Hoe krijg ik de benodigde hulp?

Auteur Topic: Hoe krijg ik de benodigde hulp?  (gelezen 10705 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ad-geense

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 1 juli 2006, 17:54:11
Ja als je coordinaten door wil geven moet je altijd ook doorgeven wat je gebruikt .
Dit coordinaat als voorbeeld is WGS 84 met graden minuten en seconden en daarna nog iets.

Maar ik kijk net op mijn GPS (garmin Edge) en daar zie ik dus dat men graden ,minuten en duizendsten gebruikt.
Ik heb nu bijvoorbeeld  N51(graden) 21 . 445'   hoe spreek je dit dan uit  die 21 zijn dit dan minuten er staat geen minuten (') symbool achter alleen eenscheidings ,  en dan 445' dit spreek je uit als 445 duizendste ?

Hopelijk weet uitkijk meer.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 2 juli 2006, 00:48:14
Helemaal correct Ad  :)

Kees  8)


ad-geense

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 2 juli 2006, 14:22:32
Citaat van: uitkijk
Kees  8)

Ja die zonnebril is nu wel nodig  8)

Ik ben er nu achter dat mijn GPS (Garmin Edge) WGS 84 gebruikt.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #23 Gepost op: 3 september 2006, 21:18:53
Na een bezoekje aan een meldkamer is het me helemaal duidelijk en wil dat dus zeker anderen niet onthouden.
GMS gebruikt RD-coördinaten.
Dus bekijk vooraf eens hoe je je portable GPS omzet in positie formaat Ned. RD grid met nederlandse kaartdatum en als je in het veld in nood bent, schakel dan eerst het apparaat om naar Nederlands RD en geef deze coördinaten door aan de meldkamer.
Ben je op het water en maak je kontakt met het Kustwachtcentrum of andere maritieme diensten gebruik dan positie formaat graden en minuten (hddd°mm.mmm') met kaartdatum WGS 84.

Overigens is het met de Garmin Etrex zeer eenvoudig om beide systemen in beeld te hebben door op het scherm met de in één veld "L/B" [lat/lon] (lengte/breedte in WGS 84) en in een ander veld "positie" [location] (indien in het instellingenmenu RD staat ingesteld).

iedereen veel succes, Kees  8)


jochem112

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 3 september 2006, 22:36:12
Na een bezoekje aan een meldkamer is het me helemaal duidelijk en wil dat dus zeker anderen niet onthouden.
GMS gebruikt RD-coördinaten.
Dus bekijk vooraf eens hoe je je portable GPS omzet in positie formaat Ned. RD grid met nederlandse kaartdatum en als je in het veld in nood bent, schakel dan eerst het apparaat om naar Nederlands RD en geef deze coördinaten door aan de meldkamer.
Ben je op het water en maak je kontakt met het Kustwachtcentrum of andere maritieme diensten gebruik dan positie formaat graden en minuten (hddd°mm.mmm') met kaartdatum WGS 84.

Overigens is het met de Garmin Etrex zeer eenvoudig om beide systemen in beeld te hebben door op het scherm met de in één veld "L/B" [lat/lon] (lengte/breedte in WGS 84) en in een ander veld "positie" [location] (indien in het instellingenmenu RD staat ingesteld).

iedereen veel succes, Kees  8)


euh gms gebruitk geen rd hoor weet niet wie je dat heeft wijgemaakt


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 4 september 2006, 13:33:12
euh gms gebruitk geen rd hoor weet niet wie je dat heeft wijgemaakt

Zelf t.p. gezien in regio Rijnmond en ben ook gevraagd om bepaalde data in dit formaat aan te leveren.

Zorg a.u.b. niet voor verwarring s.v.p.
Gaarne volgende info, werk je op een meldkamer, zo ja dan pakken we een markant punt op de kaart en geef je de lokatie op zoals die door de cursorpositie in het GMS wordt aangeduid. En hebben we uitsluitsel of dat bij jullie anders werkt.

m.v.g. Kees  8)


Mobcop

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 6 september 2006, 07:56:04
Zelf t.p. gezien in regio Rijnmond en ben ook gevraagd om bepaalde data in dit formaat aan te leveren.

Zorg a.u.b. niet voor verwarring s.v.p.
Gaarne volgende info, werk je op een meldkamer, zo ja dan pakken we een markant punt op de kaart en geef je de lokatie op zoals die door de cursorpositie in het GMS wordt aangeduid. En hebben we uitsluitsel of dat bij jullie anders werkt.

m.v.g. Kees  8)

Ik vind het  wel ingewikkeld worden met al die soorten coördinaten! Ik werk ook met GMS en met kaarten, maar mij is nooit verteld welk soort er gebruikt wordt.
En ik heb Tomtom in mijn auto zitten en weet ook eigenlijk niet wat daar gebruikt wordt :-[
Nu heb ik eens gekeken naar de "Van Brienenoordbrug" en die geeft de coördinaten: 96.908(EA) en 435.288(NO)
Wie weet welk systeem dit is???
Ik heb in ieder geval wel ervaring dat de politiehelikopter andere coordinaten gebruikt, want met onze coordinaten kunnen ze niks. Ook vreemd eigenlijk????

