Ambulance met Politie-begeleiding

Auteur Topic: Ambulance met Politie-begeleiding  (gelezen 19185 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pesje2

  • Gast
Gepost op: 23 mei 2006, 18:48:26
Hallo,

Mijn vraag was waarom soms begeleiding nodig is bij een ambulance.
soms zie ik een motormuis voor de ambulance rijden, maar wat voor nut heeft het?

Kan de ambulance hierdoor nog sneller door het verkeer?

Gr. Niels




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2006, 19:41:22
Als een motoragent een kruising vrij maakt, dan kan de ambulance daar inderdaad sneller door heen, ook is het erg handig om bijvoorbeeld vast een rijstrook vrij te maken, zodat de ambulance meteen door kan rijden.
Vaak gaat het ook om geleidend vervoer, oftewel, de ambu mag niet stil komen te staan (schokken en dergelijke), dus dan maakt de motoragent de weg vrij voor de ambulance, zodat ie niet boven op zijn rem hoeft te gaan staan!

In Amsterdam (richting VU bijvoorbeeld) regelen verkeersdienstwagens zelf de stoplichten om ze zo sneller bij het ziekenhuis te krijgen, of word er een rijstrook speciaal voor de ambu afgekruisd!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Susannah

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2006, 19:56:29
Een ambulance heeft toch ook wel eens politiebegeleiding na een reanimatie?
Als bijvoorbeeld tijdens het rijden,de patient onverwacht moet worden gereanimeerd,
is de chauffeur daar toch ook voor nodig? Dan zorgt de politie er toch voor dat het
overige verkeer om de wagen heen word begeleid?

Mischien beetje raar verwoord,maar hoop dat er iemand is de begrijpt wat ik bedoel :-[ :)


N9213Q

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2006, 20:13:32
Volgens mij roepen ze er dan een tweede wagen (ambu, heli, politie) bij, zodat de chauffeur vrij blijft voor het vervoer. Maar ik gok hoor...  ???


pesje2

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2006, 22:40:10
wouw,

interessant.

Vooral met de stoplichten, kan de chauffeur misschien ze zelf op rood zetten en rijbanen afzetten!

Ik ging vanuit lelystad naar almere via de snelweg (A6?) en toen kwam een motermuis voorbij rijden.
Maar die deed het teken aan de kant, dus met zn hand naar rechts zwaaiend.
Mn vader dacht dat hij aan de kant moest, maar zag in zn spiegel optijd de ambulance.

Dat is wel verwarrend.

Gr. Niels


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2006, 00:10:36
Een ambulance heeft toch ook wel eens politiebegeleiding na een reanimatie?
Als bijvoorbeeld tijdens het rijden,de patient onverwacht moet worden gereanimeerd,
is de chauffeur daar toch ook voor nodig? Dan zorgt de politie er toch voor dat het
overige verkeer om de wagen heen word begeleid?

Mischien beetje raar verwoord,maar hoop dat er iemand is de begrijpt wat ik bedoel :-[ :)

Ik snap em ;)
Als je vervoert NA een reanimatie heb je meestal wel twee verpleegkundigen achterin zitten die de klus samen klaren zodat je gewoon door kan rijden. Politie is dan meestal om een eventuele drukke rijbaan vrij te maken (bij file/drukte).

Als je een patient achterin hebt wat onverwachts een reanimatie wordt dan zet je je auto z.s.m. op een veilige plek aan de kant, eventueel de blauwe 'feestverlichting' aan, tweede auto aanvragen en achterin duiken om te assisteren. En het liefste dit allemaal tegelijk ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2006, 12:56:26
Misschien dat een van de ambulance mensen dit eens uit kan leggen;

is er nu echt een voordeel na een begeleiding? qua tijd voorral.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2006, 13:09:39
Sneller kunnen is niet de prioriteit.  Door kunnen rijden wel, en dan het liefst zo soepel mogelijk.
Een traumapatient heeft absoluut geen fysiologisch voordeel bij optrekken en/of remmen, zeker niet bij neurotrauma.
Maar ook hulpverleners die bezig zijn met een reanimatie hebben dit liever niet.
Vaak als de route naar het ziekenhuis door drukke gebieden gaat, wordt politiebegeleiding ingezet.


Susannah

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2006, 18:37:44
Ik snap em ;)
Als je vervoert NA een reanimatie heb je meestal wel twee verpleegkundigen achterin zitten die de klus samen klaren zodat je gewoon door kan rijden. Politie is dan meestal om een eventuele drukke rijbaan vrij te maken (bij file/drukte).

Als je een patient achterin hebt wat onverwachts een reanimatie wordt dan zet je je auto z.s.m. op een veilige plek aan de kant, eventueel de blauwe 'feestverlichting' aan, tweede auto aanvragen en achterin duiken om te assisteren. En het liefste dit allemaal tegelijk ;)

Inderdaad,dat bedoelde ik,maar kreeg het maar niet op het scherm ;D

En we gaan weer on topic ;)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2006, 08:03:25
Sneller kunnen is niet de prioriteit.  Door kunnen rijden wel, en dan het liefst zo soepel mogelijk.
Een traumapatient heeft absoluut geen fysiologisch voordeel bij optrekken en/of remmen, zeker niet bij neurotrauma.
Maar ook hulpverleners die bezig zijn met een reanimatie hebben dit liever niet.
Vaak als de route naar het ziekenhuis door drukke gebieden gaat, wordt politiebegeleiding ingezet.

Correct, je moet eigenlijk het slachtoffer zien als een ballon, welke half gevuld is met water en die leg je op een brancard. Bij elke acceleratie en deceleratie, maar ook elke bocht, middelpuntvliedende kracht, zal de ballon bewegen. Zie die vulling van de ballon als de vochtbalans van je eigen lichaam. Dan begrijp je hoeveel krachten er op je lichaam worden vrijgelaten als je aan het rijden bent.

By the way, probeer het maar eens in je eigen auto met een dienblad op de rechtervoorstoel.

Helaas is het aantal begeleidingen in mijn regio steeds minder, omdat er volgens de meldkamer te weinig motoren zijn en er te weinig goed opgeleide motorbegeleiders zijn. Dat laatste klopt. Een paar maanden geleden kreeg ik escorte tijdens de oefening "Veilig Haven" in Rotterdam. Deze jongens, één Marechausse en één Verkeersbegeleiding Utrecht, deden normaliter niets anders dan begeleiden van Koninklijk Huis en hoogwaardigheidsbekleeders en hulpdiensten. Ondanks dat zij elkaar nooit eerder gezien hadden, verliep dit perfect.
Enkele dagen later,tijdens Koninginnedag, een begeleiding de stad uit richting Amsterdam en je bent als ambulancechauffeur constant aan het zoeken waar die motoren zitten en welke weg/ rijbaan ze gaan nemen. Geen vast patroon.

RR (kwaliteit heeft een prijskaartje)
Elke hulpverlening start met communicatie.