Ok, even 2 praktijkvoorbeelden:
Ongeval met legervoertuig in Ermelo
Betrof een voertuig met ongeveer 15 a 20 man (volgens de melding) achterin & er was een auto achterop geklapt.
Na ruim 45 minuten (na de eerste melding) werd klein SIGMA op geroepen, na ongeveer 45 minuten gingen ze weg, bijna op de plek van ongeval mochten ze richting de brandweer kazerne voor bakje koffie..
Bekend ongeval, 30 april op koninginnedag Apeldoorn ook toen werd GNK-C na 1 uur pas opgeroepen, voor aankomst van GNK-C waren alle levende slachtoffers al afgevoerd.
KJS,
Bedankt voor deze voorbeelden. Dit brengt ons bij de titel van het topic en de onderliggende vraag, namelijk: wanneer alarmeer je de GNK-C?
In mijn ogen wanneer de zorgvraag (het aantal slachtoffers) het aanbod van middelen (ambulances) overstijgt.
Niels!
ik denk dat men de Kennemerlandse inzetvoorstellen volgens de VOS lijst bedoeld. Inzet vanaf VOS 3 met minimaal 1 GNK. Direct bij afkondiging van de incidentschaal.
En verder gebruikt de MKA een dergelijke opschalings matrix ook voor andere incidenten, maar dan aan de hand van het aantal so.
Rescue Ranger,
Goed voorbeeld hoe de inzet van de GNK-C in de planvorming is weg te zetten. Je capaciteit kan je in beeld brengen, dit zet je vervolgens af tegen het aantal slachtoffers bij een incident. Zo kan je dus snel een eerste inschatting maken of een GNK-C meerwaarde heeft.
15 slachtoffers is in mijn ogen dan ook wat aan de lage kant om een inzet te rechtvaardigen. Voor je goed en wel ter plaatse operationeel bent, zullen de meeste gewonden waarschijnlijk al vervoerd zijn. Ambulancebijstand uit de buurregio's zal dan wel volstaan.