risico had genomen, misschien ook wel omgeslagen. In het kader van instructie zoek je het gevaar wel meer op, maar blijft de vraag hoever je het moet opzoeken. In geval van IJRB is dit een interne vraag die niet door ons beantwoord kan en moet worden
tenslotte: gaan er bij andere brigade's geen boten om. Weet zeker van wel! De afgelopen jaren bij ons gelukkig maar 1 keer en bij andere brigades waarschijnlijk ook wel een aantal keren. Het 'geluk' hierbij is dat dit in nagenoeg alle gevallen dan intern opgelost wordt (dus zonder hulp van bv KNRM etc) en de pers hierdoor niet wordt ingelicht. Hierdoor lijkt het alsof het nu weer IJmuiden is.....
Ik ben er geweest met windkracht 6 aan boord van de Christien, en ik was diep onder de indruk en nam mijzelf voor er met de Seeker nooit heen te gaan bij deze windkracht.
Toch zijn we er met wapper 7 doorgevaren toen we naar Engeland gingen. De golven sloegen over de Seeker heen (lees er in), maar ze sloeg niet om.
Wat kan er (behalve schade aan de Rescue 2 en een naar stuk in de krant) fout gaan als je een goed droogpak aan hebt?
Geen commentaar leveren is mij wat te gemakkelijk. Ik vind het zinnig niet helemaal goed verlopen akties van anderen te evalueren om er van te leren. Beter die van een ander dan die van mijzelf. Met respect voor de bemanning van de reddingsboot natuurlijk. Zondag zijn wij er ook uitgeweest en ik dacht nog, laat ik in de haast de camera thuis, deze golven voor Almere op het Gooimeer geloofd niemand. Als je iets verkeerd doet sla je daar ook echt om, dat kan nog als je stil ligt!
Henk