Gr Mobcop


korsakoff

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 6 september 2006, 09:12:08
Er is nog een tweede mogelijkheid: de gps zo omzetten dat de voor nederlandse kaarten gebruikelijke x en y coördinaat gegeven worden. Die kunnen op welke goede kaart direct uitgezet worden. Dit is wel afhankelijk van de handigheid van de gps-gebruiker.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 6 september 2006, 12:08:25
Het RD is alleen nederlands. Met breedte en lengte maten kan het het in minuten / seconden doen en in decimalen. Het is wereld omvattend. Het NAVO (/USA) systeem (UTM) is ook wereld omvattend.

Het handigst in NL is dus het RD stelsel (alle staf kaarten hebben die er standaard op staan, de zgn rasterlijnen. Zelfs zonder hulpmiddelen is er vrij gemakkelijk uit te komen). Met breedte en lengte graden wordt het al wat ingewikkelder (de meeste autonavigatie systemen hebben deze). Enmet UTM.....????

Het handigst zou zijn dat er in GMS gewoon een lokatie met coördinaten ingetikt kon worden..... ;) ;D

Voor Lucht en Maritiem toepassingen gebruikt met rechtstreeks WGS84..
Voor landtoepassingen is het de bedoeling dat UTM de standaard wordt. (Is het eigenlijk al..), Er zijn allerlei tools om van andere coordinatenstelsels om te rekenenen naar UTM., UTM word om de 5 jaar aangepast. UTM heeft een grotere nauwkeurigheid, en houd rekening mee, met de verschuiving van de continentale platen..

RD word nog veel gebruikt, maar steeds meer systemen gaan over naar UTM. Daar zijn met de kadasters, Rijkswaterstaat etc nu diverse projecten voor..
Ik zal als ik tijd heb wel even alle internet verwijzingen met alle uitleg die ik ken verzamelen.. Er loopt hier ook geloof ik al ergens een topic over dit onderwerp.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #29 Gepost op: 6 september 2006, 15:43:23
Eerst voor de duidelijkheid mijn achtergrond, ik ben werkzaam op een verkeerspost van RWS en heb een landmacht verleden in een hogere kaderfunctie. Daarnaast ben ik al meer dan 25 jaar hobbymatig in de weer met coördinaten en transformaties.

Nu wat antwoorden waarin ik het kort houd:
Ieder land heeft zijn eigen raster wat het nauwkeurigst is voor zijn grondgebied niet alleen in het horizontale maar ook verticale vlak. Voor Nederland is dit al honderden jaren het RD net.
RWS werkt m.b.t. meetkundige toepassingen, nog steeds met RD coördinaten. Van mondiale systemen zullen voortdurend de coördinaten moeten worden aangepast bijv. door de continentendrift.

easting 96.908 northing 435.288 geeft al aan dat de coördinaten gegeven zijn in meters in RD aanduiding (in oudere publicaties ook wel genoemd RD Parijs).
De oorsprong ligt in de grote kerk van Amersfoort (het vroegere RD Amersfoort). Om evt. fouten door wegvallen van - en + en omdraaien van X en Y te voorkomen is deze oorsprong 155 km om de west en 463 km om de zuid verplaatst. Alle punten in Nederland zijn zo aan te duiden met een X tussen 0 en 280 km en een Y tussen 300 en 625 km.

Maritiem (maar ook naar alle waarschijnlijkheid in je TomTom) werkt men in het algemeen met lengte breedte graden in WGS84
Het eerder genoemde punt op de van Brienenoordbrug wordt nu: 51° 54.183' N   004° 32.585' E
Overigens wordt in zowel ambulances als politieauto's in de regio Rijnmond de positie aangeduid in: 51° 54' 11.0" N   004° 32' 35.1" E
je ziet nu ook dat die laatste cijfers de nodige verwarring kunnen geven.

(de seconde welke voor het jaar 2000 bij de gebruikte ED 50 kaartdatum gebruikelijk was, is in de maritieme wereld na overschakeling op de WGS84 kaartdatum losgelaten.)

Voor defensie toepassingen gebruikte men een haast mondiaal metrisch rastersysteem UTM (tussen 80° S en 84° N, vroeger in ED50 raster, later in WGS84) nu gebruikt men een verbeterd raster MGRS waarin ook de polen worden gedekt (in WGS84).
De uitlezing in UTM kun je o.a. vinden op de Schelderadarketen maar wordt zover mij bekend nooit gebruikt.

in UTM wordt de positie  zone 31U easting 606.159 en northing 5751.381, in MGRS wordt dit 31UFT easting 6.159 en northing 51.381. Gewoonlijk geschreven als 0615951381 bij aanduiding op de meter.
bij alleen een 100 x 100 m vakaanduiding wordt dit 0615513
(voor kaartgebruik NAD83 = WGS 84 = ETRS89)


Kees  8)

PS. nog even voordat ik daar vragen over krijg, ik gebruik de engelse afkortingen voor East en South omdat dit niet verkeerd gelezen kan worden als zijnde een nul of een N van Noord op z'n zij.